spanzaag vs. handzaag

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum, elders hier valt al te lezen dat ik enige tijd geleden mijn ryoba heb gesloopt bij gebrek aan een betere optie om te "herzagen".
Binnenkort gaat er een pakketje met nieuwe houtspullen besteld worden, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Wat wil doen: stammetjes cq. dikke takken met een broekstuk (vork waar 2 takken afsplitsen), die zich niet of erg lastig laten splijten, tot dunne plankjes zagen, zodat ik deze kan gebruiken in kistjes oid.

Het moet met handgereedschap, omdat het deze keer broekstukken betreft is de capaciteit van een kleine lintzaag (14cm) al snel te klein, voor een grote is geen ruimte en voor een goede grote is ook geen budget. Sowieso als ik over een tijd mogelijk een woonkamerwoodworker wordt is een Felder 510 het toch niet helemaal.

Handgereedschap dus, de meeste zagen die ik heb zijn japans maar daar vind ik niet direct een oplossing voor mijn probleem. Bij dieter schmidt heb ik 2 westerse zagen gevonden die opzich moeten werken en die ik ook nog een beetje allround kan inzetten. Een E.C.E. spanzaag met ripblad of een traditionele handzaag met riptanden van William Greaves (Thomas Flinn).


ECE spanzaag: 70cm lang, effectief bruikbaar blad 67cm; vertanding: 5 mm (rip); 0.7mm dik blad, kerf van 1,2mm, hoogte/breedte van blad is 4cm.

William Greaves zaag: 66cm blad; vertanding 5,4mm; 0,9mm dik; kerf 1,4/1,5mm.


Voordeel van de spanzaag, is het dunne blad, en de hoogte van 4cm geeft de optie om boven de snede een wig te zetten zodat de zaagsnede open blijft als het hout kapsones heeft. Nadeel, het hout zit tussen 2 armen van de zaag opgesloten, en dat beperkt de slag die je kan maken, helemaal nu ik een aantal van die broekstukken wil zagen.

Handzaag, is niet opgesloten, het heeft maar 1 handvat, dus de slag die je kan maken is niet beperkt. De kerf is wel breder maar vergelijkbaar, het blad is echter flink hoger, dus je moet al flink diep zitten wil je een wig kunnen gebruiken. Het blad is 66cm, hetzelfde als de spanzaag, maar hoeveel kan je daarvan effectief gebruiken? De laatste cm's van een handzaag gebruik je namelijk amper.


Dusver het theoretisch gewauwel, zijn er mensen met ervaring met een of beide van deze zagen, die hun licht kunnen laten schijnen?


schlitzsaege301162.jpg


fuchs-303042.jpg
 
P

Pel

Guest
Baptist verkocht voorheen ook spanzagen van mahoniehout, ik meen dat ik er toendertijd iets van €15- voor betaald heb. Maar ik zie ze niet meer op de site staan, het zaagblad kon je ook draaien zodat je gewoon langs door kunt blijven zagen. Dat kan met die Japanse spanzaag van de afbeelding hier boven ook.

Groet Pel.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik zou gewoon zelf die spanzaag maken, niet heel moeilijk maar wel heel leuk om te doen.
Kijk maar!


Ik heb nog wel een stuk bandzaag liggen kan ik voor je meenemen naar de opendag hout

groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Er zijn mogelijkheden als je wil en Japanse zaag voor dat werk wat jij omschrijft, zelf bij DS in Berlijn dacht ik. Voor de grote spul vind ik de Japanse zelfs beter als je alleen zaagt.P1020292.jpg

Nou een spanzaag is ook erg fijn en de laatste tijd pak ik die van mij meer en meer maar dan meestal in de afkort afdeling. Zelf maken, dat is een eis hier nou.DSCF0711.jpg

De Westerse zagen, daar heb ik zo weinig ervaring mee dus een mening daarover geven laat ik voorbij gaan. Het verschil tussen de blad dikte van die en spanzagen maakt wel wat uit.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb de ECE spanzaag met een Japans zaagblad. Een heel fijne zaag. Agressief en toch nauwkeurig. Maar dit blad is enkel geschikt voor droog hout. Als de blokken die je wil verzagen nog vers zijn, zal je moeten uitkijken naar een ander blad. Eventueel zelf eentje vijlen en zetten.
Maar zoek ook eens op Caspar Labarre. Die gebruikt deze zagen regelmatig, ook voor het schulpen van planken.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Er zijn mogelijkheden als je wil en Japanse zaag voor dat werk wat jij omschrijft, zelf bij DS in Berlijn dacht ik. Voor de grote spul vind ik de Japanse zelfs beter als je alleen zaagt.Bekijk bijlage 52612
Ernest, welke zaag toon je hier? Ik heb interesse in een japans model zaag geschikt voor het schulpen van groen/vers hout. Mijn grote westerse schulpzagen zijn hiervoor minder geschikt omdat de tanden snel vollopen.

Voor het afkorten heb ik recent de Silky Katanaboy 500 gekocht, dat is een vervaarlijke zaag waarmee ik erg snel kan afkorten. Zie: http://www.silkysaws.com/Silky_Saws...th-500-extra-large-teeth#sthash.wFexAAtK.dpbs
Deze heb ik uit Japan laten komen vanwege het grote prijsverschil. Helaas lijkt deze zoals verwacht niet geschikt voor het schulpen, al heb ik dat nog niet zelf geprobeerd.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Bedankt. Weet je ook waar een Kobiki met schulpvertanding te koop is van goede kwaliteit? Zaagt een dergelijke zaag duidelijk sneller dan een goede kwaliteit westerse handzaag (Disston e.d.) met grote schulptanden?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk dat de vertanding te fijn is om goed te herzagen. Daar heeft de spanzaag het voordeel omdat er een ander blad kan genomen worden. Ze hebben bijvoorbeeld die grovere 7mm boeren zaag. Een alternatief is de 4-5de tand uit te diepen tot een tand.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Ik denk dat de vertanding te fijn is om goed te herzagen. Daar heeft de spanzaag het voordeel omdat er een ander blad kan genomen worden. Ze hebben bijvoorbeeld die grovere 7mm boeren zaag. Een alternatief is de 4-5de tand uit te diepen tot een tand.
Is de vertanding van een Kobiki zo fijn dan? Je hebt inderdaad een grote vertanding nodig zeker voor vers hout, maar de Kobiki van Dictum heeft ook 6,3-7,5mm (ongeveer 3 tpi) zie:
https://www.dictum.com/en/tools/woo...japanese-saws/712293/kobiki-deluxe-450-ripcut
 
Laatst bewerkt:

Jopie

Nieuw lid
26 jan 2013
23
1
Dag,

Ik ben erg tevreden over mijn 'oude' Disston No. 7
6ppi, zelf rip gevijld (vermoedelijk ooit crosscut). Best wel fijn voor een schulpzaag.
Zaag ziet er op plaatje klein uit, maar is 66cm lang.
Onlangs nog circa 17 meter balk van 6cm mee doorgezaagd (in enkele sessies).
DSC_0080.jpg
Groet, Jopie
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik had het over ECE spanzaag vs William Greaves zaag, niet Disston vs Kobiki

Ik vraag me wel af hoe een vrij korte Kobiki zijn spaanders ruimt? Enkel verticaal werken ...
Bij de workshop Japanse zagen enkele jaren geleden in het MOT Grimbergen stond een stamdeel voor de demonstratie schulpen inderdaad rechtop.
De gebruikte zaag was wel van een ander type dan die wat nu voorbij gekomen zijn. Zwaarder, dikker materiaal en weinig tanden.
@Robert
Is het groen of droog hout? Dat maakt ook nog behoorlijk verschil in de tandvorm, zetting en tandsteek.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik heb wel eens gewerkt met een ECE spanzaag, maar ik kon er niet aan wennen, maar dat is persoonlijk. Heeft Ulmia ze ook niet??
Ik blijf de westerse handzagen trouw, maar het exemplaar dat op de foto staat lijkt mij wat kort voor schulpwerk en erg fijn getand voor schulpwerk.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Mooi het forum, ik zie dat binnen een paar uur de mensen, waarvan ik dacht dat ze er verstand van zouden moeten hebben, al gereageerd hebben :p
Twee weken geleden was ik overtuigd van de spanzaag, vorige week toch weer de handzaag, maw tijd voor een topicje dus.

Ik zou gewoon zelf die spanzaag maken, niet heel moeilijk maar wel heel leuk om te doen.
Kijk maar! [..] Ik heb nog wel een stuk bandzaag liggen kan ik voor je meenemen naar de opendag hout

groetnis, Roeland
Dank voor je reactie Roeland, het lijkt me inderdaad leuk om zelf ene te maken. Maar hij moet daarna ook kunnen zagen;), je filmpje is al een goede steun in de rug! Ook hoe je de bevestigngspunten voor het zaagblad maakt uit de houtdraad bouten. Ik was opzoek naar zoiets in de winkel, ik heb wat gevonden maar jouw manier is beter, omdat het de spanning in een rechte lijn op het zaagblad brengt. Sterker nog, ik heb een doos houtdraad bouten op de werkbank staan, nooit gedacht dat de oplossing zo dichtbij was (kind van de consumptiemaatschappij).

Wat voor een bandlengte en welke TPI raad je me aan? De zaag uit het filmpje is wat kleiner dan ik nodig heb denk ik. Mijn blokken zijn nog in ruwe vorm.
Als je nog iets hebt liggen zou ik het graag van je willen overnemen. Ik had vooralsnog (nog) geen plannen voor Zutphen, maar misschien valt er een mouw aan te passen.

Er zijn mogelijkheden als je wil en Japanse zaag voor dat werk wat jij omschrijft, zelf bij DS in Berlijn dacht ik. Voor de grote spul vind ik de Japanse zelfs beter als je alleen zaagt Nou een spanzaag is ook erg fijn en de laatste tijd pak ik die van mij meer en meer maar dan meestal in de afkort afdeling. Zelf maken, dat is een eis hier nou.
[..] Het verschil tussen de blad dikte van die en spanzagen maakt wel wat uit.
Hoi Ernest, dank voor je uitgebreide reactie. Over het algemeen ben ik ook erg fan van japanse zagen. In dit geval voel ik me genoodzaakt westers te gaan omdat alle zagen die ik bij DS in deze categorie zie enkel voor crosscut of diagonaal zijn behalve 1, maar dat is een type kataba, met een vrijkort blad (30cm oid), ook zijn ze meteen een stukje duurder (ruim in de honderd), ik heb geen ervaring met zaagbladen slijpen of zetten dus om dan meteen een japanse zaag te gaan omvijlen is ver uit mijn skill en comfortzone. Heb je misschien een link naar de zaag die jij bedoeld? De kerf 1.2 vs 1.5mm (spanzaag vs william greaves) is dus ook goed merkbaar zeg je. Dan blijft er niet veel over van William en zn rip zaag:p



Ik heb de ECE spanzaag met een Japans zaagblad. Een heel fijne zaag. Agressief en toch nauwkeurig. Maar dit blad is enkel geschikt voor droog hout. Als de blokken die je wil verzagen nog vers zijn, zal je moeten uitkijken naar een ander blad. Eventueel zelf eentje vijlen en zetten.
Maar zoek ook eens op Caspar Labarre. Die gebruikt deze zagen regelmatig, ook voor het schulpen van planken.
Hoi Mathieu, als dat "gespanzaag" me bevalt zou ik ook het japanse blad van dieter schmidt willen proberen.
Mijn stukken zijn zeker nog niet droog, een paar zijn wel al bijna 2 jaar in de schuur, semi- groen dus.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Mooi het forum, ik zie dat binnen een paar uur de mensen, waarvan ik dacht dat ze er verstand van zouden moeten hebben, al gereageerd hebben :p
Twee weken geleden was ik overtuigd van de spanzaag, vorige week toch weer de handzaag, maw tijd voor een topicje dus.

Dank voor je reactie Roeland, het lijkt me inderdaad leuk om zelf ene te maken. Maar hij moet daarna ook kunnen zagen;), je filmpje is al een goede steun in de rug! Ook hoe je de bevestigngspunten voor het zaagblad maakt uit de houtdraad bouten. Ik was opzoek naar zoiets in de winkel, ik heb wat gevonden maar jouw manier is beter, omdat het de spanning in een rechte lijn op het zaagblad brengt. Sterker nog, ik heb een doos houtdraad bouten op de werkbank staan, nooit gedacht dat de oplossing zo dichtbij was (kind van de consumptiemaatschappij).

Wat voor een bandlengte en welke TPI raad je me aan? De zaag uit het filmpje is wat kleiner dan ik nodig heb denk ik. Mijn blokken zijn nog in ruwe vorm.
Als je nog iets hebt liggen zou ik het graag van je willen overnemen. Ik had vooralsnog (nog) geen plannen voor Zutphen, maar misschien valt er een mouw aan te passen.

Hoi Ernest, dank voor je uitgebreide reactie. Over het algemeen ben ik ook erg fan van japanse zagen. In dit geval voel ik me genoodzaakt westers te gaan omdat alle zagen die ik bij DS in deze categorie zie enkel voor crosscut of diagonaal zijn behalve 1, maar dat is een type kataba, met een vrijkort blad (30cm oid), ook zijn ze meteen een stukje duurder (ruim in de honderd), ik heb geen ervaring met zaagbladen slijpen of zetten dus om dan meteen een japanse zaag te gaan omvijlen is ver uit mijn skill en comfortzone. Heb je misschien een link naar de zaag die jij bedoeld? De kerf 1.2 vs 1.5mm (spanzaag vs william greaves) is dus ook goed merkbaar zeg je. Dan blijft er niet veel over van William en zn rip zaag:p



Hoi Mathieu, als dat "gespanzaag" me bevalt zou ik ook het japanse blad van dieter schmidt willen proberen.
Mijn stukken zijn zeker nog niet droog, een paar zijn wel al bijna 2 jaar in de schuur, semi- groen dus.
Ahh, het zelf slijpen, een van de redenen waarom ik voor de kobiki schulpvertanding heeft gekozen, geen beter blad om op te oefenen, de tanden zijn lekker grote en je slijpt op 90 grade.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.