Wipe-on polyurethane

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Hallo,

Op YouTube zie ik regelmatig houtbewerkers die hun project afwerken met "Wipe-on polyurethane". Wat is dat precies en waar kun je zoiets in NL krijgen? Wat zijn goede alternatieven?

Groet,

Martijn
 
P

Pel

Guest
Volgens mij is het ook gewone polyurethaanlak of parket lak wat wordt verdund met thinner, maar Henk Verhaar weet hier meestal meer vanaf.

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Idd, verdunde PU-vernis. Genoeg verdund dat een deel van de vernis, als een Danish Oil, intrekt. Het principe is vergelijkbaar aan Danish Oil, maar dan met een PU-vernis als basis. Het werkt snel en levert een redelijk resultaat - en is dus erg gewild in de 'instant gratification' wereld. Maar voor een echt excellente afwerking moet je geen wipe-on poly gebruiken.

Dat gezegd hebbende, mijn afwerkingen zijn meestal ook meer gebaseerd op snelheid dan op ultieme kwaliteit ;-)
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Pu lakken heb je in verschillende soorten. Ik ben erg tevreden met de pu lak uit de jachtenwereld. Perfection plus van International gebruik ik meestal. Dit is een tweecomponenten lak. Met de juiste verdunner kan je dit vast ook gebruiken. Ik heb nog steeds geen goed bruikbare lak op waterbasis kunnen ontdekken helaas
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pu lakken heb je in verschillende soorten. Ik ben erg tevreden met de pu lak uit de jachtenwereld. Perfection plus van International gebruik ik meestal. Dit is een tweecomponenten lak. Met de juiste verdunner kan je dit vast ook gebruiken. Ik heb nog steeds geen goed bruikbare lak op waterbasis kunnen ontdekken helaas

Nee, een 2K PU vernis kun je niet als wipe-on gebruiken, althans ik zou het niet doen. Voor een wipe-on poly moet je een 1K vernis gebruiken. Je hebt idd veel verschillende typen PU vernissen, zowel voor wat betreft de solids (het PU) als voor wat betreft de drager (het oplosmiddel) en de hulpstoffen die daarvoor nodig zijn. Heel grofstoffelijk kun je PU vernissen onderverdelen in watergedragen en oplosmiddelgedragen vernissen. Ik zou geen wipe-on van een watergedragen PU vernis maken, omdat de droogtijd van een watergedragen PU vernis te kort is, en bij een watergedragen PU het verschil tussen drogen (verdampen van water) en uitharden (polymeriseren van de PU) te groot; ook zorgen de 'truuks' om een PU in water 'op te lossen' er voor dat een (verdunde) watergedragen vernis slechter in het hout dringt dan een verdunde oplosmiddelgedragen vernis.

Ik zou dus voor een wipe-on poly een oplosmiddelgedragen 1K PU vernis als uitgangspunt nemen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@KlasseKlus; omdat het allemaal wat nieuw voor je is zeg ik toch maar even twee dingen.
Letop of je mat, zijdeglans of hoogglans neemt want hoogglans dat moet toch wel in je interieur passen, kijk daarvoor op internet.
Daarnaast; als je toch besluit om een watergedragen lak te nemen zorg dan dat je eerst zorgt dat de nerf niet meer omhoog komt.
Dat doe je door in de laatste schuurronde het hout met een vochtig uitgeknepen spons ietwat het hout te bevochtigen, even laten drogen en dan voel je hoe ruw het oppervlak voelt.
Dan schuur je nog een keertje met fijn schuurpapier en eventueel herhaal je dat nog een keer tot de nerf niet meer omhoog komt.
Beter is Henk Verhaar z'n tip op te volgen en gewoon een lak met een oplosmiddel te gebruiken.
Let ook op dat je niet gaat lakken waar je hebt geschuurd want anders zit een paar uur later je hout en lak vol met stofdeeltjes.
Ik deed dat meestal in de keuken of een rustige kamer.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Bedankt voor alle tips.

Het was voor mij meer interesse in het product dan dat ik al echt vastomlijnde plannen heb, hoor.

Ik vind het, als hobbyist, vooral leuk om tools en jigs zelf te maken, dus dat zijn mijn eerste projecten die afgewerkt moeten worden. Maar ik zie op internet zo veel afwerkmogelijlheden (olie, was, schellak, pu, etc.) waar ik nog geen ervaring mee heb dat ik benieuwd ben naar de mogelijkheden die in NL gangbaar (en verkrijgbaar) zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.