Opgeklampte deur

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Voor mijn schuur wil ik een opgeklampte deur maken.
Ik heb Douglas klampen 24x140mm en Douglas schroten 18x125mm, wat is hierbij gebruikelijke/ goede constructie om de klampen te verbinden. (halfhout/ pen-gat/ deuvelen of koud op elkaar?)
(afmeting deur; 42 x 890 x 1900)
De schroten wil ik tegen de klampen spijkeren en de spijkers dan aan de binnenzijde omkrammen, moet dit haaks op de nerf of in de lengte richting v/d nerf?

Ik had in eerste instantie op de tekening de spiegelklampen over de volle lengte en daartussen de klampen, maar nu zie ik ook constructies waarbij de horizontale klampen doorlopen en daartussen de spiegelklampen (ook constructies gezien waarbij aan de scharnierzijde de klampen doorlopen en aan de slotzijde de spiehelklamp doorloopt.)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Toevallig ga ik volgende week een oud opkampdeur uit een boerderij van 1767 of 1787 ik weet het niet precise meer, ophalen. De ene boer die daar woont is een nacht uit zijn dak gevlogen en heeft de deur naar de kelder kapot geschopt en gezien ik bij die mensen regelmatig wat klusjes doen ben ik gevraagd als ik de deur wil repareren. Dit zou een mooi voorbeeld voor jouw deur kunnen zijn, het is ook zo'n lange deur misschien zelfs langer dan 1900. Maar zelf voordat ik een grondig inspectie van die deur heeft gemakt kan ik een paar dingen voorspellen. 1- de spijkers werd omgeslagen met de richting van de draad. 2- de klampen lopen over de hele breedte. 3- klampen en spiegelklampen komen samen koud tegen elkaar met de profiel in verstek.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik heb de verschillende topics doorgenomen, men verschilt hierin ook wel van mening vwb. klampen/ spiegelklampen. Wat ik wel hieruit lees is dat de plaatsing van de schoren wel een aandachtspunt is, dus niet vanuit de ene hoek naar de andere maar net iets uit de hoek en dat de passing ook goed sluitend moet zijn.
Ik denk wel dat ik de klampen wel middels pen/ gat oid monteer.

@ernest, ben wel nieuwsgierig hoe een opklampdeur uit een boerderij van eind 1700 er (nog) uitziet.

De schuur ruikt iig weer heerlijk naar net gezaagd hout.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb de verschillende topics doorgenomen, men verschilt hierin ook wel van mening vwb. klampen/ spiegelklampen. Wat ik wel hieruit lees is dat de plaatsing van de schoren wel een aandachtspunt is, dus niet vanuit de ene hoek naar de andere maar net iets uit de hoek en dat de passing ook goed sluitend moet zijn.
Ik denk wel dat ik de klampen wel middels pen/ gat oid monteer.

@ernest, ben wel nieuwsgierig hoe een opklampdeur uit een boerderij van eind 1700 er (nog) uitziet.

De schuur ruikt iig weer heerlijk naar net gezaagd hout.
Je moet de spiegelklampen zien als alleen voor wat moois, een verfijning en niet als een versterking - eerder het tegenovergestelde door de toegevoegd gewicht - van de constructie en dus is verbinding met de klamp overbodig en het laat zien een verwarring over het verschil tussen opklamp en paneel deuren, die paneeldeur nog een verder verfijning in de ontwikkeling van de deur. Ik heb een keer op mijn luiken de klampen met halfhout verbinding aan elkaar gemakt en ik heb nog steeds spijt van, het was heel onkundig van mij in die geval. Wat je met eventueel schoren moet opletten is, punt een, de richting en punt twee, dat je door het plaatsing je niet een hefboom maken die de deur door zijn eigen gewicht uit elkaar trekt.
De deur ik gaan repareren is interssant voor specifiek details zoals de richting van de omgebogen spijkers en hoe de planken zitten naast elkaar en dzd maar het is een deur van binnen huis en niet van de schuur maar een vriend uit Twente heeft een heel mooi en zeldzaam exemplaar van een schuur deur van poplier aan mij opgestuurd. Hier een detail van de sluiting ervan.Image 8-3-16 at 11.49 AM (3).jpg Je zei dat je schuur heerlijk ruikt van versgezag hout, ik hoop dat je de kanten van je planken heeft bewaard. Meer van dit deur kan ik met je delen door pm als je interesse hebben.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Vandaag even aan het experimenteren geweest en een kraal-scraper-cutter-beadingtool? (hoe noem je zoiets eigenlijk in correct Nederlands) gemaakt.
Geprobeerd om een kraal te maken aan de vellingdelen voor de klampdeur.
Ben eigenlijk best tevreden met het resultaat.

20160907_190510.jpg

20160907_190600.jpg
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hier de oude deur uit de boerderij.

P9071981.jpgP9071992.jpg

En inderdaad, de klampen lopen over de hele breed. Spiegelklampen komen koud, (zonder verbinding), tegen de klampen in de hoeken.

P9071999.jpg

Interessant is de spijkers steken net onder de 10 mm door, zijn omgebogen richting draad en teruggezet onder de oppervlakte en geplamuurde maar dat laatste hoeft niet voor in de schuur.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.