spanzaag vs. handzaag

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Bij de workshop Japanse zagen enkele jaren geleden in het MOT Grimbergen stond een stamdeel voor de demonstratie schulpen inderdaad rechtop.
De gebruikte zaag was wel van een ander type dan die wat nu voorbij gekomen zijn. Zwaarder, dikker materiaal en weinig tanden.
Heh, inderdaad. Wat een beest was dat zeg, die zaag. Hij zaagde trouwens wel lekker als je de slag eenmaal te pakken had. Maar in mijn herinnering stond de stam schuin omhoog. Volgens mij is het dat ding hier midden op de uitsnede, achter de pilaar. Helaas zie je de zaag zelf er niet bij.
IMG_2093.jpg
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Welke zaag werd er dan gebruikt? Leek het soms op een Maebiki Oga of whaleback/walvisrug zaag?

ripsaw-4.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Haha mooi die japanse gereedschappen, soms lijken ze gewoon direct uit een stripverhaal of tekenfilm te komen ;)
Neemt niet weg dat ik m zo zou willen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Heh, inderdaad. Wat een beest was dat zeg, die zaag. Hij zaagde trouwens wel lekker als je de slag eenmaal te pakken had. Maar in mijn herinnering stond de stam schuin omhoog. Volgens mij is het dat ding hier midden op de uitsnede, achter de pilaar. Helaas zie je de zaag zelf er niet bij.
Bekijk bijlage 52748

Misschien heeft Sam nog een foto. Die heeft toen in het zweet gewerkt met die zaag.
Maar ik denk dat het wel een beetje veel zaag is voor de toepassing van Robbert.
Ik ga straks proberen hoe het Japanse blad het doet bij het schulpen van matig droog hout.
De 'zaagdokter' heeft me toen ook een traditioneel Westers blad herslepen tot een schulpblad voor op de spanzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Vanavond een snelle test gedaan. Vrijwilliger van dienst was een stukje meidoorn dat afgelopen winter omgezaagd is. Het vochtgehalte was iets meer dan 20%, wat in de buurt zal liggen van de stukken van Robbert.
Eerste zaagblad was een zelf geslepen blad van een lintzaag met steek van 7 mm. Dit blad heb ik een tijdje geleden snel gevijld en gezet en is bijlange niet op punt. Was wel winnaar wat betreft snelheid, maar heeft de neiging om te verlopen. Een beetje aandacht zal wellicht soelaas brengen.
Tweede blad was dat door de zaagdokter onder handen was genomen. Viel behoorlijk tegen in snelheid.
Laatste blad was het Japanse universele blad van Diether Schmidt. Dat doet helemaal wat er van wordt verwacht. Behoorlijk agressief en goed te controleren. De zaagbladen zijn behoorlijk aan de prijs in vergelijking met de Westerse types, maar doen hun werk meer dan behoorlijk.
Anderzijds zijn de Westerse zaagbladen naslijpbaar en dus eenvoudig op te waarderen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Vanavond een snelle test gedaan. Vrijwilliger van dienst was een stukje meidoorn dat afgelopen winter omgezaagd is. Het vochtgehalte was iets meer dan 20%, wat in de buurt zal liggen van de stukken van Robbert.
Eerste zaagblad was een zelf geslepen blad van een lintzaag met steek van 7 mm. Dit blad heb ik een tijdje geleden snel gevijld en gezet en is bijlange niet op punt. Was wel winnaar wat betreft snelheid, maar heeft de neiging om te verlopen. Een beetje aandacht zal wellicht soelaas brengen.
Tweede blad was dat door de zaagdokter onder handen was genomen. Viel behoorlijk tegen in snelheid.
Laatste blad was het Japanse universele blad van Diether Schmidt. Dat doet helemaal wat er van wordt verwacht. Behoorlijk agressief en goed te controleren. De zaagbladen zijn behoorlijk aan de prijs in vergelijking met de Westerse types, maar doen hun werk meer dan behoorlijk.
Anderzijds zijn de Westerse zaagbladen naslijpbaar en dus eenvoudig op te waarderen.
Ha Matthieu, supercool dat je voor me de werkplaats bent in gekropen:p. Toch een weer een nieuw inzicht, ik ben verbaast maar ook weer niet over dat japanse blad. De ryoba die ik gebroken heb had een vertanding van 1,9mm en die deed het (voor die brak) best oké in een stuk Esdoorn. Welk blad heb je in de spanzaag 60/70 cm? En is zo'n 70cm een beetje te hanteren? Hoe dik was het stuk meidoorn? Komen de 7mm en de japanse wel een beetje in de buurt als je zeg 10 plakjes maakt, of is het wel een andere orde?

Prijs, hij is wel duurder natuurlijk, maar wel nog in een redelijk klasse voor eens iets mafs uit te proberen, als het dan ook nog werkt:eek:
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Daarstraks nog eens geprobeerd op het stuk meidoorn van een goede tien cm doormeter. Nu een Ryoba van Dictum met lengte van 30 cm vergeleken met de spanzaag met Japans blad van 60cm. De Ryoba deed het beter dan de spanzaag. Is wat sneller, maar gaf vooral een beter gevoel. De spanzaag geeft eerder een gevoel van schuren terwijl ik de Ryoba echt voelde snijden. Eigenlijk zou je zelf even moeten kunnen proberen, want een gevoel is moeilijk onder woorden te brengen. Je bent welkom in mijn werkplaats, maar ik geloof dat het een beetje uit de richting is, niet?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank voor je reactie Roeland, het lijkt me inderdaad leuk om zelf ene te maken. Maar hij moet daarna ook kunnen zagen;), je filmpje is al een goede steun in de rug! Ook hoe je de bevestigngspunten voor het zaagblad maakt uit de houtdraad bouten. Ik was opzoek naar zoiets in de winkel, ik heb wat gevonden maar jouw manier is beter, omdat het de spanning in een rechte lijn op het zaagblad brengt. Sterker nog, ik heb een doos houtdraad bouten op de werkbank staan, nooit gedacht dat de oplossing zo dichtbij was (kind van de consumptiemaatschappij).

Wat voor een bandlengte en welke TPI raad je me aan? De zaag uit het filmpje is wat kleiner dan ik nodig heb denk ik. Mijn blokken zijn nog in ruwe vorm.
Als je nog iets hebt liggen zou ik het graag van je willen overnemen. Ik had vooralsnog (nog) geen plannen voor Zutphen, maar misschien valt er een mouw aan te passen.

Ik zie je vraag nu pas!

Ik heb nog wel een stuk bandzaag liggen met 3 tpi bladbreedte 27mm en tandsteek 5 mm in stukken van een meter. Dus je kan een redelijk grote spanzaag maken. Een zaag van z'on 60 a 70cm moet volstaan.
Wel even de ronding wegvijlen maar dat gebeurd automatisch als je de tanden vijlt.
Eventueel kan ik hem opsturen dan rol ik hem zo strak als mogelijk op, dan is de diameter van het pakje ongeveer 30 cm bij 3cm hoog. (past helaas niet door de brievenbus).

IMG_4745.jpg

groetnis, Roeland
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik zie je vraag nu pas!

Ik heb nog wel een stuk bandzaag liggen met 3 tpi bladbreedte 27mm en tandsteek 5 mm in stukken van een meter. Dus je kan een redelijk grote spanzaag maken. Een zaag van z'on 60 a 70cm moet volstaan.
Wel even de ronding wegvijlen maar dat gebeurd automatisch als je de tanden vijlt.
Eventueel kan ik hem opsturen dan rol ik hem zo strak als mogelijk op, dan is de diameter van het pakje ongeveer 30 cm bij 3cm hoog. (past helaas niet door de brievenbus).

groetnis, Roeland

Ha Roeland, thanks maakt niet uit het stond ook goed verstopt in een lap tekst. Ik ben nu ook niet de snelste met reageren:p.
Ik ben me nog aan het verdiepen in de materie van het rippen. Wat is een tandsteek Roeland, de diepte? Welke vijl heb ik nodig, ik heb een aantal roestige driehoek vijlen? Ik zal ze eens opduikelen. Het zetten van de tanden moet ik daar ook nog naar kijken, een beetje erop meppen zoals in je filmpje? Of is dat gewoon goed?

Ben wat interessante bronnen tegen gekomen, ongeveer werd mijn vraag ook al gesteld op een duits forum en ik kwam nog een blog tegen die ook interessant is.
Ik kwam niet zo veel tegen hier opt forum, dat terwijl elke WW op een gegeven moment ergens toch tegen het probleem van het herzagen aanloopt, bij ontbreken van een megalintzaag.

http://www.woodworking.de/cgi-bin/f.../id/62927/sbj/fuchsschwnaz-oder-gestellsaege/ Beetje een oldskool forum

https://www.bob-easton.com/blog/category/kerfing-plane/ Blog welke in meerdere artikels ook ingaat op het rippen van grote stukken.


Zelf ben ik net als Matthieu het doet aan het overwegen gewoon een flinke ryoba aan te schaffen, ipv 2 europese handzagen rip/cross. Dan heb ik voor in mn schuur 1 zaag voor al het grove werk, deze zaag vult dan mn fijne ryoba aan op het moment dat het wat grover kan. En dan nog iets in de vorm van een spanzaag wanneer het rippen/herzagen in semi-droog hout buiten bereik van de ryoba komt.
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Zou een dunne draadzaag een voordelige optie zijn ?
Nadelen zijn wel :
Meer materiaalverlies en het sturen van een draadzaag is lastiger
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Pine, ik denk dat het best een optie kan zijn. Nu vlak een blok zodat er een miniem 90gr hoekje is, dan gaat het semi-veilig over de zaagtafel en wat overblijft met de hand. Dat geeft veel verlies, te veel eigenlijk, en gaat langzaam, vandaar dat ik met de hand wil zagen. Ik heb een 6 tal blokken waar ik 1cm plakjes/plankjes van wil hebben, ook heb ik een droge balk van 35*35cm eik, die ik tzt doormidden wil zagen voor een kleine werkbank met dik blad, dus het moet wel een beetje efficient gaan, wil het leuk blijven, het wordt sowieso een project van lange adem:D.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Daarstraks nog eens geprobeerd op het stuk meidoorn van een goede tien cm doormeter. Nu een Ryoba van Dictum met lengte van 30 cm vergeleken met de spanzaag met Japans blad van 60cm. De Ryoba deed het beter dan de spanzaag. Is wat sneller, maar gaf vooral een beter gevoel. De spanzaag geeft eerder een gevoel van schuren terwijl ik de Ryoba echt voelde snijden. Eigenlijk zou je zelf even moeten kunnen proberen, want een gevoel is moeilijk onder woorden te brengen. Je bent welkom in mijn werkplaats, maar ik geloof dat het een beetje uit de richting is, niet?
Ha Matthieu, thanks voor het aanbod, Riemst is idd niet naast de deur, ook weer niet super ver. Als ik voor werk/studie in Maastricht moet zijn zal ik je nog eens polsen, want ik ben erg benieuwd hoe zon oldskool ding met japans blad zaagt.

Vooralsnog denk ik dat ik ook een grote ryoba ga halen, dat is bekend terrein, en dan heb ik sowieso een goede allround zaag voor het wat ruwere werk in de schuur waar ik mn grote stukken opdeel voordat ze het huis ingaan. Herzagen zal met deze ook prima gaan tot zekere hoogte, helemaal als je van 2 kanten zaagt.
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ryoba; gehard zaagblad of impuls geharde tanden??

Hoi Forum,

laat ik deze vraag ook maar posten, misschien kost voor een nieuw topic, maar hier past het ook bij.

Ik heb twee sympathieke grote ryoba's gevonden beide met wisselblad.

- impuls geharde tanden, 300mm, 2mm crosscut, 5mm rip
- volledig gehard zaagblad, 300mm, 2,5crosscut, 4,5mm rip

Welke zou de beste keuze zijn?
Mijn voorkeur, voorzover ik die heb, ligt bij het geharde blad, het lijkt me gewoon een betere zaag. Wel is de vertanding voor het rippen, een halve mm fijner.
Is dat een significant verschil, voor wat ik wil?

afbeeldingen tonen kleinere versies
bakuma23a.jpg

kijima2a.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ha Matthieu, thanks voor het aanbod, Riemst is idd niet naast de deur, ook weer niet super ver. Als ik voor werk/studie in Maastricht moet zijn zal ik je nog eens polsen, want ik ben erg benieuwd hoe zon oldskool ding met japans blad zaagt.

Vooralsnog denk ik dat ik ook een grote ryoba ga halen, dan heb ik een goede allround zaag voor het wat ruwere werk in de schuur waar ik mn grote stukken opdeel voordat ze het huis ingaan. Herzagen zal met deze ook prima gaan tot zekere hoogte, helemaal als je van 2 kanten zaagt.
Je bent welkom!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hoi Forum,

laat ik deze vraag ook maar posten, misschien kost voor een nieuw topic, maar hier past het ook bij.

Ik heb twee sympathieke grote ryoba's gevonden beide met wisselblad.

- impuls geharde tanden, 300mm, 2mm crosscut, 5mm rip
- volledig gehard zaagblad, 300mm, 2,5crosscut, 4,5mm rip

Welke zou de beste keuze zijn?
Mijn voorkeur, voorzover ik die heb, ligt bij het geharde blad, het lijkt me gewoon een betere zaag. Wel is de vertanding voor het rippen, een halve mm fijner.
Is dat een significant verschil, voor wat ik wil?

afbeeldingen tonen kleinere versies
bakuma23a.jpg

kijima2a.jpg

Heb je een link?
Traditionele Japanse zagen zijn slijpbaar, dus niet zo hard als de commerciële produkten.
Mij lijkt een volledig doorgeharde zaag gevoeliger voor breuk, iets wat bij ongeoefende gebruikers wel eens voorkomt.
Zelf heb ik nog geen zaag gebroken, maar zeker in het begin is het regelmatig gebeurd dat de zaag plooide of dichtklapte.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Matthieu, het is al weer even geleden. Maar hierbij nog de link

https://www.feinewerkzeuge.de/ryoba.html 300mm 5mm rip 2mm cross ongehard

versus

https://www.feinewerkzeuge.de/kijima-saws.html
ryoba 300mm, 4,5mm rip; 2,5mm cross; wel gehard.

zon verschil van een halve mm wat rippen betreft, is dat een groot/merkbaar verschil?

Ik zie mezelf niet meer als beginner heb inmiddels meerdere zagen in gebruik, de breuk van m'n nokogiri kobo was gewoon geen slimme actie.
Misschien is in dit geval wel de goedkope beter, omdat ik stammetjes wil zagen. Impulsgeharde tanden hebben een langere standtijd meen ik, en der zit toch nog altijd wat rommel aan zon stammetje. Oplossing is natuurlijk beide kopen:) de Kijima is geschikt voor verschillende wisselbladen dus eventueel kan je naderhand nog een andere vertanding en lengte kiezen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
rippen en review Bakuma Ecoprofi

Beste Forum, ff een vervolg op mijn rip-avonturen en zagen in het algemeen.

Uiteindelijk ben ik voor het "grote rippen" voor de 300mm Bakuma Ecoprofi gegaan, de goedkopere van de twee. Stammetjes zijn nogal eens wat vuil zand schors en dergelijke en impulsgeharde tanden leek me daarom een betere keuze ivm standtijd, zagen vijlen zit nog niet in mijn skillset.
Ik was tamelijk sceptisch op voorhand, omdat het de goedkoopste zaag is in deze klasse maar veel keus was er niet.

De zaag echter, zaagt fantastisch, niet gammel door het wisselmechanisme en de 5mm tanden aan de rip zijde gaan als een raket, over afkorten ook geen klagen overigens.
Door het wat gekke bladwisselsysteem is de zaag wel wat topzwaar/veel gewicht in de punt. Geen probleem, maar een ander gevoel dan de meer normale japanse zagen, die zo licht zijn dat je ze haast kan wegblazen.
Bij mij staat het blad niet helemaal recht in het handvat, als linkspoot misschien wel een voordeel. Over de standtijd tot nu toe nog geen klagen.

Enige waar ik me wel aan stoor is dat de gekochtte 300mm zaag, geen 300mm zijn maar door die bladwissel-clip is de ripkant eerder 250mm. En dat is jammer omdat die 5cm toch wel het verschil maken als het snel moet gaan.
De ongeveer maximale slag die je maakt met je arm is zon 30 a 40cm, handig dat je dan ook zoveel tanden hebt.
Deze zaag moest in dit geval passen in een specifiek rijtje van 180mm, 220mm en 240mm ryoba's met elk hun aparte vertanding. 250mm vult dan niet goed genoeg het gat na de 240mm zaag. Ook waren de blokken hout rond de 300mm breed dus dat zou precies goed zijn geweest, helaas.

Al met al is het een prima zaag voor algemeen of het wat grovere werk.

Overigens beginnen de tanden fijn en worden aan het eind pas echt grof, dat is normaal, maar werd niet vermeld meen ik. De goedkope bouwmarkt ryoba's hebben, meen ik, wel uniforme tanden, waardoor ik niet wist wat ik kon verwachten, duss.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.