Afstellen Scheppach HMC 2600?

Tado

Nieuw lid
8 okt 2014
6
0
Hallo!

Ik heb een oude hmc 2600. Vandikte schaven gaat super, maar vlakken is een probleem... De twee "tafels" links en rechts van de messen hebben een te groot verschil in hoogte. Ik kan het hout naar de messen toebrengen, dan wordt keurig de eerste centimeters geschaafd en dan botst het hout tegen het tweede tafelblad dat ongeveer 2 a 3 milimeter te hoog ligt? Ik neem aan dat dit af te stellen is? Ik kan er alleen niets over vinden in de gebruiksaanwijzing die ik er wel bij heb? Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt.
 

Tado

Nieuw lid
8 okt 2014
6
0
Het achterblad is het blad at je moet opklappen als je vandikte wilt schaven? Of is het juist het andere blad? Hoe kun je dat dan uberhaupt verstellen? Ik zal een foto maken van de messen uit het blok.
 

Tado

Nieuw lid
8 okt 2014
6
0
Pfieuw... Da's nog best lastig om er goede foto's van te maken...
Okay, maximaal ingedraaid zou er niets af geschaafd mogen worden volgens mij? Dan wordt er echter nog steeds ongeveer 1 mm geschaafd en staan de messen dus juist te hoog? Verschil in hoogte tussen de twee bladen is zeker 2 mm... Zie foto's.

IMG_1591.jpgIMG_1589.jpgIMG_1590.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Messen moeten gelijk staan met het uitvoerblad. In deze situatie staat het aanvoerblad nog te laag, dus deze moet gesteld worden.
De diepteschaal kun je waarschijnlijk wel apart stellen, dus als aan- en uitvoerblad op gelijke hoogte staan, dan de afleesschaal op nul zetten.
 

Tado

Nieuw lid
8 okt 2014
6
0
Nu weet ik ongeveer WAT er afgesteld moet worden, maar heeft iemand misschien ook een handleiding van dit apparaat waarin staat HOE ik dit moet doen? Ik heb de bijbehorende gebruiksaanwijzing, maar daar staat niets in...
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Scheppach handleiding hoe die bladen af te stellen bestaat niet. De bedoeling is namelijk dat die nooit afgesteld hoeven te worden omdat je er niet aanzit. In geval van een probleem moet je het dus helaas zelf uitzoeken.
 

Tado

Nieuw lid
8 okt 2014
6
0
Bedankt bruine_beer, die handleiding voor de HM2 heeft al veel geholpen! De apparaten zijn inderdaad niet helemaal gelijkt, maar ik wist nu in elk geval waar ik naar moest zoeken... Bij de HMC 2600 moest ik alleen eerst een kap eraf schroeven...

Oke, ik weet nu hoe ik het uitvoerblad naar beneden kan brengen. Deze moet 1mm boven het blok (niet de beitels) uitsteken. Daarna het aanvoerblad op gelijke hoogte stellen met het afvoerblad, dan kan ik de afleesschaal op 0 instellen.

In de handleiding wordt bij het afstellen van de beitels vervolgens gesproken over het gebruik van een meegeleverde instelmal, die ik er natuurlijk niet bij heb gekregen... Heb ik die instelmal echt nodig? De beitels moeten nu toch 'gewoon' zo worden ingesteld dat deze gelijk staan aan het afvoerblad en dus 1 mm uit de rol steken? Dat kan ik toch gewoon met een recht latje controleren?
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
In de handleiding wordt bij het afstellen van de beitels vervolgens gesproken over het gebruik van een meegeleverde instelmal, die ik er natuurlijk niet bij heb gekregen... Heb ik die instelmal echt nodig? De beitels moeten nu toch 'gewoon' zo worden ingesteld dat deze gelijk staan aan het afvoerblad en dus 1 mm uit de rol steken? Dat kan ik toch gewoon met een recht latje controleren?

Normaal stel je de beitels zo af dat de instelmal 2 a 3 mm meegenomen wordt als je de beitel-blok met de hand draait (dus de beitels komen een "beetje" boven de afvoertafel uit). Je kan dit ook zonder instelmal maar met een houten balkje doen.
In post 58 van deze thread: http://www.woodworking.nl/showthread.php?4454-Scheppach-HM2-(aanschaf-en-onderhoud)/page6 zie je de originele mal van de HM2.

Dit vond ik een leerrijk filmpje over het afstellen van de vlakbank van de woodwhisperer: https://www.youtube.com/watch?v=gO746cuRqV4

Fijne avond! Johan
 

pedede

Nieuw lid
13 apr 2015
3
0
Heeft iemand voor mij een handleiding van de scheppach hmc 2600? Ik heb deze machine pas gekocht maar ben dus nog op zoek naar de handleiding.
 

kahlbatsch

Actieve deelnemer
14 okt 2015
91
4
Lansingerland
Beetje een late post in dit draadje, maar misschien toch nuttig voor huidige of toekomstige HMC 2600 eigenaren. Ik ben sinds vorige week gelukkig eigenaar van een bijna smetteloos exemplaar. De tafels moeten alleen nog even gefinetuned worden, vandaar dat ik op zoek was naar info over het afstellen van de tafels. Op een Engels forum kwam ik deze tekeningen tegen. Ze zijn getekend door een Scheppach-dealer uit Engeland. Wellicht heeft iemand er iets aan. Ik weet niet of de tafels van de HM1 en HM2 dezelfde aanpak hebben. De tekeningen zijn genummerd rechts onderin, dus even die volgorde aanhouden. Ik heb de plaatjes in mijn post op de goede volgorde gezet, maar de website schudt ze weer door elkaar :confused:.

HMS Table Settings 001(2).jpgHMS Table Settings 002(2).jpgHMS Table Settings(1).jpgHMS260ci_To adjust the rear table if required(2).jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tado

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.