Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Freestafel

Freestafel

Hier een paar foto's van mijn zelfgebouwde freestafel.
    Zoals je ziet een metalen onderstel,gewoon omdat dit snel in elkaar stond.
    Vooraan zit een geleidingsas waarop ik nog een verstelbare dwarsgeleiding moet maken.
    Verder moet ik op de langsaanslag nog instelschroeven maken zodat ik deze precies op breedte kan zetten.De frees heb ik zo veranderd dat ik bovenlangst met een inbus sleutel,of accu boormachine de machine op hoogte kan stellen.
    Iemand nog tips?

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Freestafel

dat ziet er solide uit. wat voor plaatmateriaal heb je gebruikt?
    rick

Het blad is gemaakt van mdf met een melamine toplaag,zijn 2 platen op elkaar.De langsgeleider is gemaakt van nylon (waren afgekeurde snijplanken)

Ziet er netjes uit!

Hoe ga je de hoogte verstelling doen? En die schakelaar, zit die echt op je werkblad? (btw, zo'n lichtschakelaar is niet echt een goede oplossing voor het schakelen van een motor)

Athanor
    Guest

Ik zie daar geen lichtschakelaar in, maar een proefstukje dat hij heeft gefreesd 8-)

Fons

Ik durf er op te wedden dat het geen lichtschakelaar is :P
    Zou anders idd een draaischakelaar zijn

Altijd handig zo'n freestafel, pas maar op dat je niet struikeld, als ik de foto's zo bekijk ligt er flink wat dingen rondom je tafel

Klopt helemaal,er ligt genoeg omheen maar tijdens het werken maak ik wel ruimte hoor.
    Het is een proefstukje wat erop ligt ,is voor lijsten rondom de deuren.
    Ik heb nog een start/noodstopschakelaar liggen en moet die er nog op zetten ,zo gaat het ook goed met de schakelaar op de frees alleen bij panieksituaties is het wel handiger als hij beter bereikbaar zou zijn.

Hoogte verstelling gaat bovenlangst,had eerst een bus in de houder gemaakt waardoor normaal een M8 draadeind gaat die zorgt dat de frees niet van de geleiders af kan.
    De bodemplaat waar deze in zag geschroefd uitgeboord en hier gaat een as met draad en een m5 inbusboutje.Nu kan ik bovenlangst met een inbus sleutel of accu boormachine de machine omhoog en omlaag stellen.Werkte perfect tot de bus en draadeind vastliepen.Nu heb ik een steun gemonteerd en bovenin wat ruimte op het inbusboutje gelaten zodat hij wat kan zoeken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TH0M
    Ziet er netjes uit!

Hoe ga je de hoogte verstelling doen? En die schakelaar, zit die echt op je werkblad? (btw, zo'n lichtschakelaar is niet echt een goede oplossing voor het schakelen van een motor)
    Mag ik vragen waarom niet? Ik gebruik namelijk ook een licht schakelaar in mijn freestafel?

kan volgens mij ook gewoon,schakelaar van 10 a wat ze allemaal zijn.Kan zo'n 2300 watt schakelen.dus zie het probleem niet

Forum Rechten