ultieme werkbank met zaag en frees ?

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Goedendag,

Ben er niet helemaal uit dat dit de juiste plek is op het forum maar weet zo snel niet een betere plek....

ik wil graag een werkbank maken waar het een en ander aan gereedschap wat ik denk te gaan gebruiken in zit.

Ik zit te denken aan iets dergelijks:

57469-438x.jpg


Die werkbank vond ik hier: http://lumberjocks.com/projects/15307

Nou wil ik zelf in ieder geval een ander onderstel, omdat ik daar wat opberg mogelijkheden in wil hebben.

Mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie tips of andere voorbeelden voor iets dergelijks ? Bestaat er zoiets wellicht waar je de onderdelen kan wisselen ? (deze zaag en frees zitten vast, verwisselbaar lijkt mij heel handig omdat je dan meer werkruimte overhoud)

Ik vraag me ook af, is dit idee wellicht niet zo handig als dat het er uit ziet en mis ik wellicht iets wat ook handig zou zijn (zo wil ik ook gaten hebben om het een en ander vast te zetten) ?

Alle tips een aanbevelingen welkom !
 

tuoh

Oud hout
Er bestaat inderdaad iets waarbij je frees en zaag kan omwisselen, namelijk de CMS set van Festool.
Het spul is aan de prijs, maar je krijgt heel wat in de plaats.
Het is ook mogelijk om één een ander zelf in elkaar te knutselen met behulp van een paar stukken Trespa van 8mm dikte.

Bvb. een dik werkblad waar een opening word ingezaagd en die met behulp van de bovenfrees word voorzien van een sponning waar een plaat Trespa mooi invalt.
Daarna is het enkel kwestie om per machine een plaat Trespa te voorzien om de machines op te monteren, zo kan je deze zonder problemen omwisselen.

Er blijft dan nog genoeg ruimte over onder het blad om bergruimte van te maken.

Mvg,

André
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Hartelijk dank voor de reacties. Ik ben online ook al diverse handleidingen tegen gekomen voor het bouwen van een werkbank.... Ben nu eigenlijk eerst nog met het idee bezig van hoe ik het nou zal inrichten en opbouwen.....

tuoh zei:
Er bestaat inderdaad iets waarbij je frees en zaag kan omwisselen, namelijk de CMS set van Festool.
Het spul is aan de prijs, maar je krijgt heel wat in de plaats.

Ja, die was ik inderdaad tegen gekomen en is eigenlijk "precies" wat ik bedoel. Nadelen van die CMS is voor mij alleen dat ik het "gevoel" heb dat het een wat klein werkblad is. Zijn wel weer "tafelverlengers" voor maar ik heb nou niet het idee dat je daarmee een "lekkere werkbank" maakt. Hun werktafel MFT 3 samen met die CMS module zou wel een mooie oplossing zijn maar dan kan je er onder eigenlijk niks kwijt. (het is dus geen kas met opbergruimte) Maar het is zeker het overwegen waard....

tuoh zei:
Daarna is het enkel kwestie om per machine een plaat Trespa te voorzien om de machines op te monteren, zo kan je deze zonder problemen omwisselen.

Dat is inderdaad wat mij een mooie optie leek. Het is voor mij niet nodig om direct bij zowel de zaag als de frees te kunnen. Het lijkt mij een hele mooie optie om een "bak" te maken waar je een plaat in hangt met het gereedschap van je keuze. Na gebruik zet je die dan weer in de kast.

Een beetje zoals dit maar dan zonder het onderstel:

freud-tools_2119_1816070


Dat zou ik een hele mooie oplossing vinden, alleen heb ik dan geen idee hoe er een mooi geleidersysteem te maken / kopen wat hier perfect bij gaat passen... het zou namelijk wel heel prettig zijn als je de gelijders voor het frezen (deels) ook kan gebruiken voor het zagen etc. Anders moet elke plaat weer zijn eigen geleidesysteem hebben. Zeker voor lange werkstukken zou dat jammer zijn.
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
om een idee op te doen zou je ook eens op de site van incra kunnen kijken. Zij hebben een aantal voorbeelden hoe ze een zaag en frees in één werkblad met één geleider op de site staan. Het is wel duur spul en o.a. verkrijgbaar bij Rutlands in de UK. Misschien kun je wat extra informatie halen uit de handleidingen, brochures en video's die op hun site staan.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Das een hele knappe zoals die meneer z'n werkbank heeft gemaakt. Mijn onderwerp "ultieme werkbank" is daar zeker op van toepassing. Zie niet zo snel iets wat hij vergeten is.

Ik ben toch echter op zoek naar iets minder ultiem :) Overigens mis ik op die werkbank wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een hele plaat kwijt te kunnen om die te verzagen (alhoewel ik vermoed dat hij dat wel kan door gewoon het een en ander te demonteren) of gewoon de ruimte om je werkstuk lekker neer te leggen.

Heb naar de Incra site gekeken, dat is wel heel erg mooi spul. Zit toch een beetje in een dergelijke richting te denken. Vind ook het spul van Festool, wat bij de MFT aansluit, er goed uitzien maar daarvan vind ik het grootste nadeel dat als je wat wil uitbreiden, bijvoorbeeld met een bandschuurmachine, dan kost dat meteen weer zoveel.... Maar die MFT tafel werkt weer wel heel prettig. (heb er onlangs eens op gewerkt)

Daarom lijkt het me nog steeds het "handigste" om een werkblad te maken waar ik een paneel uit kan nemen en daar dan het gereedschap van mijn keuze in te plaatsen... Gebruik ik het gereedschap niet, dan zet ik het gewoon in de kast....

Maarja, aangezien dit voor het eerst is dat ik een werkbank aanschaf / maak / ontwerp ben ik er dus volledig nog niet uit :)
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Op de site van http://www.woodshopdemos.com staat bij het kopje Superstation (een eindje naar beneden scrollen) een mooi voorbeeld van de combinatie zaagmachine en frees. Ze hebben er zelfs nog de complete bouw-handleiding (met foto's) opgezet.
verder staan er nog veel goede artikelen op deze pagina
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Hartelijk dank (ook iedereen voor alle voorgaande reacties natuurlijk !!)

Ik vroeg me al af hoe zo'n Incra er nou uit zou zien als hij gemonteerd was. Foto's daarvan was ik op de website van Incra nog niet tegen gekomen. Ziet er mooi en degelijk uit... en in de superstation opstelling (rechtstreekse link voor wie het zien wil: http://www.woodshopdemos.com/sstat-30.htm ) is dat eigenlijk heel goed te zien....

Wat ik toch ook meteen weer mis is een lekker "werkblad".... Als je dat bij die Incra wil toevoegen wordt het geheel waarschijnlijk toch wel erg groot. Ik heb ongeveer ruim 2 meter bij iets van 80 centimeter in mijn hoofd... ik zie een dergelijke opstelling daar toch niet even makkelijk in passen.... Het zal er dan op neer komen dat je de zaag en frees moet laten zakken of zoiets... niet helemaal optimaal.....

Ook kan ik me niet voorstellen dat als je zo'n Incra setup neemt, die overigens enorm mooi werkt, dat je dan "eventjes" de zaag of frees gaat omwisselen. Ik betwijfel of het dan allemaal wel goed ingesteld blijft.

Het is dus wel heel mooi gereedschap maar omdat mijn ruimte beperkt is, is het toch wat onhandig....

Wellicht moet ik eens nadenken over een vaste setup, geen verwisselbare onderdelen, met daarin een zaag en een frees en daarnaast gewoon een extra inklapbare werkbank maken....

Ben er nog steeds niet uit :)
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Dit is ook een werkbank die er netjes uitziet.

107852-438x.jpg


(dit is de project pagina http://lumberjocks.com/projects/25583 )

Mijn idee is om in dat design ook nog een zaag toe te voegen....

en dan ook nog eens op wielen zodat het verplaatsbaar is......

Zal dus zeker iets minder zwaar uitgevoerd moeten worden maar ik begin me ook af te vragen of het wel realistisch is. Zeker met een Incra er op wordt het toch allemaal heel breed. Voor elk onderdeel (werkblad, frees en zaag) heb je toch al snel 80cm nodig dus dan zit ik op 240cm wat ongeveer 40cm te breed is.... Maar wel een hele mooie opstelling.....

Ik zit nog in de denktank :)
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Die incra spullen lijken inderdaad best ok (zo op de foto's dan). Maar houd er wel rekening mee dat de maatvoering in inches is. En daar zit de gemiddelde houtbewerker nou net niet op te wachten.
Ik heb even zitten zoeken en vond 1 incra "fence" die metrisch is. Deze
http://www.woodworksupplies.com.au/prod161.htm

Die is wel compacter dan de geleider die jij laat zien en heeft volgens mij (aan de hand v/d foto's) eenzelfde soort kliksysteem voor de maatvoering.
Maare waar je die als Europeaan kan kopen...geen idee....

gandel
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Voor incra probeer eens bij Rutlands, zij verkopen incra. Als je een vraag mailt zijn ze altijd bereid om dingen na te zoeken.

let wel op met de LS-fence systemen. Hierop zit een vertanding die grijpt met een 1/32 inch vertanding. Ik heb incra eens gemaild en zij gaven aan dat dit niet metrisch te verkrijgen is.
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Ondertussen zijn die fences wel in metric verkrijgbaar. Had het al gelezen op de website en heb gekeken bij het plaatsen van een bestelling maar daar kan je wel metrish kiezen. Ik ben er nog niet achter wat nou dan de minimale stap is in mm maar volgens mij was dat in inches 0.002 dus ook in milimeters zal dat nog steeds heel erg klein zijn.... maar het zou dus wel heel goed kunnen dat je niet precies op bijvoorbeeld 5 centimeter en 3mm kan zagen maar dat het bijvoorbeeld 5 centimeter en 2.9mm is. Nou ben ik iemand die op milimeters let... maar op tiende milimeters....

Zal het eens navragen bij die website. Of bij de metrische maatgeving ook een andere instel "spoel" zit die in mm werk.... Lijkt mij echter dat ze slechts het "meetlint" een andere eenheid hebben gegeven....
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
Antwoord van Rutlands:

-----------------------
Currently, we do not the metric versions of the Incra fences. The metric versions are a new product for Incra and have only been released this year. We will be featuring these fences in our next catalogue which is out in January.

The original fences have the inch scales, but were adjustable to 0.001" which is approximately 0.025mm. The metric version is settable to 0.2mm.
-----------------------

Lijkt mij niks mis mee.... blijkbaar hebben ze voor de metrische dus een nieuwe "spoel" gemaakt die nauwkeurig in mm is. Erg leuk......
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Heb ook al een tijdje geïnteresseerd naar het Incra spul gekeken. Maar hoe erg is het eigenlijk om toch de inch versie te gebruiken? Als je ergens een duimstok, rolmaat en schuifmaat in inches koopt kun je er toch ook mee uit de voeten? Of zou dit tegenvallen.

André
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
workingwithwood zei:
Heb ook al een tijdje geïnteresseerd naar het Incra spul gekeken. Maar hoe erg is het eigenlijk om toch de inch versie te gebruiken? Als je ergens een duimstok, rolmaat en schuifmaat in inches koopt kun je er toch ook mee uit de voeten? Of zou dit tegenvallen.

Is helemaal niet erg want dat ding is af te stellen in duizendste inches en je hebt geen duimstok nodig want de "meetlat" die er op zit is magnetisch dus kan je zo vervangen. Je zal dan op sommige millimeters niet helemaal exact uit kunnen komen maar ik denk zelf ook niet dat dat veel uitmaakt. Maar aangezien ze het nu hebben in millimeters, tja, dan maar gewoon in millimeters bestellen denk ik dan maar....

Voor een update op de ultieme werkbank, ik ben steeds meer en meer van plan om een Festool MFT/3 tafel te nemen met daarop de frees en zaag (TS75) uitbreiding. Ik zit nu te zoeken naar een mogelijkheid om de getoonde Incra hierop te bevestigen (ben een beetje verliefd op dat ding :) ).... Ik ben er ondertussen achter dat de Incra redelijk demontabel is dus het geheel is dan redelijk goed op te ruimen waardoor ik ruimte over houd waar ik gewoon een kast kan neerzetten (dat was een van de redenen om een ultieme werktafel te bouwen, opbergruimte). Het is in ieder geval de optie die de minste ruimte inneemt en ook heel makkelijk te "maken" is (lees, ga naar de winkel en geef geld uit en klaar ben je :) ). Ben er nog niet helemaal uit of een TS75 kwalitatief genoeg tegen de reeds besproken zaagtafels op kan (zie ook het zaagtafel onderwerp) maar dat zijn de dingen die ik nu aan het uitzoeken ben....
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
op het FOG forum (festool owners group) is wel info te vinden over het bevestigen van de incra track op de MFT/3. Gebeurt dus iig vaker.

Daarnaast kun is er iemand in de USA die adapters maakt om je festool zaag in te hangen, staan meerdere filmpjes op youtube. [MEDIA=youtube]FMmfUaJE-sk[/MEDIA]

gr Arnout
 

nachtwacht

Actieve deelnemer
28 mei 2009
64
0
avos zei:
op het FOG forum (festool owners group) is wel info te vinden over het bevestigen van de incra track op de MFT/3. Gebeurt dus iig vaker.

Ja, had ik gezien. Wat ik daar echter tot nu toe heb gevonden is de frees aanslag gemonteerd op de MFT. Ik wil eigenlijk de zaag / frees combinatie aanslag monteren.

http://www.incrementaltools.com/Product ... LS32-TS-WF

Deze is steviger omdat de aanslag ook op de rails vast zit en er daardoor minder kans is op verschuiven. Hiervoor moet ik dus de rails aan de zijkant van de MFT vastmaken. Zou simpel kunnen door er gewoon 2 gaten in te boren aan elke kant en de normale bevestiging van de Incra te gebruiken echter spreekt het gaten boren me voorlopig nog niet echt aan :)

avos zei:
Daarnaast kun is er iemand in de USA die adapters maakt om je festool zaag in te hangen, staan meerdere filmpjes op youtube. [MEDIA=youtube]FMmfUaJE-sk[/MEDIA]

Was ik inderdaad ook al tegen gekomen. Vernuftig idee... voorlopig nog niet op de markt staat bij dat filmpje maar als die meneer dat op de markt gaat brengen zal dat nooit heel erg duur zijn. Vind dat een hele leuke oplossing voor iemand die alleen maar wil zagen.

Als ik voor de MFT keuze ga, wil ik echter toch ook een uitbreiding kopen voor de frees (ook daar zijn wat andere oplossingen voor maar bij lange na niet zo mooi als de festool oplossing en een losse freestafel vind ik ook niet echt fantastisch vanwege de ruimte) Dan is het niet echt een grote investering meer (340 euro incl. btw) om ook de plaat voor de zaag er bij te kopen.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.