werkplaats inrichten

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Hallo,

in het najaar wil ik mij schuur uitbreiden
het zal een L vorm krijgen zie de bijlage voor de schets

nu ben ik me aan het verdiepen aan welke werkbank ik moet gaan kiezen eentje zelf maken of een http://www.walko.nl/ of de Multifunctionele tafel MFT/3 van Festo

ben benieuwd naar jullie reactie

Hans

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Vanuit mijn ervaring als verkoper valt het me op dat veel mensen een "uitdaging" zoals hier het kiezen van een werkbank op een verkeerde manier benaderen. Het wordt al te snel een kiezen tussen bekende merken of modellen. Het lijkt me een hele toer om alle werkbankmodellen en merken op een rijtje te krijgen. Je kunt een situatie als deze en andere gereedschapskeuzes het beste benaderen door eens heel goed op een rijtje te zetten wat je er allemaal mee wilt doen. Als je bij een paar merken of modellen begint krijg je voor je het weet een welles of nietes discussie. Op een vraag zoals gesteld , welke werkbank zou ik het beste kunnen kiezen kan eigenlijk geen echt antwoord worden gegeven zonder dat bekend is wat je er mee wilt gaan doen en uiteindelijk wat je er voor uit wilt geven. Er zijn grof gezien al vier totaal verschillende antwoorden mogelijk. Natuurlijk is het een hulp als mensen aangeven wat zij hebben gerealiseerd maar ook dan kan je pas een oordeel vormen als je weet wat zij dan wel met hun werkbank doen. Dus Hansalmere, vertel maar eens wat je allemaal wilt gaan doen/maken, welke gereedschappen je daar voor wilt gaan gebruiken, en - vreemd genoeg, hoe groot je bent, want sommige "werkbanken" dwingen je tot een ongezonde werkhouding. Dat laatste is alleen maar als tip om naar te kijken bedoeld.
Andere tip, Zorg dat de diverse werkbanken/zaagtafels en andere grote oppervlaktes op een gelijke hoogte in je werkplaats staan, dat is heel prettig als je eens iets langs of groots moet behandelen. Succes.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
het geld is natuurlijk van belang maar ik spaar liever door dat ik iets heb wat ik perfect kan gebruiken dan iets wat eigenlijk niet voldoet.

ik wil me toeleggen op het maken van meubels voor in het huis. de machine die ik wil gaan gebruiken is iedergeval een cirkelzaag met linialen en mischien ook een tafel. verder denk ik dat ik de grote platen laat zagen dus het zal alleen om de kleinere maten. verder zal ik geen lintzagen en vandiktebank er in zetten. wel denk ik aan een kolomboormachine.

mocht je verdere aanvullingen wensen ben ik graag bereid om verdere info te geven

Hans
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Waarom zo stellig dat er geen lintzaag komt?

Zelf heb ik nog geen, maar ik denk dat die er wel eerder komt dan een cirkelzaagtafel.
Met een lintzaag kun je diktes eraf halen, rondlopende profielen maken.
In fine woodworking van een paar jaar geleden staat ook een heel uitgebreid verhaal waarom een lintzaag eigenlijk het eerste aparaat is om aan te schaffen in de werkplaats. (ik weet het nummer helaas niet uit mijn hoofd)
(Maar ik heb dan ook een handcirkelzaag met geleiderails; daar kan ik al heel veel mee doen wat anders met een tafel zou gebeuren)

Ook vind ik een cirkelzaagtafel een nogal groot object, een andere reden om andere "oplossingen" te verzinnen (voor mij dan).
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Bij een werkbank denk ik al snel aan handgereedschap. Schaven, beitels, kruishouten, futselplank enzovoort. Dan zie ik ook al gauw een echte meubelmakersbank voor mijn ogen. In het geval van handcirkelzagen, linealen en dergelijke denk ik meer aan een werk/montage tafel.
Heel mooi te maken van MDF, lekker hard van boven, kun je nog een keer per ongeluk in zagen zonder direct :( met tranen in de ogen te zitten. Kun je lekker op een mooie werkhoogte maken en eventueel op twee zijden een losse stevige meubelmakersbankschroef bevestigen.
Op zo.n werktafel kun je ook lijmen en schilderen. Als je hem sllim opbouwt is het later hooguit een keer het bovenblad uitwisselen voor een nieuwe MDF plaat.
In mijn ogen is het hart van een werkplaats een cirkelzaagtafel (Kity-mooi ding voor een hobbiewerker) of een lintzaag. Ik ga heel erg mee met het eerdere lintzaagverhaal, maar dan wil ik er wel eentje waar de gemiddelde Amerikaan mee schijnt te werken, daar heb je zo ongeveer een vorkheftruk voor nodig om hem te verplaatsen. Bij gebrek aan dan toch maar een cirkelzaagtafel met een wat kleiner model lintzaag later voor het meer complexe werk.
En een - zelfgebouwde - freestafel, niet te vergeten.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Dopeling,
bij je werkgever ziet de Kitty er idd mooi uit.
En ook nog verplaatsbaar. Dat is -met beperkte ruimte (zolder)- prettig.
Dat wordt nog een moeilijke keus ten opzichte van een lintzaag.
Ik veronderstel bij de Kitty dat de geleidingen stabiel zijn?

Mijn eerste idee bij een werkbank is ook voor het handmatige werk. Maar de Walko of TF/3 zijn dat niet direct. Zeker de festool breng ik in verband met electrisch handgereedschap.

Benieuwd wat Hans met zijn werkplaats wil gaan doen.
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
interessant topic!
Ik ben ook aan het nadenken over de inrichting van mijn (nog te bouwen) nieuwe werkplaats.
Zoals het er nu naar uitziet heb ik straks 4 x 9 meter, waarbij ook nog ruimte voor wat fietsen en kinderspullen over moet blijven.. :)

Mijn ervaring tot nu toe is, dat je inderdaad goed moet nadenken wat je wilt gaan doen. Een grote werkbank, kan ook veel rommel betekenen. De tip van dopeling is wat mij betreft een goede: maak een werkbank met een mdf toplaag, waar je lekker op kunt zagen, frezen, etc Zelf ben ik van plan om een verrijdbare tafel te maken, met een mdf 18 mm toplaag, waar ik ook gewoon andere platen op ga zagen mbv een cirkelzaag + lineaal. Bij voorkeur maak ik de tafel in hoogte verstelbaar, zodat je deze ook voor montage/frees en andere werkzaamheden kan gebruiken.

Verder herken ik me in de orientatie van deze en genen rondom machines: welke (combi) machine is duurzaam, precies en handig voor mijn situatie? Hoe selecteer je de juiste machine? En hoe verhouden de merken onderling zich tot elkaar? (denk aan Felder, Hammer, Robland, Kitty, Toolmax, Altendorf, Scheppach, etc)
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik zal in mij toekomstge werkplaats mij bezig gaan houden met het maken van meubels voor in huis de machines waar ik aan denk zal zijn afkortzaag en mischien een tafelcirkelzaag machine of gewoon een lose cirkelzaag met linialen. het lijkt mij handig om alles op wieltjes te maken zodat je het e.e.a. kan verplaatsen.

Hans
 
A

Athanor

Guest
De werkplaats veranderen is voor mij ook een actueel en boeiend onderwerp. Ik ben namelijk de afgelopen week begonnen met de uitbreiding van mijn werkplaats. De huidige werkplaats staat inmiddels vol met machines en hout, er is weinig werkruimte, vandaar mijn drieste plannen.

In een afzonderlijk topic onder foto's zal ik jullie de komende tijd op de hoogte houden van de vorderingen.

Fons

Attached files
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ben al jaloers op de ruimte die je hebt ten opzichte van mij. maar ik denk dat als je dus kleine werkruimte hebt. dat je van te voren goed op schaal moet zetten waar je het e.e.a. wilt hebben. Verder staan er http://www.woodmagazine.com/veel tips om hem praktich en efficent in te richten

ben benieuwd naar de ontwikkelingen

hans
 
A

Athanor

Guest
Ja Hans, ik besef dat in in een luxe positie verkeer. Ik ben echter wel een "verzamelaar" en zal dan ook zelfs met de vele ruimte een slimme indeling moeten maken. Maakt de hobby ook wel weer extra leuk en is weer een andere uitdaging. Bedankt voor de tip van woodmagazine, ben al even aan het bladeren geweest op de site.

De vorderingen plaats ik het topic "uitbreiding werkplaats" onder het forum Foto's van werkstukken, de werkplaats.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.