....brandhout....?!

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste forumgangers,

Vorig schooljaar heb ik uit een stapel gekapte bomen onderstaande "warrelknoest" kunnen redden.
Het zat aan een berk en was nog helemaal intact, de diameter was toch ruim 35 cm.
Mijn collega, die al klaar stond om het hout tot brandhout te verzagen, verklaarde mij voor gek want wat moest je toch met zo'n domme knobbel.

Na een ruim half jaar drogen heb ik afgelopen weekend dit schaaltje ervan gedraaid. De wanden zijn vrij dik maar de structuur laat het niet toe om dunner te draaien anders gaat het mis. (denk ik :( )
Uiteindelijk het schaaltje tot korrel 400 geschuurd en in de Shella Wax gezet. Het kan maar zo zijn dat het schaaltje nu verder droogt en dat ik er later nog iets vanaf draai.

Ik had geen idee wat er uiteindelijk over bleef en te maken viel van deze "knobbel" maar ik ben blij dat ik hem van de kachel gered heb.....

Attached files
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Rick,

het viel me niet tegen met draaien echter moest ik wel oppassen voor het losschieten van schors en losse onderdelen..... :)

Mijn leerlingen én collega waren aangenaam verrast toen ik dit stukje natuur vandaag liet zien.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo GAV.
Een prachtig model, die je in deze vorm verder kunt laten drogen/uitwerken.
De binnenzijde is mooi strak met scherpe lijnen aan de bovenzijde en een prachtige getekende diepe uitholling. Mocht je hem verder willen bewerken, dan zou ik de buitenzijde aan laten sluiten bij de binnenzijde. D.w.z. ook boven met een scherpe rand beginnen (is nu teruglopend in tegenstelling met de binnenzijde) en in een rechte lijn naar beneden. Aan de voet een klein randje terugdraaien, waardoor een schaduwrand ontstaat tussen tafel en schaal. De wanddikte zou ik zo laten.
Dan wordt het m.i. een nog krachtiger geheel. Maar ja, smaken verschillen per definitie.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste Jan,

bedankt voor de tips! Zo had ik er nog niet naar gekeken eigenlijk. Inderdaad zijn het ronde én strakke lijnen in één. Die schaduwrand lijkt me heel mooi.
Eerlijk gezegd is dit mijn eerste schaal die heel van de draaibank is afgekomen.... :oops: Eerdere schalen mislukten of vlogen door mijn schuurtje heen.

Hoelang zou ik deze schaal moeten laten nadrogen denkt u?

Bedankt voor het meedenken!

Gr. G.A.V.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo GAV.
Je hebt hem al een half jaar gedroogd. Dat is dus de eerste winst. Nu je hem hebt voorgedraaid kan eventuele spanning door het drogen zijn weg vinden zonder scheuren. Je zult na enige tijd vervormingen zien van de schaal. Om verder te drogen plaats ik zo'n voorbewerkt stuk in een plastic zak omgeven door droge houtkrullen. De zak zet ik open weg op een donkere droge plaats. Kijk na een half jaar nog eens weer en geef hem zijn definitieve vorm en afwerking. Plaats hem ook dan niet in de zon maar op een donkere droge plaats in huis. Na nog een half jaar haal je hem te voorschijn en poetst hem als een pronkstuk van vormgeving.
Veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste Jan,

ik zal je advies opvolgen om zo langer te kunnen genieten van de schaal. Ik had hem nu al in de vensterbank willen zetten maar dan gaat het mis waarschijnlijk....

Met wat geduld en iets na draaien moet het helemaal goed komen! Wederom bedankt voor het advies! :)

Vriendelijke groet,

G.A.V.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.