Cyclone dust collector zelf maken

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Beste forummers,

Sinds ik begin dit jaar ben begonnen met het inrichten van een werkplaats heb ik ook een stofafzuiger gemaakt, althans getracht. Het resultaat is me goed meegevallen en hij werkt echt prima. Geen dure zakken meer nodig, het zaagsel kan ik hergebruiken in dierenhokken en hij is mobiel. Gewoon de woonkamer ermee zuigen lukt ook prima. Ik heb van het bouwen een videootje gemaakt, veel kijkplezier :) Groet victor
 
  • Leuk
Waarderingen: Noestig

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ik heb mijn cycloon met een veel te dun leidinkje uitgerust; ik heb een Bosch schuurmachine, en een 5 meter lange slang leek me erg handig (is het ook), maar aangezien die maar 19mm diameter is, doet de cycloon niet al te veel met schuurstof. Wat zwaarder spul (dus schuren op korrel 60, of met dezelfde slang op een cirkelzaag) gaat beter, dan verdwijnt in ieder geval de helft in de emmer. Binnenkort maar 's een definitiever oplossing bouwen met wat grotere diameter slang....
 

PeerSchoen

Actieve deelnemer
4 feb 2011
118
0
Leuk filpmpje,
Ik heb ook een cycloon bestel via eBay dus ik ga binnenkort ook iets maken....
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Ik heb mijn cycloon met een veel te dun leidinkje uitgerust; ik heb een Bosch schuurmachine, en een 5 meter lange slang leek me erg handig (is het ook), maar aangezien die maar 19mm diameter is, doet de cycloon niet al te veel met schuurstof. Wat zwaarder spul (dus schuren op korrel 60, of met dezelfde slang op een cirkelzaag) gaat beter, dan verdwijnt in ieder geval de helft in de emmer. Binnenkort maar 's een definitiever oplossing bouwen met wat grotere diameter slang....
Dat is inderdaad erg dun. Ik gebruik 40mm afvoerbuis voor de verbinding tussen cycloon en stofzuiger. Aan de cycloon heb ik 5 meter slang die erg krachtig zuigt.

- - - Updated - - -

Leuk filpmpje,
Ik heb ook een cycloon bestel via eBay dus ik ga binnenkort ook iets maken....
Thanks, bewerken van de video duurt minstens evenlang als het bouwen zelf :) Succes met je project!
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Mooi filmpje man, ik ga er ook maar eens aan beginnen. Waar komen jullie je dust deputy of imitatie ervan?
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Mooi filmpje man, ik ga er ook maar eens aan beginnen. Waar komen jullie je dust deputy of imitatie ervan?
Thanks! Ik heb de dust commander op ebay gehaald. Wel zorgen dat het hard plastic is, je hebt namelijk ook cyclonen van 5of10 euro, maar als daar een keer een groot stuk hout of schroef doorvliegt is hij kapot (ik heb het gezien :)) Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.