ervaring met jet stofafzuigers?

D.Zanten

Nieuw lid
19 apr 2016
8
0
Schuilenburg, Amersfoort
Hallo allemaal, Ik ben nieuw op dit forum en heet Dick. op Dit moment ben ik plannen aan het maken om een garage van 24 m2 in mijn werkplaats te veranderen. Tot op dit moment had ik geen stationaire machines, dus ben ik nu een set aan hetvuitzoeken van cirkelzaagtafel afzuiging met microfilter, boorkolom, vlak-vandiktebank en lintzaag. De zaag wordt ws een Harvey en de vandiktebank een Record power pt 260. Voor de afzuiging twijfel ik tussen een JET DC1100 en een record power 2600. Heeft iemand ervaring met een van deze afzuigers?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum!

Ik heb geen ervaring met een van de afzuigers, ik zou kijken welke de meest lucht verplaatst (vaak CFM waarde) en die kiezen.

Leuke machinekeuze! Fons
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Dick,

ik heb de Jet 1300 sinds 2011 en gebruik hem voor minder zware toepassing? dan die jij beschrijft, echter jouw machines verplaatsen zelf al heel wat lucht...

Ik had een wat grotere verwachting maar heb wellicht een te kleine machine aangeschaft. In mijn werkplaats (18m2) heb ik een u-vormig net van 100 mm metalen spiralo pijp met daarop aansluiting voor lintzaag, kleine combi van festool, voor freesafel die ieder per stuk aan of uit te zetten zijn. in sommige gevallen zet ik een gewon bouwstofzuiger erbij voor puntafzuiging. Voor de lintzaag werkt hij bog het beste..

groet,

Hans van Wijk
 

D.Zanten

Nieuw lid
19 apr 2016
8
0
Schuilenburg, Amersfoort
Hallo Fons en Hans,

Bedankt voor het welkom op het forum.
Tot op heden heb ik het moeten doen met een gammel zaagbankje van de Lidl vanwege een te vochtige en te kleine schuur. Ik kon en durfde daar niets te laten staan want het roestte 's winters gewoon weg. Nu zijn we bezig met de aankoop van een huis met een 24 m2 grote, gortdroge en verwarmde garage zodat ik echte spullen aan kan schaffen. Daarbij laat ik me leiden door de beste kwaliteit die ik kan betalen voor de veel gebruikte machines (cirkelzaagtafel, lintzaag en vlakbank) en ruim voldoende cfm voor de grootste verspaner (vlakbank). Daarnaast wil ik een Pentz cycloon voor de stofafzuiger hangen en een canister met microfilter erbij. Voor de kleinere machines gebruik ik nu een stofzuiger met een thein-baffle als stofafscheider. Werkt prima! Samen met het gereedschap dat ik al heb kan ik dan vrijwel elke klus aan. Voor het nieuwe huis wil vrouwlief ook nogal wat nieuwe meubels (eetkamertafel, boekenkast, nieuwe keukenkasten , bureau en bergkasten) dus ben ik nog wel even bezig....:D
Dick
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Volgens mij zijn afzuigers in deze prijsklasse allemaal chinese machines. Of komen de onderdelen daar vandaan. Kwaliteit zal elkaar niet veel ontlopen. Lucht hoeveelheid is belangrijk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Voor verschillende machines met elkaar te vergelijken moet je behalve de maximale volumestroom ook de maximale onderdruk vergelijken. Eigenlijk kan je pas vergelijken als je de volledige grafiek hebt. Fabrikanten geven zowel maximum volume als maximale onderdruk op. Maar niet of zowel onderdruk als volume gelijktijdig gehaald worden.
Het afgezogen volume daalt als de onderdruk stijgt, bijvoorbeeld door een buizennet.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.159
348
Etten-Leur
Ik moet nog eens kijken op het woodworking magazine of daar niet ergens een vergelijk van stofafzuigers te vinden is, dat wordt pas morgenavond ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.