Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

besparen op dure stofzuigerzakken

Baptist heeft een handig deksel te koop. Dit deksel plaats je op een emmer en het geheel neem je op in de slang naar de stofzuiger toe. De grovere deeltjes blijven zo in de emmer achter en heb je veel langer plezier van je (meestal dure) stofzuigerzakken in de werkplaats. Je zult de zak wel een keer moeten vervangen omdat deze wel dichtslibt door de fijnere stofdeeltjes, maar als je de stofzuiger ook gebruikt bij de zaag of schaaf machine lijkt het me ideaal.
    Meer info: http://www.baptist.nl/webwinkel_prod...ng&from=offers

Attached files

Re: besparen op dure stofzuigerzakken

je kunt nog meer te besparen dmv een schoorsteenzuiger te gebruiken.

te koop bij oa Hornbach voor nog geen €25,- inclusief bak.

Ik gebruik een hitachi stofzuiger en daar hoeft geen zak in daar kan je een filter bijkopen die je
    tussen het opvanggedeelte en de motor met filter kan zetten
    dit heeft verschillende voordelen
    1 geen dure zakken
    2 er kan meer in je stofzuiger eer hij geleegd moet worden
    3 meer zuig kracht
    4 het is een van de goedkoopste stofzuigers van hitachi waar zomaar een festo slang zonder verloop in past

grts Houtmannetje

@houtmannetje,

Een goed idee, maar hoeveel fijnstof (MDF, etc) komt er in je motor? Dat is namelijk iets waar ik erg huiverig voor ben, één van de redenen dat ik niet bezuinig op de dure Festool stofzakken....

@ Houtbewerker,

Dat is heel verstandig. Houtstof is niet ongevaarlijk voor de gezondheid, stof van o.a. beukenhout is kankerverwekkend. De normen voor de industrie zijn niet voor niets zo streng. Voor hobbyisten geld dit uiteraard net zo goed, sterker nog: omdat de ruimte waarin gewerkt wordt soms klein is, loopt de concentratie stof snel op.

3 filmpjes die de werking van de cyclone laten zien. Wel erg effectief en je kunt toch met een stofzuigerzak werken voor het fijnstof.

http://www.clearvuecyclones.com/Videos.htm

en een link naar foto van zelfgebouwde cyclonen voor stofafzuiging http://www.gallery2.clearvuecyclones.../DIY+Cyclones/

vr.gr.

schaver

Dat is heel verstandig. Houtstof is niet ongevaarlijk voor de gezondheid,
    stof van o.a. beukenhout is kankerverwekkend. De normen voor de
    industrie zijn niet voor
    niets zo streng.
    Voor hobbyisten geld dit uiteraard net zo goed, sterker nog: omdat de ruimte waarin gewerkt wordt soms klein is, loopt de concentratie stof snel op.
    Ik weet niet of de stofzuiger aan de normen voldoet maar zoals je ziet ligt er veel stof op mijn
    stofzuiger en dit komt niet door de stofzuiger zelf maar door andere werkzaamheden waar ik geen stofzuiger bij kan gebruiken

als ik met mijn rotex en stofzuiger werk krijg je toch stof omdat de rotex het onder zijn zool uit gooit, maar het grootste gedeelte zuigt ie toch weg.

als je in dit vak stofvrij wil werken moet je onderhand een overdrukpak
    aan die zijn lucht uit een andere stofvrije ruimte aan moet zuigen of zoiets (foto van een draaier)

bron http://www.de-houtdraaier.nl/gezondheid.htm#Houtsoorten

grts, Houtmannetje

even een technisch dingetje
    om een url korter te laten lijken kun je hem zo posten
    [ url=http://hier die lange url]baptist stofzuiger dingetje[ /url]
    spaties tussen [ en url weghalen
    want door de lange url moet je nu de pagina ook van links naar rechts scrollen om hem helemaal te zien
    hieronder de echte
    baptist stofzuiger dingetje

grts, Houtmannetje

tip voor het plaatsen van een link

Hallo Houtmannetje,

Hele leuke en nuttige tip. Met je welnemen heb ik hem onder "opmerkingen en verbeteringen" geplaatst, uiteraard met bronvermelding.

Met vriendelijke groet,

uw sitebeheerder

als je in dit vak stofvrij wil werken moet je onderhand een overdrukpak
    aan die zijn lucht uit een andere stofvrije ruimte aan moet zuigen of zoiets (foto van een draaier)
    Ik gebruik zelf ook zo'n soort adembescherming, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
    Het fijnste stof is het gevaarlijkste omdat dit diep in de longen terecht komt.
    Bij houtdraaien komt bij het schuren van werkstukken die vaak al draaiend geschuurd worden erg veel stof vrij, dat ook nog eens door hdet ronddraaiende hout met de lucht die daarmee in beweging komt, in hevige mate door de lucht verspeidt. Het is dus zaak hier de juiste maatregelen te treffen.
    De stofafzuiging van de rotex zal de fijnste deeltjes het gemakkelijkst wegzuigen, stof dat naar beneden valt is te zwaar om te blijven zweven en kan dus niet veel kwaad.
    Heb je nog een oplossing gevonden voor het probleem met de rotex? E bestaat vloeistof die opppervlakken wat stroef maakt, misschien kan zoiets je helpen? De vloeistof die ik bedoel wordt gebruikt om het weggelijden van de schroevendraaier uit beschadigde schroefkoppen tegen te gaan.
    Geen idee waar ik dat ooit gezien heb, maar als het me te binnen schiet laat ik het hier wel even weten.

op hout van zegen;-)

Forum Rechten