lintzaag dillema

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Hallo allemaal,

Ik wil mijn machinepark (lees onkruid tussen de stenen) uitbouwen met een lintzaag. Nu heb ik geen gigantisch budget er voor over aangezien ik net begin en geen zin heb om kapitalen te besteden en laten merken dat ik toch niet zoveel tijd heb of dat ik mijn prioriteiten ergens anders heb.

nu heb ik verschillende opties bekeken. en kom ik uit op een machine van Güde www.hermanbuitelaar.nl/Producten/St...agmachines/Güde GBS315UG Lintzaagmachine.aspx

Mijn criteria was 150mm of hogere doorvoer hoogte. Bijkomend voordeel is dat deze nu in een aanbieding is en met Ideal geen verzendkosten. Dit scheelt al gelijk 120 euro op de HBM 350 die volgens mij gewoon hetzelfde is, waar ik nog niet eens weet of er verzendkosten bijkomen. Andere modellen komen nog duurder uit op de Einhell na, maar is nog steeds 70 euro duurder zonder de verzendkosten.

Het gebruik zal niet super intensief zijn en ik heb er geen moeite mee als ik 10 min extra tijd moet besteden aan het afstellen.

Bram
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ja daar let ik ook zeker op. Maar wil me daar niet blind op staren.

had van de week bijna een leuk buitenkansje maar iemand was me net voor helaas.

Bram
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
bram,

koop een zo zwaar mogelijke machine die je kan betalen. ik heb zelf een tweedehands lintzaag gekocht. kan zagen tot 15 cm dikte. dit alles voor het belachelijke bedrag van 80 euro!!
eigenlijk had ik geen lintzaag nodig maar voor dit bedrag kan ik het niet laten staan toch

rick
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
@Rick, wat voor merk en type lintzaag heb jij?

Ik heb zelf een Centauro SP400:

http://www.damac.nl/index.php?option=co ... &Itemid=52

Voor de hobby is het al een aardig groot ding (dat is mijn mening dan) maar zou me ooit nog een zwaardere/grote willen kopen.

Ik weet niet als zoiets nog in je budget valt, maar is dit wat voor je?(een gebruikte dan)

Veel succes,

Rudolf.
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
rickkoorman zei:
bram,

koop een zo zwaar mogelijke machine die je kan betalen. ik heb zelf een tweedehands lintzaag gekocht. kan zagen tot 15 cm dikte. dit alles voor het belachelijke bedrag van 80 euro!!
eigenlijk had ik geen lintzaag nodig maar voor dit bedrag kan ik het niet laten staan toch

rick

welke lintzaag heb je dan?

Bram
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Bram,

Met Ryobi in het algemeen heb ik geen ervaring, maar wel met de RBS 5518 lintzaag. Weliswaar in een andere kleur en met een andere merknaam. Maar voor de rest exact hetzelfde. De term professioneel zoals op de website staat zou ik het niet noemen. Als je hem zo "uit de doos" gaat gebruiken zal je bloeddruk regelmatig gaan stijgen. Zo zijn de wielen fabrieksmatig niet fatsoenlijk uitgelijnd, waardoor het zaaglint er nogal eens af wil lopen of breken. Dit is echter makkelijk te verhelpen door eea fatsoenlijk af te stellen. Daarnaast is het meegeleverde zaaglint niet je van het. Vervangen door een fatsoenlijk exemplaar is gelijk een wereld van verschil. Maar dat geldt voor iedere lintzaag. Het grootste manko echter zijn de zaaggeleidingen. Deze zijn heel goedkoop en slecht geconstrueerd, met name de achtergeleiding functioneert heel slecht. Omdat ik beroepsmatig een mechanische achtergrond heb en een baas met goede "secundaire arbeidsvoorwaarden" zoals een uitgebreide werkplaats, heb ik de vaste geleidingen vervangen door wieltjes. Ik kan er nu plakken van slechts een paar mm mee zagen zonder drift van het zaagblad. Maar eer je zover bent moet je er heel wat tijd in steken. Als je mechanisch niet zo handig bent weet ik niet of je er zo gelukkig mee gaat worden. Maar of dat voor de andere merken in deze prijsklasse wel geldt is nog maar de vraag. Het blijkt dus wel dat er veel hetzelfde spul onder tientallen verschillende merknamen verkocht wordt.


Ed
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
er worden ook regelmatig Scheppach hbs32 vario modellen aangeboden. Wat zijn de ervaringen met deze lintzaag?

Bram
 
A

Athanor

Guest
Ik heb geen idee, van de professionele merken is 40 cm. meestal de ondergrens wat een vloermachine betreft. Kijk maar een op de site van de leverancier.

Fons
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Zover ik weet is het model wat ik heb het kleinste. (SP400), maar ik kan me vergissen.
Trouwens die SP400 op marktplaats. (die hier als link op het forum staat) die vind ik nogal prijzig.

Groeten Rudolf.
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
koop er eentje met zo veel mogelijk gietijzeren onderdelen-niet zo een moderne van dun plaat en een aluminium tafel.
een goede zaag is er eentje waar je een munt op de korte kant op de tafel kan zetten als hij loopt en deze niet wegrold of omvalt.dat betekent dat hij weinig vibreerd en dat is heel belangrijk.
volgens mij is dit onderwerp hier al merdere keren besproken en kan je een heleboel informatie vinden.

annette
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.