Grof gelegde vloer met kieren

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje, ik heb een vloer gelegd van houten plankjes die niet allemaal gelijk aan de maat waren. Daardoor zijn er sommige kieren van 1mm, maar ook een aantal hele brede van 8mm. Ik wil dit gaan opvullen, en dacht er aan om schuursel van het hout in de kieren te vegen, dat gaat heel makkelijk, en daarna wil ik het fixeren met een hele dunne vloeibare lijm zoals secondelijm, dat loopt er zo in. Alleen is seconde lijm te duur, ik zoek iets betaalbaars in een kan van een liter of 5.

Andere suggesties zijn ook welkom ;)

Danku

Groeten,

Johan
www.koksmes.net
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Pffff, ik klikte even op de link...
Mooi spul dat je maakt Johan, héél erg mooi! Zal wel een redelijk prijskaartje aan hangen :)

OT, geen suggestie voor lijm, maar als je kieren bijna 8mm zijn, is het dan geen idee om er massief hout in te stoppen ipv schuursel/schaafsel?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Ik zat ook aan epoxy te denken. Dat is goed gietbaar.

Bij gieten over zaagsel is het maar de vraag of je hiermee een gewenst resultaat bereikt. Wat wil je eigenlijk bereiken met het opvullen?
Een foto van de vloer/kieren is ook wel handig.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
429
45
Zevenaar
Als deze planken met veer en groef in elkaar zitten, dan zullen ze bij de naden van 8 mm ook niet meer in elkaar zitten, althans niet veel. Maar de eerste vraag is, of het hier om een houten vloer gaat die op een balklaag ligt. Of gaat het om een houten vloer die bijvoorbeeld op beton ligt.
Bij de eerste zal vullen niet werken, bij de tweede misschien wel, maar fraai zal het niet worden.
 

Houtman

Nieuw lid
12 aug 2009
20
2
Amersfoort
Beste Johan,
Als de vloer zwevend is gelegd (los gelegd op een isolerende tussenvloer), is het vullen van kieren zinloos.
Het vulsel, van welke samenstelling dan ook, komt er binnen een half jaar weer uit.
Is de vloer vast gelegd, dus vol verlijmd op de ondergrond, dan kun je kieren van 1 tot 3 mm vullen met een mengsel van voegenkit samen met het fijnste schuursel van de vloer. Voegenkit koop je bij een parketzaak.
Grotere kieren , zoals die van 8mm, vul je in met gezaagde strookjes van 8mm breed, met houtlijm.
Groet,
Houtman
(oud parketman)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.