Flinke Fleshamer

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Het houtdraaien heeft m'n aandacht wel te pakken sinds dit weekend. Omdat ik nog op zoek was naar een fijne houten hamer voor het werken met de steekbeitels kreeg ik het idee die maar zelf te maken.

Voor de kop heb ik twee stukken hout (soort onbekend) gevlakt en verlijmd en de hoeken eraf gezaagd:
Fleshamer 793.jpg

Rond en een beetje schuin, maar te lang:

Fleshamer 794.jpg

Ik had het stuk mooi gladgeschuurd en daarna gepolijst met een handvol zaagsel, maar na het op lengte maken door het stuk op ong 1/4e in te kepen tikte de beitel tegen de buitenzijde van de kop. :mad: Dom, maar goed, we leren. De inkeping was dusdanig dat ik geen kracht meer kon zetten op het werkstuk. In de vierklauw heb ik de zijkant en bovenzijde van de kop wat bijgewerkt en nog weer wat geschuurd. Daar durfde ik echter niet de kracht op te zetten die ik bij het tweezijdig inspannen kon zetten. Daardoor zijn er wat strepen van het draaien te zien. Aan de onderzijde is er met een 35 mm forstner boor een gat in geboord. Dat was een beetje een gehannes, aangezien de bovenzijde van de kop schuin is, maar is goed gelukt. Het handvat is uit 1 stuk en past precies in de kop.

Fleshamer 795.jpg Fleshamer 796.jpg

En na een paar slokjes druivenpitolie:

Fleshamer 802.jpg

Redelijk tevreden met het eindresultaat. Toch leuk, zo'n 1e eigengemaakt stuk gereedschap. De volgende die ik ga maken wordt wel een slagje kleiner :rolleyes:
 
P

Pel

Guest
Lijkt mij nogal een grote klopper, hoeveel weegt hij, je moet er namelijk ook nog mee kunnen werken?

Groet Pel.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Lijkt mij nogal een grote klopper, hoeveel weegt hij, je moet er namelijk ook nog mee kunnen werken?

Groet Pel.

Het ding weegt 1kg. En hij is denk ik inderdaad aan de grote kant. Ik vond tussen de stukken afvalhout vanavondnog een poot van een eikenhouten salontafel. Die begint al redelijk vorm te krijgen als kleiner broertje.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ondertussen heeft z'n kleinere broertje (675 gr) ook het levenslicht gezien:

fleshamer 2.2.jpg

En als je dan toch bezig bent, een schattig mini voorzittershamertje (steeltje is 7 mm dik):

minihamer.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt, ik denk dat je voor het werk toch vaker de kleine gaat nemen i.v.m. het gewicht?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.