Vragen over constructie vitrinekast + mij even voorstellen

clem

Nieuw lid
26 aug 2014
4
0
Ik zal mij eerst kort even voorstellen, alvorens jullie te bestoken met mijn vragen.

Ik ben Clem en ben 26 jaar oud. Ik heb 3jaar gewerkt in het atelier van een interieurbouwer (voornamelijk keukens, dressings).
Mijn kennis van massieve houtbewerking is dus beperkt, toch is dit waar mijn grootste interesse naar uitgaat.
Ik heb nu een leuke nieuwe job als werkplaats begeleider, in een bedrijf waar men 3 ambachten beoefent en aanleert. Smeden, steenkappen en houtbewerking.
Ik sta samen met 1 collega in voor de afdeling hout. We geven korte basis opleidingen voor de vdab, en begeleiden tevens enkele mensen van het ocmw.
Maar naast die opleiding werken we ook voor klanten.

Zo moet ik dus nu een vitrinekast maken. Hierrond heb ik dus nog enkele vragen, voornamelijk over de constructie.
Dus zal ik dit project met jullie delen.

Als start kreeg ik enkel volgend plan:
Constructie moet ik dus zelf bepalen, moet geen exacte kopie zijn.
Stijl: eerder modern
Moet bij de klant geassembleerd worden.
Zijkanten, deuren en leggers in gles.
IMG_2944.JPG

Ik ben dus aan de slag gegaan met sketch-up (waarin ik ook nog veel moet leren).
Zo kwam ik tot volgende constructie.
met deuren.jpgzonder deuren.jpg

De constructie heb ik als volgend opgebouwd. (frame bestaat uit mahonie balken van 80x40)

De zijkanten zijn rechthoekige frames, met onderaan en bovenaan een slag waar top&bodem invallen.
Top en bodem (ook rechthoekig frame) kunnen op die manier gevezen worden.
In top en bodem zijn zijn ook sleuven gefreesd op de tussen steilen op hun plek te houden.
Het glas zit in een slag van en zal van binnenkant met slaglatjes bevestigd worden.
De ruggen (8mm) zitten ook in een slag en kunnen op die manier gevezen worden.
Top en bodem paneel (8mm) zitten in groef.

Voila dat is het ongeveer denk ik, hopelijk is dat een beetje duidelijk.

Nu dus mijn vragen.

- Is deze constructie beetje logisch?
- De deuren ook uit balken van 80x40 of is dit te zwaar.
- Hoeveel speling moeten de panelen en het glas hebben in hun frames? En hoe gebeurt dit...
- Andere bedenkingen of dingen die ik over het hoofd gezien heb...

Voila, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, zodat ik dit tot een goed einde kan brengen...

Alvast bedankt.
Groet, Clem
 

tuoh

Oud hout
De gekozen houtsectie's zijn veel te zwaar voor een meubelstuk! Zou als dikte maximaal 28 à32mm aanhouden, dat geeft een even sterk geheel.
Glas kan geïntegreerd worden in het frame van zijkanten en deuren, plaats het glas in een groef en verlijm de glaspanelen in de frames. Dit kan omdat het glas geen speling behoeft hier. Je kan dan de breedte van het hout ook smaller nemen omdat het glas deel van de constructie word. Stijlbreedte van 60mm is zonder meer mogelijk op deze manier. Zal wel gelaagd glas of securitglas moet worden voor panelen en schabben.

Bij deze manier van werken moet je wel het houtwerk eerst afwerken (kleuren en lakken) alvorens de glaspanelen te verlijmen.

Is het hout echt Mahonie of word het Sipo?
 

clem

Nieuw lid
26 aug 2014
4
0
Dag tuoh,

Bedankt voor uw reactie, ik zal deze opmerkingen zeker verwerken in mijn volgend ontwerp.
Glas in groef lijkt mij inderdaad betere oplossing.
Ik heb het hout ondertussen gezien en is dus Sipo.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Hoi. Het kan zeker veel fijner. Ik heb een vitrinekast gezien van ongeveer 150cm breed x 100 hoog x 40 diep, geconstrueerd zoals tuoh zei, met eiken latjes van 1x1,5 cm. De randen in verstek gelijmd, de hoeken drie dubbel verstek, enkel glas.
Het oogde elegant, fragiel haast maar het ding stond al 10 jaar en had 2 verhuizing overleefd :)
Voor wat het waard is. Het lijken me wel de minimum afmetingen trouwens :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.