Burr puzzel

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Regelmatig hou ik mooie stukjes hout over die ik niet meer kan gebruiken voor een snijplank.
En weggooien vind ik ook zonde. We hebben het over noten, mahonie, zebrano, essen, eik, purplehart, jatoba enz.
Tot ik bij toeval op een website terecht kwam waar allerlei houten puzzels gemaakt werden.
Eén daarvan was een zg. Burr puzzel. Kleine stukjes hout met een aantal inkepingen.
Dat zou een leuke bestemming zijn voor de "afvalstukjes".
Zo gezegd, zo gedaan. De eerste is inmiddels gereed. Ben niet helemaal tevreden, er zit iets teveel speling tussen.
De blokjes moeten exact 20 bij 20 millimeter zijn. Bij het nameten (en na het schuren) waren ze 19,8.
De volgende keer zaag ik ze op 22 bij 22, want goed gladschuren kost dus 2 mm.

Burr-puzzel.jpg

Groet,
Jan
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.754
144
Rotterdam
Dat roept leuke herinneringen op!
Toen ik nog een kleine jongen was, heeft mijn vader er een stuk of vier gemaakt. Maar dan wel met de hand, toen had je als doe het zelver nog niet van die mooie freestafels met Incra middelen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Leuk! Ik heb ook een aantal van die puzzels. Vroeger zelf gemaakt met een slechte zaag en botte bijtel :)

Als je meer van die puzzels wil zien/maken, is het boek spelen met puzzels van Jack Botermans een aanrader.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
8
Leuk! Ik ben ook bezig met een puzzel, Japans kristal van 51 stukken. Hiervoor gebruik ik de beschrijving uit het door Bijtel genoemde boek 'Spelen met puzzels'. Ik doe dit met de hand. Goede oefening voor het beitelwerk en mooi prutswerk :) (toegegeven, de 6 meter 2x2 balkjes heb ik met de zaag en vandiktebank klaargemaakt :rolleyes:)
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
542
56
Oostzaan
De blokjes moeten exact 20 bij 20 millimeter zijn. Bij het nameten (en na het schuren) waren ze 19,8.
De volgende keer zaag ik ze op 22 bij 22, want goed gladschuren kost dus 2 mm.

Je bedoelt waarschijnlijk 0,2mm.
Je moet proberen zo weinig mogelijk te schuren.
Alles wat je met de hand schuurt kan scheef worden waardoor de puzzel niet goed meer past.

Hier zie je een van mijn puzzels:
http://www.woodworking.nl/showthrea...oor-de-Open-Huis-Masave-Houtdag-Zwolle-31-mei
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Klopt helemaal schrijnwerker.
Vorig jaar idd bij je puzzels staan kijken. Fraai werk hoor!
Voorlopig hou ik me even bij de burr puzzels.
Voor mij een leuke manier om reststukjes te verwerken.

Groet,
Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.