Bevestigen werkstukken op werkbank

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Tot nu klem ik mijn stukken meestal met een lijmtang op de werkbank. Dit gaat voor een aantal bewerkingen goed, maar voor bijvoorbeeld voor te schaven is dit geen oplossing. Er zijn heel wat hulpmiddelen beschikbaar op de markt. Maar ik zou graag horen wie wat gebruikt en eventuele voor- en nadelen. Het eerste wat ik ga doen, weliswaar met pijn in het hart, zijn gaten in het blad van mijn werkbank boren. De onderste foto is mijn eigen werkbank, de andere is een kadootje voor mijn petekind.

Attached files
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Voor het schaven kun je ook een lat horizontaal aan de zijkant v/d werkbank bevestigen.
Deze lat moet iets boven het blad uitsteken en dient dan als stop voor het te schaven werkstuk. Je kunt deze lat ook in hoogte verstelbaar maken zodat je hem kunt laten zakken mocht dat nodig zijn.
Ik heb goede ervaringen met deze oplossing, maar ik moet wel zeggen dat ik vrijwel nooit meer handmatig schaaf sinds ik een vlak-vandikte bank heb. Op mijn huidige werkbank is het latje dan ook niet meer aanwezig ;)

gandel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.