Bouwen van een Werkplaats/Tuinhuis

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor de fundatie van de jungle gym van onze zoon heb ik vier emmers laten vullen bij een collega toen hij een stort had, in de emmer zit een spies met voet om de 90x90 staanders in te zetten. Emmers wogen dik 20kg/stuk zodat de boel gelijk al aardig wat massa had. De emmers heb ik als verloren bekisting laten zitten.
Zo hoefde ik niet met beton te knoeien, stonden de palen altijd droog en boven de grond en kon ik de boel eenvoudig verwijdeen als we ooit het toestel zouden slopen.
 

Nicolasv

Nieuw lid
16 aug 2015
7
0
Hoe begin ik best en hoe veranker ik best?

Ik had gedacht om eerst het platform te maken en dan mijn staanders op het platform te bevestigen.

Graag advies over het verankeren in de grond.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
waarom niet gewoon een vloertje van 60x60 betontegels?
het is een schuur...
of stort gewoon een vloer met een vorstrand. dat moeilijke gedoe van poertjes stellen en op hoogte zetten.
7m3 beton, ca. 115,-- per m3 en wat houtwerk ca. 250 euro en je hebt een prachtig vloertje waar je wat mee kan.

BETON??? ja vloeken op woodworking.nl
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vloer van beton heb ik ook, lijkt duur maar is het niet. Maar daaronder ook poeren ter plekke van de staanders.

Maar ja, zo had ik de blinde gaten bedoeld:
FullSizeRender.jpg
Poer met een stuk betonijzer erin.
5-10cm of zo laten uitsteken.
Gat in de balk boren maar er niet doorheen oftewel blind en dan de balk erop laten zakken, die gaat dan nergens meer heen
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
waarom niet gewoon een vloertje van 60x60 betontegels?
het is een schuur...
of stort gewoon een vloer met een vorstrand. dat moeilijke gedoe van poertjes stellen en op hoogte zetten.
7m3 beton, ca. 115,-- per m3 en wat houtwerk ca. 250 euro en je hebt een prachtig vloertje waar je wat mee kan.

BETON??? ja vloeken op woodworking.nl

"of stort gewoon een vloer beton" is misschien wel de beste optie, maar daarom zeker niet de goedkoopste.

Bovendien staat er zoals in de openingspost gezegd werd een boom ter plaatse, die vrolijk die betonnen plaat zal doen barsten binnen afzienbare tijd.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik zou ook kiezen voor een gewapende betonvloer met een vorstrand nemen. Deze moet wel 60, liefst 80 cm diep onder het maaiveld zitten, want zo diep kan de vorst de grond in.
Reden daarvoor is dat als de basis niet goed is, je altijd problemen zult houden van fundering tot dak (verzakkingen, vorstschade, lekkages, enz.). De bovenkant betonvloer wel boven het maaiveld uit laten komen. De beton goed uit laten harden voordat je verder gaat. Weet dat betonmortel pas na 28 dagen praktisch volledig is uitgehard. Houdt er wel rekening mee dat het winterseizoen er aan komt. Geen beton storten als het vriest of gaat vriezen.
Daarna heb je veel vrijheid om de houten opbouw te maken. Daar zijn al suggesties voor gedaan.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Als je de Boom wil behouden dan is een betonplaat geen optie in verband met de gasuitwisseling van het wortelstelsel.

Overigens is het behouden van de boom een leuk idee maar dit zal je alleen maar voor problemen stellen. Zo moet je denken aan:

- De bomen (Esdoornen als ik het goed zie?) kunnen redelijk hard in dikte groeien en tenzij je jaarlijks of om het jaar hem flink snoeit (60 procent van de bladmassa of meer) zal je met 5 tot 10 jaar tegen de volgende verbouwing aan zitten om het gat in je vloer en dak te verruimen.
- Je zou een vorm van water dichtheid kunnen bereiken door een rok om de boom heen te maken maar ook deze zal je om het jaar moeten vernieuwen om te voorkomen dat hij alsnog in de bast gaat snijden.
- Als het inderdaad Esdoornen zijn dan zal je het hele jaar door last hebben van zooi in je dakgoten om het nog maar niet te hebben over de alg opbouw en als je pech hebt de plak zooi van de luizen..


Overigens heb ik wel een vraag, wat doe je als de boom alsnog het loodje legt? Het gat in je dak is zo gedicht maar als ik van uit ervaring mag spreken dan is het verwijderen van de boom boven een pand een hels karwij met een grote kans op schade. Om nog maar niet te spreken van de extra kosten die je bij de bouw voor niets hebt gemaakt

Persoonlijk zou ik de boom (bomen) kappen en de natuur anders bij je werkplaats betrekken, denk aan een gevelbedekker, een paar stevige leilindes als zijnde railing van het terrasje en eventueel een groendak

Met vriendelijke groet,
woody
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.