Houten drank dispenser

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Hallo,

Ik loop met het idee om een houten drank dispenser te maken, ongeveer naar dit voorbeeld:

f10f0522a3b1f5f93f68d9193fb99e92_zpsemzdgigp.jpg



Maar ik heb geen idee hoe ik het kan maken.... Maak ik dit uit 1 massief blokje, of gebruik ik 6 plankjes?
Ik heb een mooi koperen kraantje dat ik ervoor wil gebruiken, het hout wil ik (hoe gering ook) bestellen bij masave.

Alle adviezen zijn welkom!
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Hé, die staat bij mij ook gepind op pinterest. Dus ben zeker ook benieuwd hoe je het gaat aanpakken.

Ik was van plan 6 planken te gebruiken en deze samen te lijmen. Voor mij was de vraag eerder hoe de fles waterdicht te bevestigen op de leiding. En dan nog liefst zo dat de meeste flessen passen.
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
542
56
Oostzaan
Ik denk dat je ook nog aan beluchting moet denken.
Anders krijg je hetzelfde effect als je vinger op een vol rietje zodat er niets uitstroomt.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Geen idee.... Je ziet wel dat de flessenhals er wat "in" valt dus moet er wel foefelruimte zijn? Ik dacht zelf aan wat simpel leidingwerk met de dichtstbijzijnde diameter en dan de fles tapen ofzo? Of iets met een rubber ring ertussen of iets.
Het idee van de 6 plankjes lijkt mij ook het waarschijnlijkste, alleen even rekening houden met het gewicht van het kraantje (500gr).
En dan nog eens zien of ik een boortje kan vinden met de juiste diameter....

Maar ik ga er komende maand aan beginnen denk ik.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dankje schrijnwerker, daar had ik nog niet over nagedacht. Zou het zo werken ja? Er zijn toch voldoende dispensers regulier te koop welke ook middels een kraantje werken? Zou daar dan nog iets van een nippel op zitten ofzo?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik zou denken als de diameter van het kraantje voldoende is zodat er vloeistof uit en lucht in kan? Als je een fles ondersteboven houdt, dan loopt die toch ook leeg, nu ga je enkel de hals wat verlengen dacht ik.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Leuk idee!

Ik denk (weet bijna zeker) dat het zonder moeilijke ventielen enzo ook wel gaat werken.
De meeste drank-dispensers werken immers ook zo. En inderdaad: als je een fles op de kop houd, loopt die ook leeg.

Ben wel benieuwd welke oplossing je gaat nemen voor de "koppeling" van fles naar je bouwstuk.

Ik weet dat ze in de terrariumwereld van die "humidifiers" hebben, daar schroeven ze een speciaal dopje (zelfde schroefdraad als standaard 0,5L waterflesje) erop waardoor er ook water uit kan zodra dat nodig is.
Zoiets:

41x4QK19aqL.jpg


Succes in ieder geval!

Gr,

Atmoz
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zat even te kijken maar je hebt een vulopening nodig die dezelfde diamenter en schroefdraad heeft als de fles zodat je de fles in de vulopening draait en de fles stevig overeind blijft, neem de dop als voorbeeld.
Misschien de aansluiting van een wasmachine, en tapt wat ruimer draad.
Je boort een gat van boven tot op de hoogte waar het kraantje komt en daar boor je een gat voor het kraantje.
Het bovenste gat boor je breder tot de vulopening erin past en verlijmd kan worden.
Kraan gat boor je wat breder tot er een koppeling voor de kraan in past.
Je smeert wat lijm in de bredere opening boven.
Dan plaats je die vulopening met stukje slang die je aan het andere einde hebt verbonden met een stukje touw ofzo.
Dan trek je het stukje slang helemaal aan tot het uit de opening van de kraan komt.
Je kort de slang iets in en zet de kraankoppeling erop en monteert de kraan.
Geen probleem met de beluchting zolang de drank lager blijft dan de kraan.

Een andere manier; je neemt een blok hout en zaagt het doormidden.
dan frees je het binnenwerk uit zodat je ruimte heb voor alles wat erin moet.
Dan schaaf je je de twee delen licht en monteert alles erin.
Dan verlijm je de twee delen op elkaar en schuurt ze licht tot je vrijwel geen naad ziet.
dan monteer je de kraan en draait de fles erop.

Toevallig van de week in een ander topic nog de foto geplaatst van een tafeltje met electrasnoer erdoor.
Die had ik ook in 2 delen gezaagd en een gleuf voor de draad gefreesd en weer verlijmd.
Zie je niets van.
Hier nog een keer.

IMG_2302 [640x480].JPG
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Misschien een gek idee... maar veel drank wordt in houten vaten bewaard... Ik denk dat je, mits je de verbinding kraan-hout en hout-fles goed weet af te dichten, behalve twee boorgaten geen verbinding nodig hebt...

Waterdicht afsluiten van kraantje en fles zou wel moeten lukken met wat teflontape, zelfvulkaniserende rubbertape (res-q tape oid) of, als de maat het toelaat, een rubber verloopring voor afvoeren.

Groetjes,

Tom
 
P

Pel

Guest
Misschien kan zo'n vacuvin vacuüm wijndop een oplossing geven?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Pel; ik heb die rubber vacuumdoppen voor flessen maar daarmee houdt je geen fles mee overeind denk ik.

Wat misschien wel kan is zo'n systeem wat je wel aan de bar ziet waarmee ze een glas omhoog tegen de fles aan drukken, je kan omgekeerd ook de fles naar beneden drukken om zo een opening te maken zodat de drank naar beneden komt.
Dan heb je ook geen kraantje meer nodig alleen nog een soort tuit met een rubber afdichtring, je drukt de fles naar beneden en er komt een maatje drank uit.
Als je dan whisky erin doet en het blok hout van eiken dan krijgt de drank nog even een vleugje eiken mee.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Veel goede ideeën! Was er zelf nooit op allemaal gekomen, bedankt.
Even proberen erop te reageren. Zelf denk ik ook dat het qua vacuüm wel mee zal vallen, daar wil ik dan in eerste instantie in het ontwerp ook van uitgaan. Blijkt het niet zo te zijn dan zal ik het alsnog aanpassen met de gekregen tips.
De aansluiting van de fles.... Dat is iets wat me inderdaad nog wel lastig lijkt, zelf draad tappen kan ik niet dus dat valt af. Ik dacht zelf om een koperen leiding te gebruiken en de fles op een koppelstuk te zetten. Dan had ik zelf 2 oplossingen bedacht, 1 is de fles te tapen zodat het mogelijk zou passen en het andere idee wat ik had zou zijn een dop vast te lijmen in de koppeling, gat in de dop en kijken hoe lang dat houdt.......
Qua verbinding aan het kraantje vind ik het idee van "een tuinslang" misschien nog wel het beste om aan te sluiten op het kraantje. Ik weet niet of enkel gaten boren en daar het kraantje op aansluiten ook zal gaan of dat het blok zich vol zal zuiden met de whisky...?? Het idee erachter dat het dan wat meer houtachtig zal smaken en het voorbeeld van eiken vaten waarin de whisky's liggen doet me twijfelen.

Maar misschien eerst eens een houtkeuze maken, hebben jullie tips uitdagende van: niet al te duur (eerste keer dat ik zal "werken" met echt hout), strakke uitstraling, wel/niet de whisky door het hout laten stromen (voorkeur voor houtsoort), planken of massief (al neig ik zelf al naar massief).

Graag jullie adviezen hierover.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Dan zal ik toch voor eiken gaan. Hard genoeg om te bewerken en eventueel wel een soort van draad in te maken. Kan goed tegen vocht / drank, anders zullen ze wel andere vaten gebruikt hebben en is door de vele handel relatief goedkoop. Vandaag toevallig bij de AF (arnhemse fijnhouthandel) een stuk van 60 cm * 20* 4.5 gekocht voor 30€ dat is geschaafd en wel. met zo'n dergelijk blok kan jij dus een blok maken van 20*20*13.5. Bij de plankencentrale in renkum zijn planken van 18*185*2000 (mm) rond de 18 a 25 euro. Afhankelijk van de kwaliteit.

succes met de keuze! ik ben benieuwd. ik zal nog eens op deze post kijken!
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dan zal ik eens een zo'n simpel mogelijk dispenser gaan maken. Dus het wordt niet meer dan een blok hout met een 2 boorgaten waarop de ene kant een kraantje is aangesloten.
Is er iemand die tegen vergoeding in de buurt van Tilburg schroefdraad kan tappen in een houten blok? Dat zou helemaal tof zijn! Als je de fles rechtstreeks op het blok kan draaien.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je zou ook gaatje kunnen maken in het dopje van de fles, verzinken in je hout en vast lijmen (met epoxy bv.). Dan heb je iets om je fles op vast te draaien zonder dat je draad moet tappen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je zou ook gaatje kunnen maken in het dopje van de fles, verzinken in je hout en vast lijmen (met epoxy bv.). Dan heb je iets om je fles op vast te draaien zonder dat je draad moet tappen.

@BossyRangs; daar had ik ook al aan gedacht maar dat gaatje wordt te klein om een slang erop aan te sluiten.

@Korte; wat je kan doen is de dop van je favoriete drank meenemen naar een draaier en dat draad laat je kopieëren naar een aansluiting voor de tuinslang waarna je 'm verlijmt in je dispenser en niet vergeten een rubberen ringetje erin tegen het lekken, zoiets; https://www.google.nl/search?q=wasm...q=tuinslang+aansluiting&imgrc=bZM_mN3Ya1XlhM:

Misschien heeft een van de forumleden een mooi blokje sierhout liggen van bijv palisander, of zoiets?
Bubinga zou ook prachtig zijn en eiken kan natuurlijk ook.
Dan ruil je iets met iemand of vraag je wat die persoon ervoor wil.
 
Laatst bewerkt:
De betere whisky zit onder een kurk, dus een schroefaansluiting lijkt me niet optimaal. En hoe krijg je de fles zonder knoeien in het blok?

Ik zou een soort rubber kurk zoeken, een soort manchet doe in de hals past. Daar vervolgens met een slang verder. Geef die slang wat overlengte, dan kun je de slang er een stukje uit halen om aan de fles te zetten. Je zou dan zelfs een dubbele slang kunnen gebruiken, voor het ontluchten
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
De betere whisky zit onder een kurk, dus een schroefaansluiting lijkt me niet optimaal. En hoe krijg je de fles zonder knoeien in het blok?

Daar heb je wel gelijk in, hangt inderdaad af van de soort whisky die je erin wil zetten. Als fles schroefdraad heeft, hou je gewoon blok ondersteboven bij het indraaien, dan is er geen geknoei ;)
 
Dat lijkt me toch vreselijk onhandig, zeker als het ook nog eens een bijzondere fles is. Zoals pel al zei, zo'n rubber snelkurk is misschien een oplossing. Ik zou zelf de fles ook gewoon laten steunen in het blok zonder dat het perse op de dop of kurk staat. Het geeft toch niet als de fles een beetje los staat?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.