Boren in hardhout

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Hallo allemaal,

Vandaag begonnen met zagen van de balken en het slaan van de palen voor een plantenbak.
Geen sinecure in dit weer .. puf puf..

Bij het vastzetten van de balken aan de palen moest ik voorboren om de schroeven (6x90) erin te krijgen. Het boren viel nogal tegen, dat hout is best hard. Hout is in dit geval Angelim vermelho en azobe.
Nou zie ik speciale hardhoutboren van Famag maar die hebben een rare maatvoering. Wat is 6x100x150? 6mm diameter, 150 mm lang?
http://www.borenshop.com/famag-machinale-hardhoutboor-hss-g.html
 
Laatst bewerkt:

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Je moet dan wel een boormachine hebben die snel kan draaien, van langzaam draaien houten deze boren dan weer niet. 6 mm zal wel gaan, maar dunner willen ze nogal snel breken omdat ze zelf een weg door het hout zoeken die niet persee recht is.
 
P

Pel

Guest
Als je met een scherp boortje van 4 mm voor boort, regelmatig terug halen (lossen) moet dit toch geen probleem zijn. Als je schroeven 6 mm dik zijn ga je toch niet met 6 mm voor boren!

Groet Pel.
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
bedankt voor de informatie!

En nee, ik moet 6mm boren om door de ligger heen te komen. De palen waar de schroef houvast in heeft boor ik voor met 4mm.
Smering van de schroefdraad doe ik met kaarsvet. dan lopen ze er mooi in.
Mijn accuboormachine kan snel draaien, 3800rpm als ik het goed heb.
 
P

Pel

Guest
Een tip van mij Reinier, als je een potje vaseline koopt van 1€ en je doopt de voorkant van de schroef in de vaseline, dan is het een fluitje van een cent om de schroeven er in te draaien makkelijker als met kaarsen.

Groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
524
47
Groningen
Sinds een poosje boor ik met staalboren. Heb het idee dat ze scherper zijn, ze missen alleen het centreerpuntje.

Is voorboren met 2mm kleinere boor niet een beetje krap, zeker in hard hout. Misschien de dikte van de schroef meten tussen de draad?
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Voorheen boorde ik alles voor met 1mm kleinere metaalboortjes, tegenwoordig met Dynaplus gecoate schroeven hoeft dat niet meer, met vet als je ze er nog uit wilt halen en anders zonder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.