Messenmagneet uit hout

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Beste allemaal,

Voor mijn werk wil ik een aantal messenmagneten hebben zodat de koks- en andere messen netjes aan de muur kunnen hangen. Ik wil deze zelf maken uit stukken hout die mooi passen bij het interieur. Ik dacht hierbij aan een sleuf frezen in de achterkant en hier "rare earth magnets" in te verlijmen. Bij deze magneten geldt volgens mij hoe groter, hoe sterker. Heeft iemand dit al eens gedaan en kan mij adviseren over de grootte van de aan te schaffen magneten?
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Ik denk dat de magneetjes aan de achterkant over een hele lijn moeten komen daar de messen willekeurig tegen het hout aan gehangen worden.

het type magneetje zul je moeten uitproberen daar je te maken hebt met het dikte van het hout en met de verschillende zwaarte van messen
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Uiteraard moeten de magneten over de hele breedte komen. Het gaat me juist om de benodigde sterkte/formaat van de magneetjes. Ik heb ronde liggen van 5mm doorsnede en 2mm dik. Als ik er daar twee van op elkaar stapel houden ze een derde vast door 18mm mdf.

Uiteraard moet ik grotere hebben, want ze moeten de messen wel goed vasthouden. De vraag is alleen welke maat? Ik bestel ze bij Aliexpress, dus even uitproberen wordt lastig ;). Ik denk dat het hout 20mm dik wordt en de magneten daar 10mm in verzonken komen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Kun je niet testen met de magneten die je hebt hoeveel gewicht ze kunnen vasthouden?

Op een andere magneet testen heeft weinig zin, die zal namelijk de andere achter het hout ook aantrekken. Dus je resultaat is te rooskleurig. Waarom zou je ze trouwens maar 1cm verzinken, tot de helft? En niet tot er maar 3mm hout tussen zit?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Alles is een beetje afhankelijk van hoe groot je je plankje maakt en het type mes wat er aan komt te hangen. Ikzelf heb bij Ikea een magneetstrip gekocht en die in gefreesd in een plankje. Het voordeel van die strip is dat er een tweede strip bij zit die dient om de boel op te hangen. De magneten hebben dus een dubbele werking, het mes vast houden én de houder tegen de wand houden.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb es een driehoekig houten messenblok gemaakt, met 4.5 Kg magneten, daar heb ik 2 magneten per mes gebruikt.
aan dit blok kunnen 3 messen hangen, dit werkt uitstekend.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik heb es een driehoekig houten messenblok gemaakt, met 4.5 Kg magneten, daar heb ik 2 magneten per mes gebruikt.
aan dit blok kunnen 3 messen hangen, dit werkt uitstekend.

heb je toevallig een foto van het geheel ter verduidelijking? ik begrijp niet precies wat je bedoeld met 4.5kg magneten en welk formaat deze zou moeten hebben
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zag afgelopen week op een food festival in Aarhus, DK, hele mooie houten messenhouders. In drie maten, voor 5, 7 en 11 messen. Die werden ook met de hand gemaakt. Hierbij werden er 'per mes' vier magneetjes vertikaal ingefreesd.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hij staat bij mijn ouders, als ik er ben zal ik een foto maken.
Het is een soort prisma met zuiden van 8 cm en 22 cm hoog.
De magneten hebben een aantrekkingskracht van 4.5 kg.
google maar even op supermagneten, volgens mij waren mijn magneten 20mm dia.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Uiteraard moet ik grotere hebben, want ze moeten de messen wel goed vasthouden. De vraag is alleen welke maat? Ik bestel ze bij Aliexpress, dus even uitproberen wordt lastig ;).

Ik koop ze bij Supermagnete.de (of supermagnete.nl). Volgens mij scheelt dat helemaal niet zoveel in prijs - het gaat snel, en ze kunnen je op dit soort gebieden gewoon van advies voorzien...

IK heb nog een haffeltje van deze (https://www.supermagnete.nl/schijfm...hoogte-3mm-neodymium-n45-vernikkeld_S-08-03-N) liggen. Daar gaan wij binnenkort een messenhouder mee maken. Ik fa vooralsnog uit van 3 magneetjes per mes/locatie.
 
Laatst bewerkt:

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
voor toepasbare neodymium magneten kun je bij supermagnete.nl je hart ophalen.
20160919_221528.jpg mijn zwaarste keukenmes aan een staafmagneetje van 6 x 15 mm
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.