Even voorstellen + vragen

jos83

Nieuw lid
19 sep 2010
10
0
Hallo allemaal,

Mijn naam is Jos, 27 jaar en ik woon in arnhem.
Voor de kost, sleutel ik aan gasturbines (vliegtuigmotoren). Door deze baan heb af en toe veel vrije tijd.
Omdat ik altijd al gecharmeerd ben van werken met hout, wil ik er nu echt eens een hobby van maken.
Ik heb nog geen grote projecten gedaan, maar ben al een tijdje op zoek naar informatie over het hoe en wat.
Mijn eerste project wordt een boekenkast, ik denk van steigerhout.
Dit vanwege de robuuste uitstraling en omdat dit relatief goedkoop massief hout is waar ik een beetje op los kan. De kast wordt geverfd, dus ik haal nieuwe planken en het liefst grenen.
De achterkant van de kast blijft open en wil hem het liefts demontabel maken.

Van de week heb ik een mooie Metabo afkortzaag met trekfunctie gekocht en ik kwam in een koopjes hoek een Ferm lammellofrees tegen voor een heel zacht prijsje.

Wie heeft er tips mbt samenbouwen en constructie
Alvast bedankt!

Groeten, Jos
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Welkom!

Wat wil je er in maken? Deurtjes? Lades? Helemaal open? Vaste of verstelbare schapen?
Hoe bedoel je trouwens dat je hem eerst van steigerhout wil maken en vervolgens van grenen?

Er zijn in elk geval constructie manieren genoeg, maar die moeten soms aangepast worden op je ontwerp. Heb je een voorbeeld (of zelfs al een tekening) van hoe je de kast wilt maken?
 

jos83

Nieuw lid
19 sep 2010
10
0
Hoi Renault,

De kast wordt helemaal open met ongelijke schappen. Geen deurtjes of laatjes.
Ik bedoel grenen steigerplanken. Had gelezen dat grenen beter is dan vuren.
Hieronder een hele simpele tekening, maar het gaat om het idee.
De schappen worden kwa hoogte gelijk, maar de verticale staanders verspringen.



ik wil de delen voor het frame en schappen maken van 2 planken van 15cm breed met de zijkant in de lengte tegen elkaar maken met lamello's. Zodat je delen krijgt van 30cm breed.
kast wordt 2,5m hoog bij 3m breed en dus 30cm diep.

Welke methodes kan ik het best gebruiken kwa verbinding als ik deze kast demontabel wil houden, maar niet de schroeven wil zien?

Attached files
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je kan het dek en bodem er wel op en onder schroeven. De schroeven zie je dan niet omdat deze bovenop en onderop zitten.

De horizontale schappen zou ik verbinden door middel van een sponning ter dikte van de planken. De verticale schappen kan je op hun plaats laten houden door 2 lamello's; op de horizontale schap 2 lamello's steken en op de verticale een groef die achter eruit komt. Zo kan je eerst de romp in elkaar schroeven en dan horizontale erin schuiven. Vervolgens de verticale.


Als laatste optie is ook de kast uit meerdere onderdelen te maken omdat ik vermoed dat je hem demontabel wilt vanwege eventuele verhuziingen.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
jos83 zei:
Voor de kost, sleutel ik aan gasturbines (vliegtuigmotoren).

Mag in vragen waar je werkt? Ik ken zo geen bedrijf in of rond arnhem die hier mee werken. Of werk je toevallig en Hengelo?

De kwaliteit van steighout varieerd nogal, en is zonder vlak / vandiktebank niet echt geschikt om strak werk van te maken. Ik heb mijn tuintafel (onzichtbaar) geschroeft, maar dat gaat tegenvallen in jouw design denk ik.

Mischien kun je voor de staanders 2 planken op elkaar lijmen, en terplekke van een schap een uitsparing laten, waar je een schap in kunt lijmen. Zie bijlage

Mooie zaag heb je trouwens, werkt goed kan ik je zeggen!

Attached files
 

jos83

Nieuw lid
19 sep 2010
10
0
Super bedankt voor jullie reacties en feedback.

@ Renault, met die lamello's zat ik een beetje in mijn maag, want ik keek er een beetje tegenop om hieraan te beginnen vanwege mijn frees die niet zo secuur schijnt te werken.
Want als ik elke keer 2 sleuven die precies op elkaar passen moest maken, dan was het een veel lastigere klus geworden.
Had al gedacht aan een lange groef maken, maar wist niet zeker of dit wel zin heeft. Thanks!
En ik denk inderdaad dat een sponning of op de manier hoe Thom beschrijft een goed idee is, alleen als ik deze verlijm, dan is die dus niet meer demontabel. Helemaal niet vastmaken is ook geen optie toch?

@ Thom, goed idee die dubbele panelen om zo een uitsparing te krijgen voor een plank.

Ik werk bij Centrax, Een engels bedrijf met een depot in Zoeterwoude. Wij bouwen Rolls Royce gasturbines en ik repareer deze op de weg. Alleen in Nederland
Veel vrijheid. Er is een groot bedrijf in Rheden General Electric die maakt ff iets grotere gasturbines. Op het zelfde terrein heb je Thomassen Turbine systems en Thomassen compression systems.
Kom je uit de buurt?
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Jos,

als je de lammello frees goed afstelt en zorgt dat je werkstukken goed geklemd zijn kan je mooie strakke verbindingen maken, is mij ervaring. en gewoon eerst even flink wat proefstukjes maken, want ik merk dat hij snel weg wilt lopen van je werkstuk
 

jos83

Nieuw lid
19 sep 2010
10
0
Zijn er manieren om een soort mal te maken voor zo'n frees?
Zodat ik altijd precies gelijk zit.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ja dat moet niet zo moeilijk zijn, want het weg lopen van de frees is dat moet je zien te voorkomen, en de rest is die ferm een prima machientje, ik had nog wel een tip van de verkoper van de winkel waar ik altijd mij gereedschap haal die verkoopt geen ferm, wat wellicht een goede optie is om een kwalitief beter freesblad er in te zetten.


hans
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb bij mijn massief eiken vloer alle kopse kanten verbonden met lammelo's. Daarvoor heb ik een Ferm lamello frees gebruik. Geen enkel probleem als je 'werkstuk' maar stevig ligt en je de frees er stevig tegenaan drukt. Daarnaast heb je bij lamello's ook nog wel enkele mm's speling (de ruimte die opgevuld word met lijm), dus zo nauw komt het allemaal niet ;)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
jpandriesse zei:
Daarnaast heb je bij lamello's ook nog wel enkele mm's speling (de ruimte die opgevuld word met lijm), dus zo nauw komt het allemaal niet ;)

Zo nauw komt het nou net wel. Aangezien je een strakke verbinding moet hebben die er 'stroef' in gaat. Bij teveel ruimte voor de lijm kan je dus ook teveel lijm hebben waardoor alleen de buitenkant van de lijm opdroogt en de binnenkant niet. Met gevolg dat je verbinding minder sterk is.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgens mij is het strak zijn van de verbinding in de hoogte/dikte het belangrijkst en niet die in de breedte. Dat laatste had ik het over, wellicht had dat wat duidelijker gemoeten.
Overigens heb je naar mijn weten altijd alle kanten (dus ook dikte/hoogte) wat speling omdat 1 van de eigenschappen van lamello's is dat ze, onder invloed van lijm, wat zwellen en hierdoor een strakke verbinding maken.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Welkom op het forum!

Ik wil me ook ooit nog een lamellenfrees kopen,
maar als ik nu de goedkope ferm moet kopen of toch moet gaan door sparen voor een festool, daar ben ik nog steeds niet uit.

Groeten Rudolf.
 

jos83

Nieuw lid
19 sep 2010
10
0
Haha, grappig dat mijn vraag weer een nieuwe topic nodig heeft.
Dit weekend even weg geweest, vandaar nu pas een reactie.

Bedankt voor jullie adviesen. Ik denk dat ik er gewoon eens mee moet gaan spelen en dan zien wat het resultaat is. En een nieuwe en beter blad in zetten als de andere bot is, lijkt me een hele goede.

Wie heeft er al eens een mal gemaakt voor een lamellofrees?
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
vond het meer een onderwerp voor electrisch gereedschap, dan in werken met Hout, maar als jij dat anders ziet gaan we vrolijk hier verder met het onderwerp behandelen.

Hans
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
jos83 zei:
Wie heeft er al eens een mal gemaakt voor een lamellofrees?

Normaal gesproken klem je je werkstuk vast en ga je er met je lamellofrees langs. Je zou eventueel ook 2 latjes op je werkbank kunnen klemmen waar je frees tussen staat zodat deze geen zijdelingse beweging kan maken. Je moet dan vervolgens je werkstuk langs je frees halen.
 

jos83

Nieuw lid
19 sep 2010
10
0
Dat is zeker een goede manier.

Heb van de zomer met een bovenfrees gewerkt en heb op zo een zelfde manier een mal gemaakt.

Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.