Alie Express

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Nee, helaas is het niet zo logisch. Soms wordt het brievenbusformaat meteen naar het afhaalpunt gebracht, en sommige pakketjes worden aan de deur bezorgd.
 
Bijtel, heb je die trappenboor toevallig al gebruikt? Want die prijs is letterlijk een fractie van de prijs die ik normaal voor een setje trappenboren betaal... En dan heb ik het echt over nog geen 5% van de aankoopprijs...
Indien deze redelijk meegaan zou zich dat misschien wel lonen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Er is wel iets aan peil op te trekken.Verzending van kleine pakketjes uit China kosten geen donder door een of ander raar verdrag, maar die komen dus via je 'brievenbus'. In feite is het een briefstuk (en daarom zijn vaak de verzendkosten laag). Dan wordt dit pakketje niet door de pakketafdeling van Postnl maar door de postafdeling van Postnl afgehandeld. Het pakketje wat door de brievenbus kan, komt ook direct door de brievenbus, bezorgd door je gewone postbode. De overige pakketen die gewoon te groot zijn voor de brievenbus gaan via het postbezorgpunt. De schifting wordt al gemaakt in het sorteercentrum, vandaar de keurige afhaal briefjes.

Als ze aan de deur komen zijn het geen poststukken, maar pakketten, en loopt 't weer anders. Maar uiteindelijk komt 't met name op formaat neer.

Grotendeels klopt je uitleg. Maar een ander probleem is dat de europese posterijen veelal personeel in dienst hebben die niet goed opgeleid zijn.
Daarbij komt dat ze allemaal termen aan het wijzigen zijn waardoor e.e.a. voor de klant, maar ook voor het personeel onduidelijk is geworden.
De aloude term petit-paquet is verdwenen. Dat valt nu onder briefpost.
Iedereen denkt dat 'brief' staat voor een stuk papier waar je wat op schrijft.
Maar briefpost kan wel degelijk goederen bevatten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar doe ik lekker niet.

Dan dat rare verdrag waar je op doelt. Ja er is een verdrag, of het raar is weet ik niet. Niet voor de chinees in ieder geval.
Uiteraard worden poststukken geteld (steekproefsgewijs) en dan worden er rekeningen over en weer gestuurd tussen de diverse landen.
Stuur wat naar Duitsland, dan wil de duitse post ook wat daaraan verdienen. Ergo die doet het meeste werk.
Nou zitten daar sinds jaar en dag verliesposten in. Griekenland en italië betaalde vroeger niet veel. Arme landen, en prijzen waren daar ook lager dus ze konden minder afdragen.
Ach en dat enkele pakje uit china, daar kregen ze 0,1cent voor. Flink verlies, maar ja als we wat stuurde naar china hoefde ze ook maar 0,2 cent te betalen aan china.
Maar nu wordt de europese markt overspoeld door chinese pakjes;)

Dus afgezien van de uitleg hierboven, proberen de europese posterijen geld te besparen en bezorgen chinese pakjes niet, of minder.
Willen we meer of minder post? Zeg je minder dan worden veel mensen boos.
Toch proberen ze daar op te bezuinigen, bezorging is natuurlijk een heel dure bezigheid.
Vandaar dat Noorwegen al op zaterdag geen bestelling meer heeft en het zal niet lang meer duren dat ik nog maar 3x in de week post krijg.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Iemen legt het goed uit. Die onderlinge afrekening van post bezorgen baseert op de koopkracht / lokaal tarief. Dat pakt dus uit in het voordeel van ali cs. Post uit China gaat per container naar hier (daarom die lange levertijden) en wordt dan overgedragen aan PostNL, die dus flink moet toeleggen op het bezorgen. Een heel oneigenlijk voordeel voor de Chinese verkopers...

Anderzijds kunnen NL-ondernemers die in de Duitse grensstreek wonen ook profiteren als ze pakketten naar NL-klanten willen sturen. De tarieven in Duitsland zijn veel lager, zelfs voor internationaal verkeer, dan de lokale tarieven in ons land.

En waar vroeger de post alle dagen van de week driemaal langskwam (en bij de bezorg-ronde ook te verzenden stukken meenam), is de 'dienstverlening' ook in Nederland al gekrompen tot één maal daags bezorgen van dinsdag t/m zaterdag, en die zaterdag gaat er waarschijnlijk binnenkort ook af. Verder heeft Tante Pos bedacht dat bezorgers flexibel mogen zijn in hun werktijden waardoor er geen sprake meer is van een vast bezorg-tijdstip (het kan de hele dag door, zo ongeveer).

Dat alles heet vooruitgang.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Even geheel naast de kwestie "Ali": dat type dieptestop voor op boren heb ik ook (het zat o.a. "gratis" bij de Wolfcraft deuvelset). ZOT word ik van dat systeem. Gewoon algeheel kierewiet (volgens dievannons is er geen verschil voor en na gebruik, maar ik wijk weer af). Het inbus draait zich altijd in de "boorschroef", waardoor het ofwel niet vast te krijgen is, ofwel spontaan loskomt.

Dat kan beter, dachten we zo, en blijkbaar is Wolfcraft het daar zelf mee eens. Deze heb ik bij Amazon gehaald:

https://www.amazon.de/wolfcraft-Tie...91484395&sr=8-1&keywords=wolfcraft+dieptestop

De stop omsluit veel meer "beef" vd boor, én de schroef zit buitenom.

Probleem opgelost!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.