Vraagje van beginner.

Aboe

Nieuw lid
1 sep 2016
6
0
Limburg - België
Hello! :)

Ik ga beginnen met draaien. Niets te groot, dus dacht ik aan het volgende:


Over de draaibank ben ik redelijk zeker. Ik heb merendeels positive reacties/reviews gelezen, onder andere op dit forum.
Echter heb ik mijn twijfels over de klauwplaat en de set beitels.
Over de klauwplaat vind ik niets terug. (Is hij zelf centrerend, houd hij het hout goed vast, ...)
En ik weet dat goede beitels duur zijn, maar momenteel kan ik geen honderden euro's investeren. Ze zijn van MN65 staal met een hardheid van 56 - 62 Rockwell.

Dus als er iemand mij kan zeggen of dit goed genoeg is om mee te beginnen, of het allemaal brol is, dan ben ik die persoon eeuwig dankbaar!

Groetjes, Aboe (Nick)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Nick, welkom op het forum, als ik je een goede raad mag geven ga eerst bij een houtdraaier kijken, er zit er zeker een bij jou in de buurt. En ik zou toch wat lessen nemen dan leer je het ook niet fout aan, op deze site vind je info http://www.houtdraaien.com/wp/

Groet Pel.
 

Aboe

Nieuw lid
1 sep 2016
6
0
Limburg - België
Nick, welkom op het forum, als ik je een goede raad mag geven ga eerst bij een houtdraaier kijken, er zit er zeker een bij jou in de buurt. En ik zou toch wat lessen nemen dan leer je het ook niet fout aan, op deze site vind je info http://www.houtdraaien.com/wp/

Groet Pel.

Voor de lessen en raad heb ik mijn grootvader, echter is hij niet meer mee met hedendaagse materialen (voor beitels, ...) en draaibanken. Daarom dat ik de vragen stel. Hij heeft vroeger zelf redelijk wat gedraaid.
En ikzelf heb wel wat ervaring met houtbewerking en metaal-draaien.

Maar zeker merci voor de tips :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Voor de klauwplaat zou ik ook iets beter kiezen. Ik heb eentje gehad van HBM, maar die heb ik niet veel gebruikt. Een probleem wat zich zeer snel stelde was dat de vierkante sleutel voor de klauwen te verstellen vervormde. Die heb ik vervangen door een vierkant geslepen inbussleutel. Ik heb ook een vermoeden dat er een slag in de klauw zit.
Ik zou kijken bijvoorbeeld voor een Nova (Teknatools) jubileum editie. Ik heb die onlangs gekocht als tweede klauw voor kleine werkstukken. Voor grote stukken heb ik een Sorby Patriot.
 
Die beitelset is zo goed dat je de beitels compleet met je handen kan ombuigen...dat is, als ze al niet breken dan.

Kijk eerst wat je wilt draaien en koop enkel de beitels die je voor die klus nodig hebt, en koop dan direct een goede beitel.
één goede beitel kost waarschijnlijk wel tussen de 40-80 euro maar je hebt er dan veel meer plezier van dan met deze...naja rotzooi wil ik het nog net niet noemen...

Wat je echter wél met deze beitels uitstekend kunt is op de slijpmachine "mishandelen". En hiermee bedoel ik,oefenen in het slijpen van je beitels(handmatig) zodat je je goede beitels hier niet aan verspilt:)
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik heb 2 vrijwel dezelfde draaibeitels qua afmeting en uitvoering, een Henry Taylor HSS Ellsworth bowl gouge en een hss draaibeitel van HBM. Deze laatste heb ik erbij gekocht voor het ruwe werk, zodat ik de andere niet zoveel zou hoeven slijpen. In praktijk merk ik weinig of geen verschil in kwaliteit, dus in standtijd na het slijpen.

Die beitels van MN65 staal lijken van gereedschapsstaal te zijn gemaakt, dat op zich goed hard is en zich goed laat slijpen maar snel bot wordt als draaibeitel. HSS beitels kunnen veel beter de hoge temperatuur aan die ontstaan bij het draaien.
Maar mocht je van slijpen houden of en je daarin willen bekwamen, dan zijn die MN65staal beitels een uitstekende keuze: je bent meer tijd kwijt met slijpen dan met houtdraaien.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Waarom kijk je niet bij tweedehands bijv; http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...ce270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=9
En dan kijk je de komende tijd op rommelmarkten, kringloopwinkels en op mp om zo de rest er bij te versieren.
Ik heb indertijd al m'n (steek)beitels tweedehands gekocht.
Vaak zijn tweedehandse van ouderwetse kwaliteit heel goed om mee te werken.
Je grootvader zal daar alles over kunnen vertellen.
 
Laatst bewerkt:

Aboe

Nieuw lid
1 sep 2016
6
0
Limburg - België
Aangezien ik uit België kom is marktplaats niet de beste plaats om te zoeken :p, maar ik heb al wat rondgekeken op de Belgische alternatieven.
Wat wel men aandacht heeft getrokken zijn de beitels van deze site.
Volgens de (hopelijk) onpartijdige review zijn ze heel goed voor hun prijs.
 
P

Pel

Guest
Kan mij vergissen maar lijkt mij een beetje dubieuze site, zie weinig info van de eigenaars, zijn ook nergens bij aangesloten veel kans dat je naar je beitels en je centen kunt fluiten? Koop bij een erkend betrouwbaar bedrijf dan heb je garantie en kun je bij mankementen ook terug gaan.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dit zijn geen traditionele gereedschappen. Ik zou ( heb) beginnen met het begin. Het meeste gebruik je gutsen. En als draaibank ben je beter af met een Woodfast 305 , die onmiddellijk de Europese standaard m33 schroefdraad heeft op de draaiende as. Dit wil zeggen dat je alle hulpstukken die je ervoor koopt (vb de Nova vierklauw) , mee kunnen genomen worden naar een grotere draaibank. Nog een voordeel: min toeren per minuut is lager. Je kunt al een redelijke schaal of kom draaien of draad strelen.

Hoe dan ook op 16 en 17 september is er opendeurdag bij Willy Van Houtte in Beernem. Daar komen internationaal gereputeerde houtdraaiers en fabrikanten van gereedschappen. En er zijn die dagen kortingen, ook voor online bestellingen. Daar zou ik zeker eens kijken naar http://www.willyvanhoutte.be

en voor de opendeurdagen kijk je hier http://www.willyvanhoutte.be/nl/newsitem/show/62

Een aanrader

groeten ,
ornament
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Nick ik wil je absoluut niet ontmoedigen maar H B M daar zie ik alleen maar teleurstellingsverhalen over voorbijkomen.
Ik heb zelf ook wel wat gereedschap van Alphametaal maar dat is gereedschap wat ik misschien 2x per jaar nodig heb.
Als je serieus wil gaan draaien koop dan iets wat goed is en al is dit 2e hands dan is dit altijd nog vele malen beter dan die goedkope zooi.
Je moet natuurlijk niet naar mij luisteren maar de fout die jij nu dreigt te maken heb ik zelf al meerdere malen gemaakt.
Goedkoop is in bijna alle gevallen duurkoop.
Spaar wat langer maar als je iets koopt wat je veel wil gebruiken koop dan kwaliteit.


Veel wijsheid

Rien.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Aboe/Nick,

Ik zie, dat je in Belgisch Limburg woont. Ga eens kijken en praten(alleen kijken en praten, niet direct kopen) bij Paul Smeets van het bedrijf Timmerveld. Dat is waarschijnlijk in Zonhoven. Hij is ook voorzitter van de afdeling Limburg van het Vlaamse Gilde. Hij verkoopt fantastische draaibanken van het Duitse merk Killinger. Alleen die zijn wel een heel stuk duurder dan een HBM. Maar bezuinig niet op gereedschap. Het merk Sorby levert goede beitels en gutsen. Maar dat geld ook voor Crown en Hamlet.

Gegroet,
Bert Rosbach.
 

Aboe

Nieuw lid
1 sep 2016
6
0
Limburg - België
Eventjes een update: noem het jeugdige (ben ik nog jeugd met mijn 27? :p) koppigheid, maar ik heb dus die drie dingen gekocht. Voor zowel de draaibank als voor de klauwplaat zal ik voor die prijs niet iets beters vinden, denk ik. En meer geld wil ik er (nu) niet aan besteden.
De "brol" beitels heb ik toch maar gekocht omwille van de prijs. 17 euro voor 8 beitels vond ik een goede deal, al was het alleen maar puur om te leren slijpen. Maar ik vind ze eigenlijk nog niet zo slecht. Ik kan ze niet vergelijken met de top-beitels, maar ze zijn (in mijn ogen) even goed als de oude van mijn grootvader. Zelfs na 3 stukken uit hardhout (handvatten) kreeg ik nog mooie krulletjes.

Al met al ben ik tevreden van mijn aankoop, zeker voor de prijs die ik heb betaald.

Owja, houtdraaien is leuk :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.