Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

ultieme werkbank met zaag en frees ?

Goedendag,

Ben er niet helemaal uit dat dit de juiste plek is op het forum maar weet zo snel niet een betere plek....

ik wil graag een werkbank maken waar het een en ander aan gereedschap wat ik denk te gaan gebruiken in zit.

Ik zit te denken aan iets dergelijks:

Die werkbank vond ik hier: http://lumberjocks.com/projects/15307

Nou wil ik zelf in ieder geval een ander onderstel, omdat ik daar wat opberg mogelijkheden in wil hebben.

Mijn vraag is eigenlijk, hebben jullie tips of andere voorbeelden voor iets dergelijks ? Bestaat er zoiets wellicht waar je de onderdelen kan wisselen ? (deze zaag en frees zitten vast, verwisselbaar lijkt mij heel handig omdat je dan meer werkruimte overhoud)

Ik vraag me ook af, is dit idee wellicht niet zo handig als dat het er uit ziet en mis ik wellicht iets wat ook handig zou zijn (zo wil ik ook gaten hebben om het een en ander vast te zetten) ?

Alle tips een aanbevelingen welkom !

Re: ultieme werkbank met zaag en frees ?

ik weet dat men bij de baptist in Arnhem verschillende boeken zijn over inrichten en bouwen van werkbanken.

hans

Er bestaat inderdaad iets waarbij je frees en zaag kan omwisselen, namelijk de CMS set van Festool.
    Het spul is aan de prijs, maar je krijgt heel wat in de plaats.
    Het is ook mogelijk om één een ander zelf in elkaar te knutselen met behulp van een paar stukken Trespa van 8mm dikte.

Bvb. een dik werkblad waar een opening word ingezaagd en die met behulp van de bovenfrees word voorzien van een sponning waar een plaat Trespa mooi invalt.
    Daarna is het enkel kwestie om per machine een plaat Trespa te voorzien om de machines op te monteren, zo kan je deze zonder problemen omwisselen.

Er blijft dan nog genoeg ruimte over onder het blad om bergruimte van te maken.

Mvg,

André

Hartelijk dank voor de reacties. Ik ben online ook al diverse handleidingen tegen gekomen voor het bouwen van een werkbank.... Ben nu eigenlijk eerst nog met het idee bezig van hoe ik het nou zal inrichten en opbouwen.....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Er bestaat inderdaad iets waarbij je frees en zaag kan omwisselen, namelijk de CMS set van Festool.
    Het spul is aan de prijs, maar je krijgt heel wat in de plaats.
    Ja, die was ik inderdaad tegen gekomen en is eigenlijk "precies" wat ik bedoel. Nadelen van die CMS is voor mij alleen dat ik het "gevoel" heb dat het een wat klein werkblad is. Zijn wel weer "tafelverlengers" voor maar ik heb nou niet het idee dat je daarmee een "lekkere werkbank" maakt. Hun werktafel MFT 3 samen met die CMS module zou wel een mooie oplossing zijn maar dan kan je er onder eigenlijk niks kwijt. (het is dus geen kas met opbergruimte) Maar het is zeker het overwegen waard....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Daarna is het enkel kwestie om per machine een plaat Trespa te voorzien om de machines op te monteren, zo kan je deze zonder problemen omwisselen.
    Dat is inderdaad wat mij een mooie optie leek. Het is voor mij niet nodig om direct bij zowel de zaag als de frees te kunnen. Het lijkt mij een hele mooie optie om een "bak" te maken waar je een plaat in hangt met het gereedschap van je keuze. Na gebruik zet je die dan weer in de kast.

Een beetje zoals dit maar dan zonder het onderstel:

Dat zou ik een hele mooie oplossing vinden, alleen heb ik dan geen idee hoe er een mooi geleidersysteem te maken / kopen wat hier perfect bij gaat passen... het zou namelijk wel heel prettig zijn als je de gelijders voor het frezen (deels) ook kan gebruiken voor het zagen etc. Anders moet elke plaat weer zijn eigen geleidesysteem hebben. Zeker voor lange werkstukken zou dat jammer zijn.

kijk eens bij de Baptist die hebben daar wel mooi T track voor.

Hans

om een idee op te doen zou je ook eens op de site van incra kunnen kijken. Zij hebben een aantal voorbeelden hoe ze een zaag en frees in één werkblad met één geleider op de site staan. Het is wel duur spul en o.a. verkrijgbaar bij Rutlands in de UK. Misschien kun je wat extra informatie halen uit de handleidingen, brochures en video's die op hun site staan.

Das een hele knappe zoals die meneer z'n werkbank heeft gemaakt. Mijn onderwerp "ultieme werkbank" is daar zeker op van toepassing. Zie niet zo snel iets wat hij vergeten is.

Ik ben toch echter op zoek naar iets minder ultiem Overigens mis ik op die werkbank wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld een hele plaat kwijt te kunnen om die te verzagen (alhoewel ik vermoed dat hij dat wel kan door gewoon het een en ander te demonteren) of gewoon de ruimte om je werkstuk lekker neer te leggen.

Heb naar de Incra site gekeken, dat is wel heel erg mooi spul. Zit toch een beetje in een dergelijke richting te denken. Vind ook het spul van Festool, wat bij de MFT aansluit, er goed uitzien maar daarvan vind ik het grootste nadeel dat als je wat wil uitbreiden, bijvoorbeeld met een bandschuurmachine, dan kost dat meteen weer zoveel.... Maar die MFT tafel werkt weer wel heel prettig. (heb er onlangs eens op gewerkt)

Daarom lijkt het me nog steeds het "handigste" om een werkblad te maken waar ik een paneel uit kan nemen en daar dan het gereedschap van mijn keuze in te plaatsen... Gebruik ik het gereedschap niet, dan zet ik het gewoon in de kast....

Maarja, aangezien dit voor het eerst is dat ik een werkbank aanschaf / maak / ontwerp ben ik er dus volledig nog niet uit

Op de site van http://www.woodshopdemos.com staat bij het kopje Superstation (een eindje naar beneden scrollen) een mooi voorbeeld van de combinatie zaagmachine en frees. Ze hebben er zelfs nog de complete bouw-handleiding (met foto's) opgezet.
    verder staan er nog veel goede artikelen op deze pagina

Hartelijk dank (ook iedereen voor alle voorgaande reacties natuurlijk !!)

Ik vroeg me al af hoe zo'n Incra er nou uit zou zien als hij gemonteerd was. Foto's daarvan was ik op de website van Incra nog niet tegen gekomen. Ziet er mooi en degelijk uit... en in de superstation opstelling (rechtstreekse link voor wie het zien wil: http://www.woodshopdemos.com/sstat-30.htm ) is dat eigenlijk heel goed te zien....

Wat ik toch ook meteen weer mis is een lekker "werkblad".... Als je dat bij die Incra wil toevoegen wordt het geheel waarschijnlijk toch wel erg groot. Ik heb ongeveer ruim 2 meter bij iets van 80 centimeter in mijn hoofd... ik zie een dergelijke opstelling daar toch niet even makkelijk in passen.... Het zal er dan op neer komen dat je de zaag en frees moet laten zakken of zoiets... niet helemaal optimaal.....

Ook kan ik me niet voorstellen dat als je zo'n Incra setup neemt, die overigens enorm mooi werkt, dat je dan "eventjes" de zaag of frees gaat omwisselen. Ik betwijfel of het dan allemaal wel goed ingesteld blijft.

Het is dus wel heel mooi gereedschap maar omdat mijn ruimte beperkt is, is het toch wat onhandig....

Wellicht moet ik eens nadenken over een vaste setup, geen verwisselbare onderdelen, met daarin een zaag en een frees en daarnaast gewoon een extra inklapbare werkbank maken....

Ben er nog steeds niet uit

Forum Rechten