De bouw van een terras en overkapping

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hallo allen

Omdat zoveel mensen steeds klaarstaan met advies wil ik op deze manier iets terug (proberen) geven. Met name een fotoverslag van de bouw
van mijn terras en overkapping. Hou er wel rekening mee dat ten eerste ik dit tussendoor moet doen, dus snelheid zal niet altijd even leuk zijn en
ten tweede, dat dit mijn allereerste project is voor buiten constructie, en ik dit dus bekijk als een "leerschool" :)

De overkapping wordt volledig opgetrokken uit massieve eik van 20x20. De korbelen zijn 15x15 en de spanten zijn 6x9
Het terras en het onderframe worden volledig gemaakt in Okan. Hiervoor heb ik een hele mooie partij Okan op de kop getikt aan een uiterst lage prijs :cool:
De totale oppervlakte van het terras zal 48m² worden waarvan 30m² overkapt.
Hierbij al wat eerste foto's van de eerste levering eik. Woensdag komt de tweede levering en donderdag wordt het Okan geleverd.

Een ruw ontwerp van wat het zal worden (de achterste schuine balk staat er nog niet op).

plan.jpg

Balkjes

IMG_20160830_181114.jpg

IMG_20160830_181134.jpg

De eerste korbeel is na bloed zweet en tranen ook een feit :p

IMG_20160905_152148.jpg

IMG_20160905_152229.jpg

Zo, hopelijk hebben jullie er iets aan, meer volgt vanaf ik verder ga.
 
Laatst bewerkt:

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Dank je Janwillem. Tot nu toe inderdaad enkel handgereedschap. Echter zijn er een paar dingen (zoals schuren van de bogen in de korbelen) die ik machinaal zal doen.
Ik ben geen purist, en zou zelfs meer machines gebruiken moest het mogelijk zijn balken van die grootte op machines te krijgen :)
Maar goed, ik vind het ook wel fijn om met handgereedschap bezig te zijn.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Zonet 3 m³ OKAN geleverd gekregen. Erg mooi hout en benieuwd hoe het zal bewerken. :cool:

IMG_20160908_084445.jpg

IMG_20160908_084456.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bram, door jouw reactie in een ander topic heeft Okan mijn interesse gewekt. Ben je ondertussen verder met de overkappping en het terras? Ik ben wel benieuwd........
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hallo L.N.

Helaas nog geen stap verder. Alleenstaande papa met 2 kleine zoontjes, een eigen bedrijf runnen, en een behoorlijk zware rugoperatie gehad ... dus alles ligt nog in de voortuin
zoals het geleverd werd :(

Bedoeling is om dit voorjaar terug op te starten. Ik heb nu 10 Korbelen klaar, en moet beginnen aan de hoofdconstructie.
Ik moet echter eerst nog even bedenken hoe ik dat ga aanpakken gezien ik de volledige constructie aan 1 zijde op de grond eerst moet
maken om dan met de kraan te plaatsen. Echter om dit op de grond te kunnen maken moet ik een waterpas vlak hebben, dus dat zal
zaagbokjes maken worden en die met shims in het pasvlak brengen. Een leuke uitdaging met 250 Kilo balken in je eentje :cool:
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Poeh, balen van die rugoperatie! Ik snap wel dat je weinig tijd hebt. Hopelijk verandert dat snel en kun je verder.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi Bram , kun je dan niet beter eerst je terras leggen. Dan heb je een pas vlak om op te vertrekken.
20 x 20 is echt onhandelbaar in je eentje .
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hoi Bram , kun je dan niet beter eerst je terras leggen. Dan heb je een pas vlak om op te vertrekken.
20 x 20 is echt onhandelbaar in je eentje .

Helaas niet :( Dat ware ideaal geweest. Maar ik moet op die plaats met de kraan kunnen rijden om de constructie te plaatsen.
Als het terras er al zou liggen (zwevezend) dan zou ik de ganse boel naar de vaantjes rijden.
het is een uitdaging maar ik kom er wel :cool:
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik had de vragen ook al gesteld in mijn topic over het terras. Maar waarschijnlijk heb je daar overheen gelezen en stel ik de vragen nog eens. Het gaat over jouw Okan terras: Hoe lang ligt het er al en is de kleur veranderd? Kun je een indicatie geven van de prijs per plank of per vierkante meter?
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Bram,
Ken het probleem van de zware balken en het alleen werken, zelf heb ik een karretje gemaakt op 2 parallelle fietswieltjes, was heel handig, het was smal en zeer wendbaar doordat het zowat om zijn eigen as draait.
Spijtig heb ik het niet meer en heb er geen echt goede foto van, als je wil kan je het bekijken onder bouwen van eikenhouten bijgebouw, het staat op pagina 15 de eerste foto (deze staat gedraaid) juist op de rand van de foto.
Alvast veel succes met je project

Mvg Bart
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
We zijn dan EINDELIJk van start kunnen gaan ... ! Toch geopteerd om de extra kosten te doen om eerst een beton plateau te storten. Nu heb ik een ruimte waar ik op kan werken die vlak is.
Nu begonnen met de loodzware balken (275 Kg per stuk ongeveer) vanaf de voortuin naar de zijkant te verplaatsen. Een heus werkje in je eentje :cool:

Maar ik ben wel tegen een probleem aangelopen waarvan ik hoop dat ervaren mensen me kunnen geruststellen.
Door een fout tijdens het gieten van de plateau en in het ingieten van de betonpoeren kan ik nu op 1 zijde geen moerbalken en korbelen steken.
Zoals je ziet op de schtsen hieronder heeft 1 kant wel korbelen en moerbalken maar de andere zijde niet.
Denk je dat dit een probleem zal zijn en de constructie zijdelings zal kunnen bewegen, en eventueel zelfs het begeven? Of is dit meer dan muurvast op deze wijze ?

Zijde MET balken en korbelen

overkapping_front.jpg

Zijde waar er geen meer kunnen gestoken worden

Overkapping_back.jpg
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
We kunnen wel een nieuwe afdeling maken op dit mooie forum. Tuinhuisjes en buiten constructies maken in je eentje. :p

Chinees tao gezegde - Geloof in de kracht van de traagheid. -

Mijn succes heb je...
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Bij mij is het eerder het Tao gezegd - Geloof in de kracht van "geen 30.000 euro te betalen aan een aannemer" om dit te doen - :cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.