schroeven in robiniahout

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik ben een poort aan het maken van robiniahout, deze houtkeuze omdat het lang onbewerkt buiten goed moet blijven en mooi moet gaan vergrijzen. Maar omdat dit hout veel looistof bevat en metaal zwart verkleurd vroeg ik me af wat voor schroeven ik kan gebruiken. Rvs is natuurlijk altijd goed maar ik vind dat dit materiaal zo blinkend blijft, niet mooi dus in een poort die er vergrijst uit moet gaan zien.
Zou ik ook goed gegalvaniseerde schroeven van bv. van Heco kunnen gebruiken of geven deze toch zwarte uitslag maar wat later?
mvrgr. Nol.
 

A.N

Actieve deelnemer
Er zijn ook gekleurde RVS schroeven verkrijgbaar

Ook in robinia hout zit werking,de kans dat gegalvaniseerde schroeven
door de werking van het hout afbreken is niet ondenkbaar,RVS gekleurde
schroeven gebruiken lijkt mij de beste oplossing.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
@A.N.
Volgens mij breken RVS schroeven veel sneller af dan gegalvaniseerde

Voor buiten is thermisch verzinkt een betere metaal bescherming dan gewoon gegalvaniseerd, maar ik weet niet of dat kans op vlekken geeft op robinia
 

sjeep

Actieve deelnemer
7 aug 2010
118
0
sluit mij aan bij Frank.
rvs schroeven breken makkelijker omdat rvs veel harder is dan gewoon staal.
heb al meerdere keren rvs schroeven het kopje afgedraaid.

gr
 

A.N

Actieve deelnemer
RVS schroeven knappen eerder af als je ze droog in het hout draait,beetje vet of olie
op de schroef voorkomt het probleem van breuk.

Robinia hout bevat net als eiken looizuur welke gegalvaniseerde schroeven kan aantasten.
De kop van de schroef zal als eerste voor een blauwachtige verkleuring in het hout zorgen
rondom het schroefgat doordat de beschermlaag bij de kop vaak beschadigd raakt bij het vastdraaien.

Als het looizuur de ''coating laag'' eenmaal heeft aangetast en er roestvorming ontstaat heeft dat ook invloed op de sterkte van de schroef.
Bij rvs in combinatie met roubinia/eiken zal dat niet gebeuren en deze zal dan ook beter bestand blijken te zijn bij werking van het hout doordat de structuur onaangetast blijft.

Vandaar mijn voorkeur voor rvs schroeven in combinatie met roubinia en/of eiken buitenshuis
Maar misschien zijn er forumleden die heel andere ervaringen hebben,hoor/lees het met belangstelling.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Tja, wat dat afknappen betreft, het ligt er natuurlijk maar aan wat voor kerndiameter de schroeven hebben. Je hoeft niet altijd met spaanplaatschroeven te werken natuurlijk.
 
A

Athanor

Guest
En natuurlijk goed voorboren met een boor die de dikte van de kern van de schroef heeft en dan de schroef niet doordraaien, vast is vast. Eventuele even de slipkoppeling van je schroefmachine wat lichter instellen. Zo heb ik geen problemen met RVS schroeven in Robinia.

Succes! Fons.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Bedankt voor jullie adviezen,
Ik heb gekozen voor spax-schroeven van RVS, speciaal voor hardhout. Deze hebben een matte kleur en zijn héél sterk.
mvr.gr. Nol
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.