DWE7491 of DW745

Meindert1980

Nieuw lid
4 okt 2017
2
0
Ook ik heb de 745 al een aantal weken en ben er tot nu toe wel erg blij mee, echter heb ik nu toch wel iets waar ik niet zo blij mee ben. Ik was een slede aan het maken en kwam erachter dat over een lengte van 1m in het midden 1mm verschil zit. Dus langs een rij gehouden en dan zie je inderdaad dat de snede niet recht is.. dus de fence is dan toch niet helemaal zuiver. Zijn er meerdere die hier last van hebben? Verder is het een topapperaat!
Mvg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Lijkt mij meer een probleem met de afstelling van je langsgeleider, spouwmes of je zaagtechniek. Heb je de geleider zelf ook gecontroleerd?

Nadeel van het laatste type 745 is dat er geen hulpgeleider meer bijzit. Afwijkingen in je afstelling worden groter, maar ook het gevaar wordt groter..
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ikzelf heb de 7491 en ben er erg tevreden over. Zelf laat niks zagen bij de dhz zaak, de 7491 is accurater dan die paneelzagen. Dus het extra zaagbereik is voor mij een doorslagpunt geweest.
Tevens kan er op de 7491 een dado set gebruikt worden. Volgens een amerikaans forum kon dat op de 745 niet. Maar dat weet ik niet 100%.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Lijkt mij meer een probleem met de afstelling van je langsgeleider, spouwmes of je zaagtechniek. Heb je de geleider zelf ook gecontroleerd?

Nadeel van het laatste type 745 is dat er geen hulpgeleider meer bijzit. Afwijkingen in je afstelling worden groter, maar ook het gevaar wordt groter..

Je zaagblad en langsgeleider lijn je toch beide op met de miter slot?! Mits die recht is moet dat goed komen.
 

Meindert1980

Nieuw lid
4 okt 2017
2
0
Ik heb hem inderdaad nagekeken en de langsgeleider is gewoon recht. Het lag aan het stuk wat ik gezaagd had, deze was niet recht vandaar dat de snede niet zuiver was. Dus mijn fout haha machine is gewoon top!
 

CK3v1N

Actieve deelnemer
25 feb 2014
97
1
Ikzelf heb de 7491 en ben er erg tevreden over. Zelf laat niks zagen bij de dhz zaak, de 7491 is accurater dan die paneelzagen. Dus het extra zaagbereik is voor mij een doorslagpunt geweest.
Tevens kan er op de 7491 een dado set gebruikt worden. Volgens een amerikaans forum kon dat op de 745 niet. Maar dat weet ik niet 100%.

Is het tafelblad van jouw 7491 volledig vlak? Want ik lees hier en daar dat dit niet altijd het geval is... En wat hebben de eigenaars van de 745 hiervan te zeggen? Ik twijfel zelf al maanden over de 2.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Gisteren de 745 binnengekregen, tafel is nagenoeg vlak, gele schermkapje moet nog een beetje nagesteld (lager) worden.
Geleider en zaag zelf nog niet bekeken.

Nog niet mee gezaagd maar de vooruitzichten zijn veelbelovend
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nee, hij is niet 100% vlak. Ik heb geen voelers, maar meer als de dikte van een 2 A4tjes zal het niet zijn.
Vind ik zelf niet zo'n probleem, tis maar net hoe hoog je eisen zijn. Als je hem doodvlak wilt hebben dan moet je meer uitgeven. Voor een "bouwzaag" vind ik hem dikke prima qua accuratie en bouwkwaliteit.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Nou.... zowaar een keer gezaagd met de DW 745. Even goed gekeken: de 745-QS type 4.
Wat me opviel was dat er inderdaad niet standaard een verdekte snede mee te maken is, dat er geen "flipper" op de aan/uit schakelaar zit en niet een "snel"-sluiting op de insertplate.

Nu weet ik niet precies welk type het meest recent is hier in NL maar ik krijg de indruk dat het niet de QS type 4 is.

hier de twee naast elkaar:
de "goedkope"
https://www.zaagmachineshop.nl/prod...MIl4LUu--E1wIVRZUbCh0ilA6HEAQYAiABEgJZBvD_BwE

"duurdere met onderstel" - met flipper, andere insertplate, ander blad en mogelijkheid voor verzonken sneden
https://www.zaagmachineshop.nl/prod...MIl4LUu--E1wIVRZUbCh0ilA6HEAQYBSABEgLqFfD_BwE

Stofafzuiging is ok i.c.m. een Festool CTL midi.

Zijn er nog gebruikers die ook een incra miter 1000HD erbij gebruiken? in combinatie met 45 bevels?
Met de kap erop en het grote spouwmes moet je er een aardig stuk wegblijven met de miter gauge wil je nog enigszins langs het spouwmes/beschermkap komen.
Heb nog niet bedacht

Eerste zaagsnede onder 45 graden ook een beetje tear-out. Zal misschien met de afstelling van het blad of het feit dat het een 24T blad is te maken hebben.

Ik hoor graag of ik de enige zeikerd ben :)

Groet!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.