Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: Toognagels

Ja hier heb ik een video van
    <a href="https://vimeo.com/174108072" target="_blank">
    Taps toelopende toognagels zijn voor de vogels.

Hey Ernest, Dat zijn mooie filmpjes die je maakt.
    Heb er net even wat bekeken, het echte ouderwetse handwerk.
    Wil dat zelf ook meer gaan doen, kan alleen de tijd er nog niet voor vinden....
    je hebt ook wel een mooie schaafbok. Heb er zelf al eens eentje gemaakt, quick and easy, maar die klemt niet helemaal goed.
    Zie dat jij een leertje op de bovenste klembalk hebt, dat kan al wel de oplossing zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roeliepoelie Bekijk Berichten
    Hey Ernest, Dat zijn mooie filmpjes die je maakt.
    Heb er net even wat bekeken, het echte ouderwetse handwerk.
    Wil dat zelf ook meer gaan doen, kan alleen de tijd er nog niet voor vinden....
    je hebt ook wel een mooie schaafbok. Heb er zelf al eens eentje gemaakt, quick and easy, maar die klemt niet helemaal goed.
    Zie dat jij een leertje op de bovenste klembalk hebt, dat kan al wel de oplossing zijn.
    De schaafbok heb ik voor mijn dochter gemaakt daarom is het op kindermaat. De leer helpt meestal tegen beschadiging van het werkstuk door de klem.

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Leuke toognagels gevonden bij een houthandel in de buurt.
    Zijn alleen naar 15mm dik en 18cm lang.
    Denk dat het te iel is voor 15x15 balken.
    Wat is jullie mening?

Groeten,

Smallie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door smallie Bekijk Berichten
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Leuke toognagels gevonden bij een houthandel in de buurt.
    Zijn alleen naar 15mm dik en 18cm lang.
    Denk dat het te iel is voor 15x15 balken.
    Wat is jullie mening?

Groeten,

Smallie
    Nep, nep, nep. Dat zijn geen toognagels maar een houten nagel. Die sla je in een gaat in een reeds in elkaar gemonteerde pen en gat verbinding nadat je een gat in een keer door balk en pen heeft gemaakt.
    Dat zie je omdat er geen punt op die de versprongen gat kan pakken en toogen. Het betekenis van "toog" moet je een keer opzoeken.

Ik sluit me aan bij Ernest.

Daarbij zijn ze te kort voor een 15cm balk, zou ze dan toch minimaal 25 cm lang willen hebben, hoever je ze erin krijgt is vooraf niet te zeggen. Ik zaag ze op een paar cm af nadat ze erin gemept zijn, mooi gezicht en handig om een jas aan op te hangen
    Zou zelf ook voor 15cm balken naar 20mm gaan. Verder: zelf maken van resthout kost alleen wat moeite, geen €
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Ben het ook met Ernest en Bert eens. De doorsnede van 15 mm is als maat wel goed.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim56 Bekijk Berichten
    Ben het ook met Ernest en Bert eens. De doorsnede van 15 mm is als maat wel goed.
    goeden dag,

ben nieuw hier en ook bezig met een overkapping in douglas 15x15 balken pen gat verbinding.

nu is alleen mijn vraag doe je er 1 of 2 toognagels in?

mvg Jan van Loon

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten