Freestafel

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Hier een paar foto's van mijn zelfgebouwde freestafel.
Zoals je ziet een metalen onderstel,gewoon omdat dit snel in elkaar stond.
Vooraan zit een geleidingsas waarop ik nog een verstelbare dwarsgeleiding moet maken.
Verder moet ik op de langsaanslag nog instelschroeven maken zodat ik deze precies op breedte kan zetten.De frees heb ik zo veranderd dat ik bovenlangst met een inbus sleutel,of accu boormachine de machine op hoogte kan stellen.
Iemand nog tips?

Attached files
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Het blad is gemaakt van mdf met een melamine toplaag,zijn 2 platen op elkaar.De langsgeleider is gemaakt van nylon (waren afgekeurde snijplanken)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ziet er netjes uit!

Hoe ga je de hoogte verstelling doen? En die schakelaar, zit die echt op je werkblad? (btw, zo'n lichtschakelaar is niet echt een goede oplossing voor het schakelen van een motor)
 
A

Athanor

Guest
Ik zie daar geen lichtschakelaar in, maar een proefstukje dat hij heeft gefreesd :cool:

Fons
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Ik durf er op te wedden dat het geen lichtschakelaar is :p
Zou anders idd een draaischakelaar zijn :D

Altijd handig zo'n freestafel, pas maar op dat je niet struikeld, als ik de foto's zo bekijk ligt er flink wat dingen rondom je tafel ;)
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Klopt helemaal,er ligt genoeg omheen maar tijdens het werken maak ik wel ruimte hoor.
Het is een proefstukje wat erop ligt ,is voor lijsten rondom de deuren.
Ik heb nog een start/noodstopschakelaar liggen en moet die er nog op zetten ,zo gaat het ook goed met de schakelaar op de frees alleen bij panieksituaties is het wel handiger als hij beter bereikbaar zou zijn.
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Hoogte verstelling gaat bovenlangst,had eerst een bus in de houder gemaakt waardoor normaal een M8 draadeind gaat die zorgt dat de frees niet van de geleiders af kan.
De bodemplaat waar deze in zag geschroefd uitgeboord en hier gaat een as met draad en een m5 inbusboutje.Nu kan ik bovenlangst met een inbus sleutel of accu boormachine de machine omhoog en omlaag stellen.Werkte perfect tot de bus en draadeind vastliepen.Nu heb ik een steun gemonteerd en bovenin wat ruimte op het inbusboutje gelaten zodat hij wat kan zoeken.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
TH0M zei:
Ziet er netjes uit!

Hoe ga je de hoogte verstelling doen? En die schakelaar, zit die echt op je werkblad? (btw, zo'n lichtschakelaar is niet echt een goede oplossing voor het schakelen van een motor)

Mag ik vragen waarom niet? Ik gebruik namelijk ook een licht schakelaar in mijn freestafel?
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
kan volgens mij ook gewoon,schakelaar van 10 a wat ze allemaal zijn.Kan zo'n 2300 watt schakelen.dus zie het probleem niet
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik zou toch de voorkeur geven aan een schakelaar die standaard uit staat. Een zgn no-volt release schakelaar.
Heb je nooit een verrassing als je de stekker in het stopcontact doet ;)

gandel
 

hanske

Actieve deelnemer
1 sep 2010
39
0
Wat betreft de schakelaar heb je helemaal gelijk,ik heb nog een noodstop,start combi liggen die moet er nog op.Verder de achteraanslag nog zuiver verstelbaar maken,Heb hiervoor al beugels met stelbouten liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.