Even voorstellen

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Hoi,
Ik bezoek deze site al een tijdje en het lijkt me leuk om me aan te sluiten bij het forum.
Ben zelf een hobby houtbewerkster en als ik tijd heb ben ik in mijn wekplaats te vinden.
Ik probeer produkten te maken van gebruikt hout. Vooral pallets en vloerdelen.
Het is verrassend om te zien hoeveel mooi hout daar te vinden is.
Ook de lokale meubelzaak in teak laat al eens wat teakhouten tafelbladen richting de stortplaats verdwijnen.
Ik hoop hier veel inspiratie te vinden en wetenswaardigheden.
Om te leren ben je nooit te oud.

Gr Bep
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Hoi,
Ik heb wat tuinmeubelen gemaakt van pallet hout.

Gr Bep

Attached files
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Dat klopt helemaal.....
Daar kun je ook heel wat leuke ideeen op doen.
het uitwisselen van ideeen is in het nederlands toch een stuk makkelijker.

Gr Bep (Houtje) :D
 

lida

Nieuw lid
27 sep 2010
7
0
Jeetje Bep! Wat een prachtige meubeltjes!! Mijn complimenten!
Klein vraagje: Hoe krijg je dat pallethout zo glad? Of is dat een dommem vraag :cool:
gr Lida
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Heel veel schaven en schuren Linda.
Ik ben opzoek naar een 2e hands vandiktebankje zodat het wat makkelijker gaat.
En je moet opletten voor de spijkers die blijven zitten.
maar daar heeft bosch weer een oplossing voor de metaaldetector....
Zeker de moeite om pallets te proberen!

Gr Bep
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Bep.
Welkom bij de club. Mooie strakke afwerking zo te zien.
Heb je ook foto's van je werkplaats om te plaatsen?
vr.gr
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bep zei:
Ik ben opzoek naar een 2e hands vandiktebankje zodat het wat makkelijker gaat.
Gr Bep

Hallo Bep,

Ik heb zelf de Buitelaar uitvoering van de Woodstar PTS 85. Deze machine is al vaak verguist en uitgemaakt voor slecht en alles wat maar tussen lelijk en niet mooi inzit, maar ik doe er alles mee, echt al het schaafwerk! Ikzelf gebruik ook alleen maar oud en erg ruw afvalhout, dus zit in een vergelijkbare situatie als jouw. En duur zijn ze niet.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Hallo, houtfanaten....

Ik stel me even voor - ben net toegelaten door de balllotagecommissie ;)
Mijn naam is Betty en ik ben sinds mijn jongste jaren al een houtbewerkster.
Met het keukenmesje van mijn moeder zat ik op de zolder van onze garage allerlei bootjes te snijden, afrikaanse gezichtjes, totempaaltjes enzovoort.
Van al die dingen is nu na zeker 50 jaar niets overgebleven, maar in gedachten kan ik ze nog zien!
Op mijn 10e verjaardag kreeg ik van mijn ouders voor sinterklaas een voorbedrukt plankje met een setje kleine gutsjes en zegde ik het aardappelschilmesje gedag. Zoals vaker gebeurt werd ik afgeleid door vrienden, echtgenoot, op te voeden kinderen, huisdieren, loopbaan enz. En leek houtbewerking niet meer belangrijk. Tot het moment dat werken voor een baas ophield en ik ging werken voor mezelf. Daaruit vloeide voort mijn huidige bezigheden: spinnewielen reparaties, restauraties en daarmee ook het houtdraaien. Tamelijk eigenwijs mens zijnde heb ik autodidactisch bepaalde vaardigheden aangeleerd zodat ik daarmee kon draaien wat ik nodig had. Het wiel ook wel minstens 2 x uitgevonden. Wielen die jullie allemaal vast en zeker al lang aan het lopen hebben gekregen :?:
Ik hoop in deze groep te kunnen terugvallen op jullie kennis en daarmee de mijne te vergroten.
Ik draai van hergebruikt hout, ook wel vers hout uit het bos dat mijn woning omringt en van zowel massief als gelaagd hout. Kops en lengs - met guts en beitel. Regelmatige bezoeker van Baptist in Arnhem - steeds op zoek naar mooi hout om te gebruiken.
Mijn laatste bedenksel: ik wil uiteindelijk mijn eigen urn draaien, en moet daarvoor eerst de nodige vaardigheid bijleren met betrekking tot holdraaien. Vooruitlopend daarop heb ik ook beitels (gekregen) voor het maken van schroefdraad. Daarmee heb ik nog niet kunnen oefenen, omdat ik door recente v erhuizing zoveel andere dingen te klussen heb.

v r. groetjes
Betty
 
A

Athanor

Guest
Betty, welkom op het forum!

In het houtdraaiersforum komt een steeds actievere uitwisseling van kennis en ervaringen, dus je kunt hier veel plezier beleven!

Fons
 

jos83

Nieuw lid
19 sep 2010
10
0
Hallo Bep!

Erg mooi die meubels, extra mooi omdat het afval hout is!
Ik heb er zelf ook aan zitten denken om iets te doen met afval hout, alleen hoe haal je die spijkers er fatsoenlijk uit zonder dat de plankjes kapot gaan?
Dat lijkt me een heel karwei elke keer die pallets "ontleden"

groeten
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Welkom op ons forum Bep en je maakt inderdaad hele mooie meubeltjes van hout dat een onverwacht 2e leven krijgt!

En ook welkom Ariette of Betty, die zich tussen de berichten door ook voorstelt en die, als ik het bericht goed lees, heel veel jaren houtbewerking inbrengt!! Heb je ook foto's van dingen die je gemaakt hebt? Enne... niet zo bescheiden, gewoon zelf een een onderwerp aanmaken :lol: .

jaap
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Dag Bep

Ik ben nieuw hier - en vind het geweldig leuk om te zien dat er meer vrouwen zijn zoals ik: bezeten van met eigen handen aan het werk te gaan (en dan heb ik het niet over stofzuigers en afwaskwasten!)
Lezend door de berichten en de fora zie ik dat merendeel van de leden (voorspelbaar) mannen zijn, maar ook dat er véél professionals tussen zitten. Ik ben net als jij een hobbyiste, hoewel ik de laatste jaren ook opbrengst uit arbeid heb (leuk voor belastinginspecteur) - die gedeeltelijk gegenereerd worden op de houtdraaibank. Ik vind jouw meubels echt helemaal geweldig!
Het lijkt me erg leuk om daar ook wat meer tijd aan te besteden, maar tijdgebrek zorgt ervoor dat ik me beperken moet. Wie weet waarom een werkweek maar 2 weekeinddagen kent mag het zeggen!
Ik maak gebruikszaken om mij heen: een zadelkist voor de paardenspullen (niet te tillen!), een broeibak voor mijn moestuin (wordt later hopelijk een echte grote kas - nu nog even met andere zaken bezig) - een groot dubbel konijnenhok (stahoogte en met ren onderin) waar momenteel 3 angorakonijnen hun thuis hebben. Een brievenbus moet ik binnenkort ook maken, want onze voordeur is vernieuwd en heeft geen gleuf! Postbodes in het landelijk gebied vinden het niet zo erg om even naar de zijdeur te lopen en aan te bellen, maar ik heb beloofd het te zullen gaan maken, dus verplicht ;-)) - en een kippenhok heb ik vorig jaar getimmerd in de paardenstal, met een grote ren eraan vast.

Het timmeren en construeren is ook vreselijk leuk - ontwerpen.....als ik dan kijk wat sommige heren op dit forum bedenken en maken voel ik me inderdaad een echte hobbyist.
Ik hoop veel te leren hier en zie ernaar uit al jullie werkstukken te mogen bewonderen.
vr. groet
Betty (ariette)

Bep zei:
Hoi,
Ik bezoek deze site al een tijdje en het lijkt me leuk om me aan te sluiten bij het forum.
Ben zelf een hobby houtbewerkster en als ik tijd heb ben ik in mijn wekplaats te vinden.
Ik probeer produkten te maken van gebruikt hout. Vooral pallets en vloerdelen.
Het is verrassend om te zien hoeveel mooi hout daar te vinden is.
Ook de lokale meubelzaak in teak laat al eens wat teakhouten tafelbladen richting de stortplaats verdwijnen.
Ik hoop hier veel inspiratie te vinden en wetenswaardigheden.
Om te leren ben je nooit te oud.

Gr Bep
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.