Welke was?

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Beste houtbewerkers,

In veel Youtube-filmpjes worden 'jigs' in de was gezet om ze soepel over de zaagtafel te laten glijden. Nu ben ik niet zo'n internetshopper, dus ben ik wat gaan rondkijken in winkels en bouwmarkten. Maar eigenlijk zie ik nergens was, behalve "bijenwas" bij de Kruidvat. Maar als ik het etiket lees zitten daar allerlei chemische stoffen in terwijl ik zou verwachten dat bijenwas een natuurproduct is. Bovendien is het donkerbruin terwijl ik gevoelsmatig iets lichts zou willen gebruiken.

Wat gebruiken jullie doorgaans als afwerking/glijmiddel ;-) en waar kun je dat (in niet al te grote verpakking) krijgen?

Groet,
Martijn
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een oude truc is een waxinelichtje en het goedkoopst ook.
Daarmee vet je ook bijv een vlakbank in.
Als je olie bij houten jigs gebruikt trekt het in het hout en heb je weinig smering terwijl waxine of kaarsvet niet of nauwelijks intrekt en daarom juist de boel laat glijden.
Het gaat uiteindelijk om de parafine die erin zit.
Je kan ook parafine olie per liter kopen voor een euro of 6 a 7 per liter bij de drogist om bijv het blad van gietijzeren machines in te smeren, dat wordt ook veel gebruikt als glijmiddel.
Bij gietijzer is het ook nog wat roestwerend als je apparatuur in vochtige ruimtes staat.
 
Laatst bewerkt:

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Ok, interessant. En dan het waxinelichtje uit het metalen bakje halen en als een stukje zeep het oppervlak mee inwrijven? Of laten smelten en dan uitwrijven?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nee, niks smelten, gewoon uit het bakje en inwrijven op het oppervlak.
probeer het even op een stukje hout dan zie je meteen hoe het werkt.
Ze gebruiken het ook als ze vroeger een bureau maakten van hout en de lades in de gleuf moesten glijden (zonder ladenrails) dan smeerden ze het hout in.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op de webshop va Felder verkopen ze spuitflessen met paraffine-olie smeermiddel, dat werkt voor mij het beste op machines. Ik zou niet weten waar je het anders kon vinden.
Een jaar terug heb ik ook een vaste blok paraffine kunnen kopen bij een speciaalzaak voor afwerkingen, dat heeft hetzelfde effect maar dan zonder het anti-roest effect van de olie (ook handig op de machines).
De vaste paraffine gebruik ik nu enkel op houten jigs waarover bv de bovenfrees moet lopen, hout absorbeert de olie gedragen versie.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Beste houtbewerkers,

In veel Youtube-filmpjes worden 'jigs' in de was gezet om ze soepel over de zaagtafel te laten glijden. Nu ben ik niet zo'n internetshopper, dus ben ik wat gaan rondkijken in winkels en bouwmarkten. Maar eigenlijk zie ik nergens was, behalve "bijenwas" bij de Kruidvat. Maar als ik het etiket lees zitten daar allerlei chemische stoffen in terwijl ik zou verwachten dat bijenwas een natuurproduct is. Bovendien is het donkerbruin terwijl ik gevoelsmatig iets lichts zou willen gebruiken.

Wat gebruiken jullie doorgaans als afwerking/glijmiddel ;-) en waar kun je dat (in niet al te grote verpakking) krijgen?

Nou, dat chemische toevoegingen valt meestal wel mee, hoor, meestal zijn het niet meer dan oplosmiddelen om die was een beetje bruikbaar te maken als afwerking (heb je wel eens een bijenraat gevoeld - met pure was valt niks te beginnen). Maar als glij/smeermiddel is bijenwas redelijk ongeschikt. Paraffine (vloeibaar of vast) werkt voor dit soort toepassingen beter. Kaarsvet dus. Hoewel uit oogpunt van smeermiddelentechnologie paraffine een heel slecht smeermiddel is. Eigenlijk is de enige zinvolle toepassing, naast handgereedschappen insmeren, het smeren van fietskettingen in saharaomstandigheden - niet omdat het zo goed smeert maar omdat het als enige optie nauwelijks zand oppikt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt voor de tip! Ik ga het proberen.
Dat zou ik niet doen. De goedkoop waxine kaarsen zijn meestal gemaakt met styreen en bevat silicone. Dat kan tot problemen lieden met lijmen en de meeste afwerking middelen.

Ik heb overal in de werkplek op strategische plekken brokken paraffine gestationeerde die komen in onmiddellijk actie als het nodig is zolang als ik er aan denkt.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik heb altijd een waxinelichtje in het holletje van de schaaf zitten tussen de stelschroef en het handvat. Zo is het altijd bij de hand om de zool van de schaaf even in de 'waxen'. Daar werkt het dus ook goed op.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat zou ik niet doen. De goedkoop waxine kaarsen zijn meestal gemaakt met styreen en bevat silicone.

Styreen lijkt me sterk. Das een gas, en polystyreen is a] niet zinvol in een kaars, en b] als het er al in zou zitten niet relevant voor het gebruik als glijmiddel. Ik denk dat je stearine bedoelt. Dat is een vetzuur, vroeger verkregen uit dierlijk vet ('tallow'), tegenwoordig veelal plantaardig, en de grondstof waar vroeger kaarsen van gemaakt worden. Paraffinekaarsen (waaronder waxinelichtjes) zijn veel goedkoper dan stearinekaarsen, maar stearine wordt idd wel in kleine hoeveelheden bijgemengd om het smeltgedrag van het theelichtje te beïnvloeden. Stearine zou geen nadelige effecten moeten hebben, althans niet anders dan de paraffine, op het smerend effect en op houten oppervlakken.

Of er ook siliconen in waxinelichtjes zitten weet ik niet, maar ik kan niet uitsluiten dan sommige theelichtjes wat 'merkwaardige' bijmengingen hebben om bepaalde eigenschappen te wijzigen. En spoortjes siliconen zouden idd vervelende effecten op verlijmingen kunnen hebben. Of je dat in de praktijk gaat merken? Ik weet het niet. Maar als je pure paraffine (vast of vloeibaar) kunt vinden weet je iig zeker dat je daar geen problemen mee zult krijgen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Stearine is de juist spelling zo heet dat was maar het gaat over de aanwezigheid van de silicone in de waxine kaarsen of breeder gezegde het gaat over wat er in de was zit en als je dat niet weet kan het zijn dat je een stuk kaars pakt waarin silicone is. Silicone is een wonder glijmiddel maar als het op of in je hout komt kan dat voor allerlei probleem zorgen.
 

KlasseKlus

Actieve deelnemer
18 aug 2016
85
7
Midden-Drenthe
Heb vandaag mijn nieuwe jig geprobeerd in te smeren met een waxinelichtje, maar ik had het idee dat ik vooral het kaarsvet aan het afschaven was ipv dat het een laagje op het hout vormt...

Ik moet erbij zeggen dat ik het in de garage heb gedaan (bij 3 graden), maar het kaarsje kwam wel net uit huis, dus het lijkt me sterk dat het vet te koud/hard was.
 

SebMeijer84

Actieve deelnemer
16 apr 2016
40
0
Santpoort
Ik gebruik hier mijn eigen wax voor. Gemaakt van een combinatie van 100% pure bijenwas en minerale olie.
Overigens ook goed om de zaagbladen van een zaag mee in te vetten en tegen roest te beschermen.
Ook kan je hier snijplanken en bijvoorbeeld houten lepels (pollepels/roerspanen) mee behandelen, voedselveilig dus.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik gebruik hier mijn eigen wax voor. Gemaakt van een combinatie van 100% pure bijenwas en minerale olie.
[...]
Ook kan je hier snijplanken en bijvoorbeeld houten lepels (pollepels/roerspanen) mee behandelen, voedselveilig dus.

Klopt - maar niet erg watervast. Je zult het hout dus regelmatig moeten behandelen; als je een dergelijk mengsel gebruikt zou ik een klein busje van het spul op het aanrecht, of de keukenplank zetten - naast de snijplanken, en er b.v. wekelijks een likje overheen halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.