Triton TWX7 Workcentre + extra tools

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Bij deze een review van de TWX7 Workcentre.
Dit apparaat heb ik aangeschaf omdat ik wat nauwkeuriger wilde werken dan op m'n oude scheppach TKU. Aangezien ik niet meer ruimte heb dan een schuurtje van 3,5x2,5 die naast mijn hobby ook nog voor de normale dingen word gebruikt moest ik een handige oplossing zoeken. Een vaste zaag en feestafel ging helaas niet passen. Toevallig kwam ik de TWX7 onder ogen en dit leek mij toch wel een geschikte oplossing. Een modulaire tafel, die zelf ook nog goed te hanteren is. Omdat dit systeem nog niet zo lang op de markt is zijn er alleen nog maar "gesponsorde" (en dus geweldig positieve) reviews te zien op youtube.
Ik heb nog ziet zo veel gebruiktservaring maar heb al wel het een en ander uitgeprobeerd.
Voor de duidelijkheid, ik heb het volgende aangeschaft:
Triton TWX7 Workcentre
Triton zaagmodule
Triton freestafelmodule
Triton MOF001
Daarnaast ook de transportwielen, zaagtafelverlenger en verbreder een kopieerringenset en een lammellen frees.

Overall ben ik redelijk tevreden met het systeem, het redelijk snel om te bouwen van module. Er zijn wel wat zaken die me wat tegenvallen en dan komt het vooraal aan op precisie.
Ten eerste de zaagtafel.
  • De langsgeleider moet voor en achter vastgezet worden wanneer hij gebruikt word. Dit zorgt voor het nodige afstelwerk. De geleider loop erg stroef door de rails voor en achter aan de tafel. Na wat schuurwerk en fijnafstelling loop hij al een stuk beter maar het blijft soms "gehannes". In de toekomst wil ik misschien zelf een langsgeleider maken die alleen aan de voorzijde vast zit.

  • De inlegplaat Duikt voorbij de zaag naar beneden(ZIE FOTO). Bij het zagen van kleine stukjes hout resulteert dit dat het materiaal kantelt als het gezaagd is en dan de achterkant van het zaagblad raakt. Gelukkig valt dit onder gerantie en zal de leverancier dit oplossen. Toch zit ik er aan te denken om zelf een inlegplaat te maken, hoewel het monteeren lastig word zal hij dan wel strakker aansluiten op de zaag.
  • Op de as van de zaagmachine lijkt aardige zijdelinkse speling te zitten, het zaagblad is heen en weer te bewegen en er is dan een duidelijke "klonk" te horen. Erg nauwkeurig heb ik er nog niet naar gekeken maar ik merk het wel als er wat zijdelinkse druk op het zaagblad staat. Dit lijk mij gewoon in het ontwerp te zitten van de motor/as.
  • De afkortgeleider loopt door de T-tracks in et workcentre. In totaal zit er ongeveer tussen de 0,5 en 1 graden speling in de afkortgeleider. De speling zit voor een deel in de center-bout en voor een deel in de ruimte tussen de geleiderrail en de geleider. Een latje van 3cm breed is nog wel haaks af te korten maar groter gaat echt niet, dan is er duidelijk een kier te zien. Zelf gebruik ik gewoon een elf gemaakte afkortslede die met twee kunstof geleiders in de rails zit. Voor het afkorten onder een hoek moet ik nog een oplossing verzinnen. De standaard geleider ga ik in iedergeval niet gebruiken.
De motor is in mijn ogen krachtig genoeg, massief eiken van 5cm is goed te schulpen hoewel het geen "premium"zaagblad is.

De freestafel.
De freestafel heb ik in combinatie met de MOF001, de 1400 watt bovenfrees van Triton. Tot nu toe vind ik hem krachtig genoeg maar ik denk toch dat een zwaardere machine beter tot zijn recht komt bij gebruik onder een freestafel. De boven frees is redelijke makenlijk te installeren onder de tafel. De fijninstelling op de bovenfrees is perfect, helemaal met het mooie zwengeltje er bij. Het losse gebruik van de bovenfrees is wel even wennen als je de normale frezen gewend ben, de bediening is toch wel anders. Het "vlakbankje" dat gemaakt kan worden van de freesgeleider is ook erg handig. De freesgeleider is ook erg makkelijk in te stellen.
Minpunten

  • De Bovenfrees is niet exact te centereren in de tafel. Er zit altijd een mm of 2 speling links of rechts. Je zult bij het monteren dus altijd de bovenfrees een en dezelfde kant op moeten drukken maar erg nauwkeurig is dit niet. Voor het gebruikt met alleen de freesgeleider is dit geen probleem. Voor het gebruikt van een zelfdemaakte vingerlas slede is dit wel een probleem. Hier kwam ik helaas te laat achter. Ook is de freesmodule niet exact vast te zetten in het workcentre zoals met de zaagtafel wel kan. Er zitten dus twee redenen waardoor de bovenfrees niet te centreren is tussen de geleiderrail van het workcentre. Ik moet hier zelf nog een oplossing voor vinden.
  • De kopieerringen zijn erg lastig te monteren, het lijkt wel of ze niet voor de MOF001 gemaakt zijn hoewel dit wel zo is volgens de beschrijving. Het nadeel is ook dat de kopieerringen niet gebruikt kunnen worden in combinatie met de freestafel.

De lammellenfrees
Daar kan ik kort over zijn. Wat de prijs doet vermoeden blijkt waar te zijn, er is niet heel nauwkeurig mee te werken. Er zit veel speling in diverse onderdelen. Ook is het oppervlak erg glad en niet vlak waardoor hij wegschiet als je hem aan zet. Dit heb ik opgelost door er een stukje hardboard met schuurpapier op te plakken met dubbelzijdig tape. met wat kunst en vliegwerk is hij wel te gebruiken.
Hieronder wat fotos

Als er vragen zijn hoor ik dat graag.
Groeten,
Arjen
 

Bijlagen

  • IMG_6356.jpg
    IMG_6356.jpg
    66,9 KB · Weergaven: 1.094
  • IMG_6355.jpg
    IMG_6355.jpg
    53,2 KB · Weergaven: 1.095
  • IMG_0338.jpg
    IMG_0338.jpg
    93,2 KB · Weergaven: 1.097
  • IMG_0435.jpg
    IMG_0435.jpg
    86,2 KB · Weergaven: 1.092
  • IMG_6604.jpg
    IMG_6604.jpg
    77,2 KB · Weergaven: 1.113

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Bedankt voor dit review, het is toch beter om dit van een echte gebruiker te lezen.
Jammer dat er toch wat minpuntjes aan de precisie zitten want daarvoor had je deze juist aangeschaft.
Ik neem aan dat dit geheel bij elkaar ook wel een paar centjes heeft gekost.

Je schrijft ook over een lamellenfrees, maar over wat voor een merk type/model gaat dit?
Mvg,:).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Het is natuurlijk heel slim van Triton om een modulair systeem aan te bieden dat duidelijk een paar prijsklassen lager ligt dan dat van Festool (CMS), maar ik haal uit je evaluatie toch vooral dat er nog te veel minpuntjes en ontbrekende precisie zijn.

@ArjenH Had je achteraf gezien misschien niet beter/liever zelf iets gemaakt, in de trant van Tim Wilmots’ MFCT & dan met modules, zoals veel te vinden op YT? Of vind je de prijs/kwaliteitverhouding voldoende?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk om een keer een review van zo'n workcentre te lezen.
Jammer dat het systeem het qua precisie wat laat afweten.
Net zoals met de insert die je wilt aanpassen hoop ik dat je met wat aanpassingen een goed bruikbaar geheel kunt krijgen.
Ik heb een insertplaat laten maken bij een alu bedrijf voor 15 euro dus dat hoeft niet duur te zijn.
Als je je insert meeneemt dan maken ze precies zo een van alu die niet doorbuigt en helemaal vlak zal zijn.
Ik weet niet waar je woont maar hier ben ik toen geweest; http://www.kabelzaandam.nl/
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zelfs bij een paneelzaag van 20.000 krijg je er een waardeloze insert plaat bij.
Mijn Felder had er één van plastiek met veel te veel spatie rond het zaagblad, er kwamen constant stukken klem tussen het blad en de plaat. Toen het na de 100 ste keer ook stuk vloog heb er dan zelf één gemaakt van beuken multiplex dat eerst dicht is en waardoor je zaagt door de zaag naar boven te draaien, en daarna handmatige de sleuf voor het spouwmes zagen. Sindsdien nooit meer problemen gehad.
Dus zelfs als ze je er één sturen dat mooi vlak is dan zou ik je toch aanraden om zelf een "zero clearance insert" te maken. Fijner en veiliger.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Hoi Arjen,
Dank voor je uitgebreide review! Ik ben (was?) van plan mijn TS55 in te bouwen in mijn zelf te bouwen werkbank/zaagtafel, maar heb een beetje moeite met de relatief dure CMS module. Toen kwam ik deze zaagmodule tegen die maar iets meeer kost dan een CMS... Ga er nog maar even goed over peinzen...
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Whugos,

Laatste tijd heb ik wat aanpassingen gedaan aan de TWX7. Tot zo ver naar volle tevredenheid.
De afkorgeleider waar speling op zit ga ik in te toekomst mischien vervangen door een aftermarket model waarbij de speling in de geleiderrail is in te stellen. Trouwens bij een dewalt tafelzaagje van 560 euro zit er nog meer speling op het afkortgeleidertje. Momenteel gebruik ik een "afkort-slee" wat erg goed werkt.
De insert-plaat heb ik vervangen door een mooi goedkoop stukje betonplex.
Onder de tafel heb ik een afzuiging gemaakt waar ik later nog fotos van post. Ook heb ik zelf zwenkwielen gemonteerd waardoor het geheel een stuk wendbaarder is in m'n schuurtje. Ook heb ik een standaard gemaakt onder de tafel voor de module die ik niet gebruik. Zo is hij mooi opgeborgen als ik hem niet gebruik.
De langsgeleider heb ik inmiddels goed werkend. De nieuwe die ik via garantie gekregen heb zit meteen goed en werkt gewoon naar behoren.

Al met al is de TWX7 best goed te gebruiken als je hier en daar wat aanpassingen doet. Maar volgens mij is dat met bijna elke zaagtafel van onder de 2000 euro zo.
 

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
37
0
Hoi ArjenH, Veel dank voor je update. Fijn dat je nu lekker kunt werken met jouw combinatie. En als ik het goed begrijp zaten de "uitdagingen" vooral in de TWX7 tafel. Ik ga de module in mijn eigen werkbank inbouwen en heb daar dus (hopelijk) minder last van. Ben nog wel benieuwd naar de zaagkwaliteit van de module. Schulpt ie gemakkelijk dikke planken? Is de zaagsnede bij plaatmateriaal splintervrij? Zaagt ie haaks? Hopelijk wil je daar nog iets over delen.
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Veel heb ik nog niet gezaagd met de module maar voorzover ben ik aardig tevreden. Wel heb ik er zelf een ander blad op gezet, het splinteren vond ik niet echt een probleem ofzo. Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft niet echt veel referentiekader heb. Over de kracht ben ik aardig tevreden, nu schulp ik ook weer geen boomstammen maar een stuk teak van 4cm ging er zonder moeite doorheen. Mijn scheppach bouwzaag had wel veel meer power maar die motor was een stuk zwaarder. 1800 vs 2200 watt.
Ben erg benieuwt naar het resultaat.
 

De Houtfluisteraar

Nieuw lid
26 nov 2016
3
0
Als er mensen zijn die een twx7 werkstation zoeken met zaagmodule, freesmodule en tafelverbreders? De mijne sta bij deze te koop...
Wegens medische redenen einde hobby. Aangekocht op 24/11/16 en in garantie tot en met 24/11/18 dimitri@driege.be
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.