Aanmeldingen voor de kistjes (kissies) wedstrijd Open Dag Hout

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Beste mensen,

We zijn enorm benieuwd naar de kistjes die er zullen worden ingeleverd voor de wedstrijd. De Open Dag Hout nadert snel en de komende twee weken staan de inschrijvingen open. In het topic van de aankondiging hebben al een paar mensen aangegeven dat ze zullen meedoen. Graag zien we in dit topic jullie aanmeldingen met een foto van het resultaat of van de vorderingen van je project tot nu toe. Zet hem op en meld je bijdrage aan!

Op de stand van het forum zullen de kistjes worden tentoongesteld.

Succes! Fons
 
Nou , laat ik dan maar de aftrap doen :cool:.

Ik wil graag mijn allereerste kistje inbrengen . Deze heb ik vorig jaar ( 2015 ) gemaakt.

Hoe het begon.......... zwaar besmet door al het moois wat hier door iedereen word gemaakt gezocht naar hout.
Hout kopen wil ik wel maar dat hout leeft naar mijn gevoel niet meer ( wat natuurlijk klopt !!! ) , maar ik bedoel voor mij zit er geen verhaal/waarde aan.
Als kind heb ik mijn jeugd door gebracht op een boerderij. Hier hadden ze weide's in de uiterwaarden van de Ijssel. De weide waren gescheiden door afrastering maar ook voor 50% uit Meidoorn. je weet wel van die heerlijk prikstruiken(bomen) die mede het vee in de goede wei houden.
In zo'n rij meidoorns vond ik deze al lang dode stam welke ik met meer dan 1 schram en stekel heb kunnen omzagen. ( zal dan dus wel illegaal hout zijn bedenk ik me nu). Ik heb dit na een maand op de lintzaag gezaagd. Het heeft een 2 maanden liggen drogen voor zo ver het al niet droog was.
IMG_7973.jpg

Toen ik er een kistje van wilde maken kwam ik er eigenlijk direct achter dat het nauwelijks voldoende hout was. Ik moest dus de maten van mij kistje ernstig aanpassen. Na veel meten en passen met de mallen die ik gemaakt had uiteindelijk toch genoeg "hout "kunnen vinden in de stukken.
Ik wilden niet direct beginnen met zwaluwstaart dus hield ik het ontwerp simpel. Wel had ik het idee al om de deksel zijn echte ruwe kant te laten behouden.
CAM00768.jpg IMG_8044.jpg

De eerste scharnieren waren recht en strak. Na te hebben laten zien op het forum vond het merendeel ze wat "lomp".
Dat moest ik dus aanpassen. Gewapend met potlood en figuurzaag heb ik toen zonder er bij na te denken deze vorm aan gegeven.
Het enige niet meidoorn zijn de pennen van de scharnieren ( ik weet het .... )
CAM00807.jpg IMG_8048.jpg

Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk het hout te laten wat het is. Er zitten dus delen aan waar je echt kunt zien dat het heeft "geleefd ".
Hierna alles geschuurd tot korrel 600 en enkele malen in de Danish öil gezet.
Het eind resultaat ben ik trots op maar dat komt zeker ook doordat het hout voor mij een diepere betekenis heeft. Het komt van waar ik heb geleefd.

IMG_8108.jpgCAM00805.jpg

IMG_8119.jpg

De afmeting van dit kistje is : 160 x 110 x 90 mm ( LXBXH )

Met groet,

Edwin
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Bij deze wil ik ook het volgende kistje aanmelden:

Resultaat 1.jpg

Resultaat 2.jpg

Resultaat 3.jpg

Resultaat 4.jpg

Het bouwverslag staat hier

Ik ben benieuwd naar alle inzendingen :)

René
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou ik ben begonnen en meld mij bij deze aan. :)
Het stapeltje hout is getransformeerd in 4 zijden met zwaluwstaartjes, onder een verstek verbinding waar de groef van het bodem paneel in loopt, en vier plankjes die het bodempaneel gaan vormen.

IMG_4736.jpg

Kleine lijm opstelling voor de verlijming van het bodempaneel (koud) en verlijmd en in de klemmetjes

IMG_4737.jpg

Idem voor het deksel

IMG_4738.jpg

Bodempaneel uit de klemmen en geschaafd

IMG_4740.jpg

Droge passing het past!

IMG_4741.jpg

En hier in de mini serre joints verlijmd

IMG_4742.jpg

Tot zover het kissie.

groetnis, Roeland
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Je zit wel in een spagaat Roeland.
Je bent deelnemer en hebt toegezegd dat je de schaaf die je gaat maken als prijs gaat fungeren in de kissieswedstrijd.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hij is nog wakker.
René wat ben je nog aan het doen?
Kom met KISSIE NR.1, de moeder aller kissies! Tot stand gekomen met hulp van alle forumleden en Roeland voorop als leader en hulp-in-bange-dagen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je zit wel in een spagaat Roeland.
Je bent deelnemer en hebt toegezegd dat je de schaaf die je gaat maken als prijs gaat fungeren in de kissieswedstrijd.

Een klein beetje maar hoor! ik doe alleen mee als vulling!

Er moeten nog veel meer forummers deelnemen aan de kissiewedstrijd De Woodworking.nl stand moet overstroomt worden met kissies, dan valt mijn bescheiden bijdrage vanzelf weg.

Mocht iemand toch onoverkomelijke bezwaren hebben dan treed ik natuurlijk terug!

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vandaag dekseltje gemaakt

IMG_4747.jpg

Binnenschotje gefutselt.

IMG_4749.jpg

klein messing scharniertje door midden gezaagd en nieuwe pennetjes aangebracht.

IMG_4751.jpg

scharniertjes ingelaten

IMG_4753.jpg

Kissie is bijna klaar staat al in de olie zal vanavond de foto's plaatsen van het geheel, moet alleen het deksel nog monteren op het kissie.

groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.