maximale trekkracht houtdraaibout

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil een gasveer bevestigen op een 2x4 inch balk. Nu moet ik een inschatting maken hoeveel houtdraaibouten (m10x100) ik ongeveer nodig heb.
De maximale kracht van de gasveer + belasting is ongeveer 550kg. ik gebruik een ijzeren plaat om de kracht over te brengen. De kracht op de houtdraaibout is recht op de boutdraaibout. Dus direct uit het hout.

Is er enige informatie over maximale krachten van schroefdraad in hout?
Ja, ik weet het, door het hout is beter maar dan komt constructie technisch niet zo lekker uit.

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor een krachtberekening in een houten balk heb je behalve de houtsoort ook nodig of die kracht nu op de 2" of op de 4" werkt, en hoever van de bevestiging af er aan die balk getrokken wordt. Of is de balk over de hele lengte aan een vast object bevestigd?

Zie bv. http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-9788.html
of vul hier http://www.woodworking.nl/archive/index.php/t-8405.html eens wat getallen in?

Persoonlijk vind ik een balkje van 5x10 al aardig doorbuigen als ik er zelf op ga staan, 550 kg lijkt me best veel, hoe dan ook.
 

La Torre

Actieve deelnemer
3 okt 2014
43
1
Nederland en Spanje
Ik kan me voorstellen dat ik me aan één zo'n bout zou kunnen optrekken.
Deze 'wetenschappelijke' constatering levert een antwoord op dat 6 tot 8 van zulke bouten zeker voldoende moeten zijn.
Veel belangrijker is vervolgens de vraag of je hout dat kan hebben en je stalen grondplaat groot en vooral dik genoeg is om dat over te brengen.
Ik zou de vraag neerleggen bij een constructeur. Zeker als er garantie en/of aansprakelijkheid in het spel is. Of veiligheid.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
het doorbuigen van een balk is vooral afhankelijk van de lengte.
als het om een stukje van een halve meter gaat gebeurd er niet zoveel bij 500 kg belasting.

Als je de bout netjes voorboord kan 1 ht.dr.bt. d=10 met een lengte van 100 die 500 kg (dood gewicht) in vuren c24 wel hebben
jouw balkje is echter te dun om de capaciteit van een dergelijke bout echt te benutten

Als de belasting dynamische is (met beweging) is de capaciteit veel kleiner
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dank voor het mee denken. Ik ga het gewoon proberen. En mocht ik twijfel hebben. Dan verstevig ik het met wat extra staal.

Om een idee te krijgen hier een foto van het staal(8mm) voor het ophangen van de gasveren:
Bekijk bijlage 53277
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Gesneden of gerolde draad?

minimaal 25mm randafstand op de bout.
wat jelaat zien is meer dan voldoende...

kan niet de hele situatie overzien maar komt de spanning op 2 punten uit? Uit het staal lijkt het alsof je het naar 2punten toe brengt.
dus 275kg trek per punt op 4m10 bouten... Verder zou je nog carrosserieringen kunnen gebruiken om meer draagkracht tusse bout en staal te krijgen

ruim voldoende.

je balk is overigens 2"4" en je bout is 100. De laatste 20 mm van de bout is ook verwaarloosbaar. Omdat deze te dicht bij de rand komt
zou eerder zorgen maken om je houten balk van 4" dan de bouten....
 

WR1944

Oud hout
Als er op de twee middelste platen een trekkracht komt dan is dat uiterst ongunstig. De trekkracht komt dan aan één kant van de plaat en de bouten zitten aan de andere kant van de plaat. Hierdoor ontstaat er behalve een trekkracht op de bouten ook nog eens een buigend moment. Probeer, als het nog kan, de gaten zo dicht mogelijk bij het oog te krijgen.
Een ander probleem is het op rij plaatsen van de bouten. Anders dan bij staal heeft hout nerven en als je de bouten te dicht bij elkaar zet in de richting van de nerven dan blijft er weinig trekkracht over. De enige oplossing is met bouten door en door en ze aan de andere kant in eventueel verzonken gaten vastzetten. Natuurlijk met een onderlegring. Als de hartafstand het nog toelaat een carrosseriering.

Bij dit soort van vragen is het altijd jammer dat de vraag gesteld wordt op het moment dat het project al in beweging is. Het is beter in een eerder stadium met vragen te komen zodat er meer en betere oplossingen mogelijk zijn. Het is een natuurlijk fenomeen dat men probeert om zaken in eigen beheer uit te voeren. Maar als door omstandigheden niet het volledige traject met al z'n valkuilen kan worden overzien is het beter om bij voorbaat advies in te winnen. Er is op dit forum een ongelofelijke hoeveelheid expertide aanwezig op heel veel gebieden en het is zonde van je tijd en inspanning om er geen gebruik van te maken.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hart en randafstand minimaal 4D dus 40 mm, bouten voorboren.
Bij de middelste platen ontstaan er extra krachten door de gekozen geometrie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.