stanley schaven

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Nou dat is zeker interessant nieuws. Stanley is er nu eindelijk achter gekomen dat als ze niet gauw wat doen dat ze dan over een paar jaar de fabricage kunnen stoppen. Dat gaat nu dan toch eindelijk wel gebeuren met de inmiddels oude ik zou haast zeggen " u i t g e m o l k e n " modellen. Ja ik ben niet zo enthousiast over Stanley zullen jullie wel merken. Stanley heeft verdiend naam gemaakt in het verleden maar de rest van het verhaal is uiteindelijk niet meer dan geld verdienen aan een mythe met nogal slecht schavenmateriaal. Het is een klassiek voorbeeld hoe mensen zich laten misleiden door een naam en niet afgaan op directe waarneming en eigen oordeel. Bij hun nieuwe ontwerpen moet ik erg denken aan de Veritas ontwikkelingen. En leentje buur bij Veritas?
Schaven uit Mexico? Een ding is zeker er is een hoop concurentie op komst in schavenland.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
dopeling zei:
Een ding is zeker er is een hoop concurentie op komst in schavenland.

En dat is iets waar ik zeer blij mee ben!!!
Voor mijn hobbymatig gebruik kan ik de prijs van een Lie Nielsen schaaf niet verantwoorden bij mijn vriendin. Duur electrisch gereedschap dan weer wel want dat is onmisbaar tijdens de verbouwing van ons huis :p .
Als dit eindelijk klaar is wil ik me ook gaan vediepen in handgereedschappen, het begin is er al. Laatst een bijna nieuwe omslagboor van Stanley met een gloednieuwe 13 delige set spiraalboren van Irwin voor een prikkie op de kop getikt! En eerlijk is eerlijk het werkt een stuk leuker dan met een machine.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik heb inmiddels de low angle blockplane vastgehad. De opleg voor de beitel is niet mooi vlak.
De beitel zelf lag ondanks dat wel mooi vlak maar kwam niet mooi recht uit de opening onder. Er was iets vreemds mee aan de hand.
De beitel zelf was niet exact recht geslepen.
De onderkant van de schaaf was ter hoogte van de opening opvallend hol.
Ik denk allemaal kinderziektes.
Als ze dit er uit halen een heel behoorlijk schaafje maar toch ook weer niet echt goedkoop.
Doet overigens wel erg denken aan Veritas.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
dopeling zei:
Ik denk allemaal kinderziektes.
Stanley probeert toch terug te komen in het hoge-kwaliteitssegment? Dan mag een schaaf met zulke simpel te constateren fouten als jij beschrijft nooit de poort uit komen. Dat betekent namelijk dat óf hun kwaliteitscontrole faalt óf hun normen te ruim zijn. Of nog erger: dat ze allemaal even precies verkeerd gemaakte schaven afleveren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.