Interne spanningen

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik was vandaag begonnen om mijn eiken planken (6x18 5.2m) te schulpen. Ik heb balkjes nodig van 6x8 , dus die 18 over de lengte netjes schulpen zou me mooi resultaat
moeten geven. Driewerf helaas, kom dik bedrogen uit ... de planken bevatten zo ontzettend veel interne spanning dat na het schulpen de balken gewoon onbruikbaar zijn geworden.
Ik kan dus niets aanvangen ermee momenteel.

De balken zijn dus 18cm breed. Wanneer ik bijna aan het einde van een balk ben, dan staat de zaagsnede aan het begin van de balk maar liefst 17 centimeter uit elkaar !!

Is er daar nog iets aan te doen? Zouden die gezaagde delen nog terug rechttrekken vanzelf ? :(:(
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Dat is wel heel extreem zeg! Lijkt me niet dat het nog recht wordt ;) Het was waarschijnlijk wel makkelijk zagen, de zaag knelde nooit :p Of zaagde je machinaal?
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Heb er helaas die net andersom ook trekken, dus zaag regelmatig muurvast :D haha
En ja uiteraard machinaal. Ik zie me nog geen 80 meter eik schulpen met de hand :p
 

tuoh

Oud hout
Welke kwaliteit van eiken is het? Dat planken zover opentrekken bij het zagen is niet echt zeldzaam, reactiehout in een stam zorgt soms voor enorme spanningen in hout. Er is ook niks aan te doen, behalve de lengte van de gezaagde stukken te verkorten, dan verkleint meteen ook de kromming:D Maar je moet wel een bruikbaar stukje hout overhouden natuurlijk.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bekend drama. Ik heb dat gehad met een partij onbekantrecht makoré, de hele delen waren perfect te gebruiken en waren (bleven ook) mooi vlak maar een smallere plank of lat was er niet van te zagen. Meteen als een hoepel. Je doet er helemaal niks aan, niet recht te krijgen tenzij fineerdik ;) Zelfs een deel van 70cm breed, in het midden geschulpt, trok eenmaal in de helft over de hele lengte krom! Dan heb ik het over een plank van 35cm breed bij 2.8 cm dik! Stond er echt met mijn bek open naar te kijken, je zag het bewegen.

Van die stamdelen heb ik maar bladen gemaakt voor tuintafels, dik in de olie en met een metalen onderstel zag dat er mooi uit, en de al verzaagde delen zijn steak- en/of kaasplanken geworden. Heeft zijn geld wel opgebracht gelukkig.

De pest is dat je voordat je gaat werken met dergelijke delen er, voor zover ik weet, bijna niks aan kan zien, 't is altijd weer afwachten. Aan de nerfrichting is wel iets af te lezen maar vaak merk je het pas als het spul al half verwegen de zaag is.

Gedoe met dat hout altijd :mad: Beter smid geworden!

Groets, Rob.

PS: en ik ben nog allergies voor makoré ook, bleek tijdens het verwerken. Bloedneuzen, benauwd, dikke ogen, dolle pret!
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@Tuoh : welke kwaliteit ... euhm, weet ik niet zo goed. Gewoon vers gezaagde eiken balken voor terassen, overkappingen enzo ...
En ja inderdaad, maar heb die lengtes nodig, dus zagen is geen optie.

@Heckemann : vreselijk hé , ik was echt beetje van mijn melk, want zoals het er nu naar uitziet is dat voor goed 480 euro eiken balken waar ik niets meer mee kan aanvangen :(
(enfin niets nuttig bedoel ik)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
@Tuoh : welke kwaliteit ... euhm, weet ik niet zo goed. Gewoon vers gezaagde eiken balken voor terassen, overkappingen enzo ...
En ja inderdaad, maar heb die lengtes nodig, dus zagen is geen optie.

@Heckemann : vreselijk hé , ik was echt beetje van mijn melk, want zoals het er nu naar uitziet is dat voor goed 480 euro eiken balken waar ik niets meer mee kan aanvangen :(
(enfin niets nuttig bedoel ik)
Misschien eens met de leverancier gaan praten.
Als je materiaal geleverd krijgt wat niet voldoet aan de afgesproken kwaliteit zou hij je toch moeten tegemoet komen.
 

tuoh

Oud hout
Je moet wel één belangrijk ding voor ogen houden, niet elke plank is geschikt om verder op te delen. Als je aangetrokken door de goedkope prijs kiest voor Eik waar men constructiehout van zaagt dan krijg je een navenante kwaliteit voorgeschoteld. Grote sectie's voor houten balken en dergelijke worden nu éénmaal gezaagd uit hout waar verder niks deftigs mee aan te vangen is. Dunningshout, kruinen van bomen, stammen met veel vertakkingen (= grote kwasten en dito spanningen) Alle stammen die houtkopers in het bos laten liggen omdat er geen deftige planken van kunnen gezaagd worden zijn wel bruikbaar om er (zwaar) constructiehout van te zagen.

Ga je namelijk hout van eerste keus opdelen of verzagen naar kleinere delen dan zal de nawerking van het hout veel minder of zelfs nul bedragen, maar de aankoopprijs is wel een stuk hoger. Ook bij hout krijg je waar je voor betaald.
 
P

Pel

Guest
Ik vond een oud draadje waar Tuoh uitleg geeft over spanning in het hout.

Groet Pel.

tuoh
19-07-09, 18:53​

Het probleem van scheluw trekken, kromtrekken, en andere spanningen in loofhout zijn vaak terug te voeren op de aanwezigheid van trekhout in de stam bij loofhoutsoorten.
Bij de naaldhoutsoorten is dit euvel ook gekend maar hier is het probleem de aanwezigheid van drukhout.
Het is namelijk niet altijd de relatieve houtvochtigheid alleen die voor problemen zorgt.

Beide afwijkingen worden veroorzaakt door de groeiplaats, ttz. de locatie van de stam bepaald of er trek- of drukhout word gevormd.
Een stam die groeit op een helling, of blootgesteld word aan een overheersende windrichting reageert hierop door de aanmaak van trek of drukhout, bij een gevelde boom herkenbaar door een excentrisch hart.

Wanneer we nadien dit hout gaan bewerken trekt het hout abnormaal, Beuk is hier een heel goed voorbeeld voor, als je niet de hele stam kan zien is het euvel heel moeilijk te detecteren.


Mvg,

André
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Je moet wel één belangrijk ding voor ogen houden, niet elke plank is geschikt om verder op te delen. Als je aangetrokken door de goedkope prijs kiest voor Eik waar men constructiehout van zaagt dan krijg je een navenante kwaliteit voorgeschoteld. Grote sectie's voor houten balken en dergelijke worden nu éénmaal gezaagd uit hout waar verder niks deftigs mee aan te vangen is. Dunningshout, kruinen van bomen, stammen met veel vertakkingen (= grote kwasten en dito spanningen) Alle stammen die houtkopers in het bos laten liggen omdat er geen deftige planken van kunnen gezaagd worden zijn wel bruikbaar om er (zwaar) constructiehout van te zagen.

Ga je namelijk hout van eerste keus opdelen of verzagen naar kleinere delen dan zal de nawerking van het hout veel minder of zelfs nul bedragen, maar de aankoopprijs is wel een stuk hoger. Ook bij hout krijg je waar je voor betaald.

Dat blijkt helemaal te kloppen. Alleen was het in dit specifiek geval geen "keuze" voor goedkoop, en dan opdelen. Ik wist dit gewoon niet en heb aldus bij de aankoop daar helemaal niet bij
stilgestaan.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Hey Bram, ik heb al heel wat balken en planken gezaagd met hetzelfde kromme resultaat. Omdat ik niet alles in de kachel wil, heb ik een oplossing die in sommige gevallen kan helpen. Het hout ( of het nu planken dan wel balken zijn) nog eens doorzagen , gleuf infrezen, latje erin en omgekeerd terug aan elkaar lijmen. Dit geeft soms - niet altijd - een goed resultaat. Goede lijm en stevige klemmen kunnen veel rechtmaken.
groeten,
Danny
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.