een dag uit het leven van een houtdraaier

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Tijd om weer eens wat te delen met jullie. Vaak kom ik daar niet meer aan toe tegenwoordig. En dat is raar want het leek me zo'n lekker rustig leventje als houtdraaier! ;) waar gaat t fout?!?!?! :) Nee, ik mopper niet. Heb het enorm naar mijn zin!

Vanmorgen was ik heel vroeg al in het bos. Ik had een beuk (0,7 x 8 meter) gekocht die vorig jaar na een storm plotseling op zijn kant lag. Mark Sanger, een Engelse demonstrateur die a.s. vrijdag en zaterdag bij Drechselbedarf Schulte zijn kunnen met de Crown Revolution laat zien. Hij wilde "unseasoned beech". Het water liep er nog uit toen deel 1 van 3 in het kraantje hing.

20160920_085901.jpg

20160920_085919.jpg

De trekker, de kar, het kraantje en de man maken een Puk van de Petteflatachtige indruk. De man die de boom zaagt is de beheerder van het bos. Hij nam het over van zijn vader die het overnam van zijn opa, die het overnam van zijn overgrootvader. Na zijn pensionering in 1995 kwam er geen nieuwe beheerder van het bos. Harrie, zo heet hij, bleef na zijn pensionering eigenlijk gewoon doorwerken. Het gemak waarmee hij, inmiddels dus in de tachtig, de boom in stukken uit het bos haalt dwingt (bij mij in ieder geval) veel respect af.

20160920_092221.jpg

Toen deze boom in 2 ritjes thuis was (het geheel weegt ongeveer 2,5 ton) Lag er eerst nog een flinke bak papier voor de deur. Ik had nieuw inpakmateriaal voor de webshop besteld...

20160920_150559.jpg

Toen dat naar binnen en uitgepakt was begon het zagen voor Mark Sanger. De stukken (20 x 20 x 25 cm) zullen vast draaien als een heet mes door de boter! Alle restanten zijn opgezaagd tot stukken van 10 x 10 x 25. Bedoeld voor de cursussen. In les 3 en/of 4 draaien we dan altijd een "voetenroller" daar zullen deze stukken voor gebruikt gaan worden...

20160920_141145.jpg

Als alle kopse kanten van de beuken blokken gesealed zijn is het inmiddels middag. Ik moet mijn eigen stukken hout nog zagen voor de Drechseltage 2016! Dat worden stukken Kers met schorsrand, maar dat kan morgen ook nog... In de middag kopieer ik een pootje van een antieke kast in vuren. (ik moet eens meer ervaring opdoen met het bijkleuren van dit soort stukken zodat het verschil met het origineel niet zo groot is...) Ik maak een grote vlakke schaal af, stop 'm in een doos en die gaat met de bestellingen uit de webshop mee naar de Plus Supermarkt in Wehl, waar ik tegenwoordig mijn pakketten inlever. Daar blijkt nog 1 pakket te liggen van eergisteren. "deze doet t niet!" zegt de man van de supermarkt. Ik neem het pakket mee naar huis om uit te zoeken wat er mis is gegaan. Iets met het huisnummer... Opnieuw aangemaakt en weggebracht. Zinloos naar Wehl gereden. Grumpfff. Als ik thuis kom is de middag voorbij. Dat computergeneuzel neemt te veel tijd!

20160920_202536.jpg

In de avond nog even de Easy-core van Oneway aanpassen voor een Stratos XL. Ik steek mijn schalen meestal op de 2436 van Oneway of op de VL300 van Vicmarc. A.s vrijdag en zaterdag moet ik de Easy-core Bowlsaver/schalenretter/schalensteker demonstreren op een Stratos XL. Om zeker te weten dat ik dan geen onverwachte dingen tegenkom maar even oefenen.... Hans Schulte had mij een "Easy Core baseplate" voor de Stratos XL opgestuurd. Uiteraard moest ik alle messen in hoogte verstellen maar het schalensteken ging opvallend goed.

20160920_205143.jpg

Tevreden doe ik het licht in de werkplaats uit. Even wat eten, mail doen, en dan ga ik maar eens kijken of ik er leuk een verhaaltje voor het forum van kan maken...
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Opnieuw aangemaakt en weggebracht. Zinloos naar Wehl gereden. Grumpfff. Als ik thuis kom is de middag voorbij. Dat computergeneuzel neemt te veel tijd!

Tevreden doe ik het licht in de werkplaats uit. Even wat eten, mail doen, en dan ga ik maar eens kijken of ik er leuk een verhaaltje voor het forum van kan maken...

We kunnen niet meer zonder de computer. Vroeger.......... touwtje om de kip heen en een etiketje er aan waar het heen moest. Postbode kwam op zijn fiets. Nam de kip met etiket mee zonder vragen. Tegenwoordig moet je een computer hebben om de kip te kunnen versturen. En een hele pallet vol inpakpapier.

De moraal van jouw prachtige verhaal..................... zijn we er beter van geworden. :rolleyes:
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Hallo Ronald,

Mooi verhaal! Ik kom zaterdag met grote belangstelling kijken voor een Crown Revolution of eventuele alternatieven, op jouw advies. Ik hoop dat de Crown Revolution ook functioneert met wat "meer-seasoned" hout?

Psst:
Kan en wil je voor mij misschien ook een stukje beuk/kers meenemen?


Groeten, Nico (die erg blij is met z'n Midi! :D)

Tot zaterdag!
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
@ Bram: Altijd welkom voor een cursus natuurlijk. Ik woon tusen de stations Wehl en Didam in. Da's een flink eindje lopen, maar ik kan je ook gewoon even van een station ophalen natuurlijk...

- - - Updated - - -

@ Nico: ik zal een stukje achterhouden... :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.