Bouwen van een Werkplaats/Tuinhuis

Nicolasv

Nieuw lid
16 aug 2015
7
0
Beste collega's (als ik het zo mag noemen)

Ik ben van plan om achteraan mijn tuin een werkplaats/tuinhuis te bouwen, maar ik weet nog niet goed op welke manier het beste is.

Dit is een foto van de plaats waar het huis je zal komen.
IMG_2403.jpg

Ik heb al een ontwerp gemaakt van hoe het er uit zou moeten zien. Ik wil van dit gebouwtje ook een speeltuig maken voor mijn kinderen.
THUINHUIS(RenderAfwerking).jpg

Op de eerste foto zie je dat er achteraan een boom staat. Ik wil deze boom behouden, dus zal die erin moeten verwerkt worden. Hier graag advies van hoe ik dit het beste doe.



Daarnaast vraag ik mij af wat het beste is als vloer. Ofwel beton gieten ofwel een houten vloer op steunbalken zoals op onderstaande foto.
Beton: Gaat dit met de tijd niet beginnen barsten door de wortels van deze boom?
Dit zijn de wortels van de boom die komen al aardig boven de aarde.
IMG_2404.jpg


Hout: Moet dit extra behandeld worden tegen de beesten?
Tuinhuis_FULL(onderstel).jpg


Het is tevens de bedoeling om dit project zo goedkoop mogelijk te houden.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat wil je in de werkplaats neer gaan zetten? Je kunt je voorstellen dat iemand die van plan is met name met handgereedschap te gaan werken andere eisen aan de vloer stelt dan iemand die vindt dat een draaibank van 600 kg eigenlijk te licht is.

Nog zo'n leuke vraag: wil je vloerverwarming?
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Vanwege die boom zou ik de vloer vrij houden van de grond. Staanders in beton. Met het vrij houden van de grond voorkom je dat de wortelgroei met de jaren je hele huisje ontzet. Ik denk dan aan een huisje dat met de onderkant van de vloer tien, twintig centimeter vrij van de grond staat. Een huisje met een houten vloer, lijkt me. De zaak niet tot op de grond afdichten maar open houden, zodat de wind (of lucht) goed bij de onderkant van de constructie kan komen. Daarmee reduceer je condens/vochtproblemen.
Als de stam door het dak komt te steken, kun je het gat (ruim groter dan de diameter van de boom) rond de stam permanent afdichten met een dik stuk zeildoek. Zo belemmer je de stam niet in zijn natuurlijke bewegingen en kan er toch geen water naar binnen lopen.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zou eens beginnen met de fundatie en dat dak wordt nooit lekvrij als de boom voor lange tijd moet blijven leven. Waarom steken de palen aan 1 kant door?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Nicolas,
Mooi project met een paar uitdagingen. Ik zou alleen de boom voor de planken laten staan maar begrijp jouw uitgangspunten.
Doorlopende palen aan 1 onderzijde begrijp ik ook niet. In ieder geval de palen niet de grond in maar op een fundering lijkt me.

dat wordt een prachtige glijbaan voor de kinderen, denk dat ie vast een heel stuk minder steil wordt dan op de tekening, anders ben je de kids snel kwijt......:rolleyes:

Indien de bomen toch weg mogen zou ik opteren voor beton, veel duurzamer en ook veel goedkoper dan hout. Betontegels zou ook kunnen. Maar wel een fundering voor het gebouw
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je niet met zware machines en vooral met handgereedschap werkt dan zou een goede professionele boomhut tussen de twee bomen best een leuke optie wezen denk ik.
Heerlijk relaxed en geen lawaai in de tuin, cool toch?
Eventueel laat je een professionele boomhuttenbouwer een ontwerp maken en anders zijn er op het forum wel mensen die je goede adviezen kunnen geven denk ik.
En zelfs een licht zaagtafeltje zoals een dw745 (22 kg) kan je dan nog gewoon gebruiken als je toch wat electrisch wilt doen.
En dan hak je dat stammetje ertussen gewoon om, heb je meteen een paar plankjes uit eigen tuin.:)
 
Laatst bewerkt:

Nicolasv

Nieuw lid
16 aug 2015
7
0
@jurraan:

neen zeker geen zwaar gereedschap, wel welt klein werkmateriaal (elektrisch)

Ook geen vloerverwarming. :)
 
Laatst bewerkt:

Nicolasv

Nieuw lid
16 aug 2015
7
0
Zou eens beginnen met de fundatie en dat dak wordt nooit lekvrij als de boom voor lange tijd moet blijven leven. Waarom steken de palen aan 1 kant door?

De Palen steken door langs een kan ter indicatie, de rest zouden er ook uit moeten komen. Heb me nog de moeite bespaard
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Fundatie slaat nergens op als je een vorm van houtskelet wil bouwen kan je het op de Zweedse manier doen als je een stabiele ondergrond hebt. Op dit frame frees je dan de staanders en kan je het zo als een pakket in elkaar zet, zeer stevig. In zweden een stuk goedkoper dan een betonplaat. De poeren moeten in Nederland 60cm diepte dacht ik vanwege de instabiele ondergrond icm met vorst. Ik ben er vanuit gegaan dat de maat rond de 7x5m is, de 7m zal je dus een las moeten maken met twee toognagels. Op deze balkvloer liggen bij mij 28mm messing-groef delen, als je iets zwaars erop zet kan je nog een poer onder de balk zetten. Op zo'n vloer staat een Robland x31 in het midden (600kg) bij mij, stevig zat dus:confused:. Overigens zal een schuur van deze maat sowieso hard richting de 10.000 euro lopen.

fundatie.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nicolasv

Nieuw lid
16 aug 2015
7
0
@svenskapelsin Bij mij is het een zandgrond, volgens mij niet super stabiel. dan misschien toch betonnen steunpaaltjes gieten?
ik kan het niet zien op de schets, zijn er in het midden ook 'poeren' voorzien?

10 000 euro is toch veel?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Paaltjes zijn beton en kunnen eventueel wat minder zijn. Als je echt op een zandplaat zit is het een stabiele grond om op te bouwen. Als je 22cm hoogte balken neemt hoef je in het midden geen poeren te gebruiken zolang je niet permanent 100den kilo's gewicht in het midden zet.

Kosten verkijk je snel op, elke m2 kost geld:

- Stel je neemt Douglas rabat voor de buitenmuur dat is al snel 20 euro per m2. Jij hebt zo te zien al snel 42m2 muur aan planken (twee zijden 6m en één 5m? dan 2,5m hoog?) dan ben je alleen al aan de planken plus rest muur ben ruim 1000 euro kwijt.
- Stel je neem als fundatie 22x22 balken ruw van grenen (ken alleen Zweedse prijs 300euro p/m3), twee zijden 8m en twee zijden 5m, dan is dit 1,26 kuub 378euro (waarschijnlijk duurder in Nederland).
- Dan de vloerbalken geschaafd 45x220x5100 (520 euro m3 Zweden) om de 50 cm een (misschien moet je er meer nemen), dat zijn 15 balken 393 euro.
- Je neemt wat minder poeren 14 voor het gemak, 5 zakken per poer heb je wel nodig, is grofweg 210 euro (70 zakken).
- Je neemt underlayment als vloer 40m2x8=320 euro

Zit je al aan 2300 euro (waarschijnlijk kost het meer in Nederland), dan heb je nog geen:
- muur en dak constructie
- dakbedekking kost ook best wat.
- ijzerwaren
- Terrasconstructie
- elektra
- deuren en ramen
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Hoi. Wellicht heb je hier wat aan, leek me een mooie manier van bouwen, ziet er degelijk en sterk en goed te doen uit, maar heb zelf dan nooit een schuur gebouwd:

https://m.youtube.com/watch?v=LP67MAoihZk

Op marktplaats ook prima rabat delen te vinden in verschillende houtsoorten, 15e per vierkante meter. Hoe stevig een fundering zou moeten zijn op welke op ondergrond is volgensmij een lastige discussie. M'n oom heeft een houtskeletbouw schuur van 6x8 die nu zo'n 20 jaar op tegels staat. Tegels op een laag zand, op veen.

Succes
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je de wanden van de buitenkant gaat potdekselen (douglas) dan kom je op 9 euro per m2.
Tenminste, dat is de prijs van een houtzagerij hier in de buurt.
Denk dat je eerst lijstje moet maken met de benodigde materialen en dan maar eens langs de zagerijen.
Succes met de bouw
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die boom zou je gewoon door het huisje kunnen laten lopen. Lijkt wel leuk denk ik. Maar je moet dan ook zorgen dat er geen regenwater langs de stam in je huisje lekt.
Plus, zo'n boom word steeds groter, heeft voeding en water nodig.
Mijn keuze zou zijn om die boom om te zagen, er staan nog genoeg bomen bij t huisje toch?
 

Nicolasv

Nieuw lid
16 aug 2015
7
0
Dus voor de fundering, betonnen paaltjes van 60 cm in de grond cementeren. Hoe kan ik dan de balken daarop bevestigen?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
goedkoopste is denk ik staven betonijzer van doorsnede 10-12mm of zo. Blinde gaten in de balken, ze lopen niet weg lijkt me.
Draadeinden kan ook met een plaatje/moer op de balk maar is duurder, lijkt me niet nodig en ook minder fraai
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Paaltjes zijn beton en kunnen eventueel wat minder zijn. Als je echt op een zandplaat zit is het een stabiele grond om op te bouwen. Als je 22cm hoogte balken neemt hoef je in het midden geen poeren te gebruiken zolang je niet permanent 100den kilo's gewicht in het midden zet.

Kosten verkijk je snel op, elke m2 kost geld:

- Stel je neemt Douglas rabat voor de buitenmuur dat is al snel 20 euro per m2. Jij hebt zo te zien al snel 42m2 muur aan planken (twee zijden 6m en één 5m? dan 2,5m hoog?) dan ben je alleen al aan de planken plus rest muur ben ruim 1000 euro kwijt.
- Stel je neem als fundatie 22x22 balken ruw van grenen (ken alleen Zweedse prijs 300euro p/m3), twee zijden 8m en twee zijden 5m, dan is dit 1,26 kuub 378euro (waarschijnlijk duurder in Nederland).
- Dan de vloerbalken geschaafd 45x220x5100 (520 euro m3 Zweden) om de 50 cm een (misschien moet je er meer nemen), dat zijn 15 balken 393 euro.
- Je neemt wat minder poeren 14 voor het gemak, 5 zakken per poer heb je wel nodig, is grofweg 210 euro (70 zakken).
- Je neemt underlayment als vloer 40m2x8=320 euro

Zit je al aan 2300 euro (waarschijnlijk kost het meer in Nederland), dan heb je nog geen:
- muur en dak constructie
- dakbedekking kost ook best wat.
- ijzerwaren
- Terrasconstructie
- elektra
- deuren en ramen

€10.000 lijkt me erg ruim genomen, maar kan wel.

Ik kom momenteel met mijn berekening voor een tuinhuis van 6x4m, wanden 2m70 hoog en plat dak verzonken tussen de wanden, op ongeveer €6400. Dat wordt wel geplaatst op een betonplaat (20cm, dubbel gewapend op 5cm EPS) en in de prijs zit ook de isolatie van het dak & de wanden, 2 degelijke PVC deuren en 2 PVC ramen.
Houdt wel in dat ik ALLES zelf doe behalve het storten van de beton (uitgraven & bekisten doe ik daarbij ook zelf).

Hoi. Wellicht heb je hier wat aan, leek me een mooie manier van bouwen, ziet er degelijk en sterk en goed te doen uit, maar heb zelf dan nooit een schuur gebouwd:

https://m.youtube.com/watch?v=LP67MAoihZk

Op marktplaats ook prima rabat delen te vinden in verschillende houtsoorten, 15e per vierkante meter. Hoe stevig een fundering zou moeten zijn op welke op ondergrond is volgensmij een lastige discussie. M'n oom heeft een houtskeletbouw schuur van 6x8 die nu zo'n 20 jaar op tegels staat. Tegels op een laag zand, op veen.

Succes
Kan volgens mij prima, die manier van bouwen, maar de wanden zijn wel érg dun, en er zit nergens isolatie of vochtwering. Dus je dure machines moet je daar niet in zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.