Ovaal draaibank

P

Pel

Guest
Dat is nog eens snijdend draaien, ongelofelijk een ovale lijst op een draaiend wiel wat voor een draaibank moet doorgaan, dat allemaal met oude machines, wonderlijk.

Groet Pel.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Dat was echt mooi om te zien en vooral op die oude machines.

wel een vraagje iets verder op in het filmpje is er ook iemand met een trap bezig, wat zou de reden zijn dat hij de decoupeerzaag op de kop gebruikt?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan splintert het veel minder aan de zichtzijde.

Mooi om te zien, aandrijving nog met leren riemen op een centrale as en het vakmanschap.
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
D opmerking van Pel over snijdend draaien snijdt geen hout. Het is namelijk schrapen, want het vlak van de schraper staan haaks op het hout.
Dat Jurriaan hier niet over gevallen is.

Gegroet,

Bert Rosbch.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
@Fons en Jurriaan,

Interessant om te zien dat die techniek nog steeds wordt toegepast.
Ik had het zelf nog nooit gezien omdat ik mij nog niet heb verdiept in de wondere wereld van het houtdraaien.

Dat forumlid Ad zelf begonnen is om een ovaaldraaibank te ontwikkelen kan ik wel snappen. Zo'n kant en klare machine van drechslershop is 4800 euro (auw! dat is serieus geld).

Gr, Martin

PS
Hier nog het bericht van Didier Sirjacobs wat ik in mijn achterhoofd had.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?17273-Een-ovaal-armband-draaien
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wie alles wil weten over ovaaldraaien: google even op johannes volmer ovaldrehen.
Een professor in de mechanica en schrijver van een standaard werk over ovaaldraaien. Ik heb hem een paar gesproken en aan het werk gezien op duitse symposia. Een zeer kundig en aimabel mens. Helaas in 2015 overleden. Bouwde prachtige machines voor het ovaaldraaien. Veel over hem is te vinden op www.drechsler-forum.de
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.