Jong konijntje uit balsahout

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Omdat ik een keer iets wou maken uit balsahout, omdat ik er nieuwsgierig naar was, heeft mijn vader een stuk meegenomen bij de Arnhemse fijnhouthandel vorige week.
Het is superzacht, dus je hebt zo iets gemaakt, nadeel is wel dat er soms wat afbreekt (in dit geval een van de achterpoten) en op sommige plekken kan je het gewoon niet snijden omdat het hout een soort van ''rafelt'', hoe scherp je mes ook is, dat gebeurt nou eenmaal. Gelukkig is daar niks meer van te zien na het bijwerken met schuurpapier.
Eigenlijk valt het me niet tegen en ik ga me verdiepen in wat mensen nog meer maken van balsahout (vliegtuigjes had ik begrepen, omdat het zo licht is).
Zover ben ik tot nu toe gekomen en vanavond en dit weekend hoop ik het af te kunnen maken.
Sorry voor de gedraaide foto's, ik weet niet hoe ik ze goed moet zetten. Op mijn computer staan ze wel recht.
Balsahout konijntje nog niet af (1).jpgBalsahout konijntje nog niet af (2).jpg
 

Bijlagen

  • Balsahout konijntje nog niet af (3).jpg
    Balsahout konijntje nog niet af (3).jpg
    69,4 KB · Weergaven: 249
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooi konijntje, maar ik zou toch een hardere houtsoort nemen, balsahout is hier eigenlijk niet geschikt voor het is te zacht, je kunt het wel makkelijk schuren en er bijvoorbeeld vormen in schuren.

Groet Pel.
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Hoi Pel,
Dank je en ja, ik weet t maar toch is het leuk om een keer geprobeerd te hebben en kijken hoe ver ik ermee kom (eigenwijs, eigenwijs...).
Uiteindelijk is het toch voor mijn zoontje van 1,5 jaar om mee te spelen dus heel gedetailleerd hoeft ie niet te zijn.
Ik ben nu ook bezig met een bloem en een wezel van lindehout, dat gaat een stuk beter ;-)
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Hoi Meron,
Dank je, op het moment zijn het vooral Ninja's en auto's dus misschien moet ik dat eens gaan proberen ;-)
Dit mesje (Ashley Iles volgens mij) is op het moment het enige dat ik gebruik, ik heb er ook nog twee van Pfeil maar die zijn wat breder en daardoor kan ik daar net wat minder mee als ik iets heel kleins maak.
Beiteltjes en gutsjes gebruik ik eigenlijk nooit.
Jij gebruikt wel eens een beitel voor kleine figuurtjes las ik ergens. Wanneer/waarvoor gebruik je die eigenlijk precies?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ninja's en auto's zijn ook vast leuk om te maken. Voor Nina's kun je goed ebbenhout gebruiken... :)

Het klopt dat ik vaak een beitel gebruik. Dat komt deels omdat ik ooit begonnen ben met een beitel. Tegenwoordig werk ik met zowel een mesje als een beitel. Hoe meer details je wilt gaan maken, hoe meer je moet gaan peilen en hoe meer je te maken krijgt met de richting van de houtnerf. Met een beitel kun je heel gecontroleerd en subtiel aan de slag. Je moet dan wel zorgen dat hij vlijmscherp, zodat je niet uitschiet. En dat je een klein subtiel beiteltje hebt.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
even iets anders, voor kinderen zou ik beukenhout nemen omdat dat nauwelijks splintert...

en tegenwoordig snij ik wel eens uit de hand en gebruik ik een snijvaste handschoen (Dyneema of Kevlar) om mijn linkerhand te beschermen, dat werkt eigenlijk best wel aardig.

grtz Hans van Wijk
 
D

Dulcimer

Guest
Nadat ik recent met een guts uitschoot in mijn linkerhand en daarbij een slagadertje raakte met als gevolg 9 hechtingen heb ik meteen dyneema handschoenen besteld. Sommige forumleden vinden dat je dan geen gevoel meer hebt met je werk, ik vind echter dat die handschoenen een veilig gevoel geven, je hebt er echt geen hinder van, ze voelen eerder koel dan warm aan.
Birgit, als je naar een hoger niveau wil zul je gutsen, burijnen e.d. aan je assortiment moeten toevoegen, je komt daar echt niet onder uit. Het kost wel een euro maar ze gaan meer dan een leven mee. Koop ze geleidelijk dan valt de prijs ook mee. De goede merken ken je; Pfeil, Ashley Iles, Kirschen, Dastra ( Stubai heb ik er een van, die valt mij zwaar tegen, maar dat kan een maandagmorgenproduct zijn van Stubai).
Groet,
Frans
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Dank voor de tip Hans. Dat wist ik niet van beukenhout. Ik had linde gebruikt omdat de bekende merken voor houten speelgoed (grimms, ostheimer) ook linde gebruiken.
Handschoenen ga ik zo snel mogelijk kopen (of vragen voor verjaardag/kerst/sinterklaas).
Ik had die bij mn ouders thuis geprobeerd en je merk inderdaad bijna niet dat je ze aan hebt omdat het een soort stof is en dus nog ademt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.