Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 17 van de 17
    Het zijn meestal de harders (amines) hoewel allergische reacties op de hars zelf (bisfenol-A oligomeren) ook wel voorkomt. De precieze aard van hars en harder is per type en merk verschillend, en meestal bedrijfsgeheim. Als je de informatie niet op het MSDS aantreft zul je er verder waarschijnlijk niet achter komen, tenzij de fabrikant, op speciaal verzoek, je wil vertellen wat er in zit. Omdat er zoveel verschillende samenstellingen zijn is het heel wel mogelijk dat er epoxylijmen zijn waar je (nog) niet allergisch voor bent.

Mogelijk kun je bij de fabrikant melden dat je allergisch bent voor hun product A en vragen of ze een product X met vergelijkbare eigenschappen kunnen aanraden dat geen kruisreacties zou moeten opwekken. Van verpakkingsinformatie ga je in elk geval niks wijzer worden op dit vlak...

Epoxyallergie daar kan ik van meepraten, ondanks een halfgelaatsmasker, en een volgelaatsmasker werden mijn
    Ogen en omgeving knalrood en veel jeuk. Dat duurde dan zo'n veertien dagen voor het weer weg was.
    Dan begrijp je wel dat je met tegenzin weer verder gaat. Maar ik heb nu de oplossing gevonden.
    Ik heb een stofzuiger met blaasfunctie aangeschaft plus een spuitkap de lucht zorgt er voor dat epoxydamp niet bij
    Mijn gezicht komt. De stofzuiger wel buiten zetten.

IMG_0100.jpg

Ik heb zelf erg last van epoxy allergie, maar heb toch een 13 mtr zeilboot volgens de woodcore methode gebouwd.
    Het is altijd de harder die de overlast veroorzaakt, met goede voorzorg maatregelen kan hetgoed gaan, draag goede kleding.
    Mijn handen smeerde ik in met een zalf vervolgen goede latex handschoenen daar over heen dampdichte handschoenen.
    goed uit kijken voor epoxy besmetting van gereedschap e.d. handschoenen en gereedschap schoonmaken met azijn niet op blank metaal. Regelmatig de handen na het werk in smeren met aardappelmeel hielp bij mij goed tegen de uitslag en blaasjes.

- - - Updated - - -

Ik heb zelf erg last van epoxy allergie, maar heb toch een 13 mtr zeilboot volgens de woodcore methode gebouwd.
    Het is altijd de harder die de overlast veroorzaakt, met goede voorzorg maatregelen kan hetgoed gaan, draag goede kleding.
    Mijn handen smeerde ik in met een zalf vervolgen goede latex handschoenen daar over heen dampdichte handschoenen.
    goed uit kijken voor epoxy besmetting van gereedschap e.d. handschoenen en gereedschap schoonmaken met azijn niet op blank metaal. Regelmatig de handen na het werk in smeren met aardappelmeel hielp bij mij goed tegen de uitslag en blaasjes.

als je gesensibiliseerd bent door de amines ( verharder;is meestal de boosdoener) is er maar een oplossing; niet meer mee werken.
    alle beschermingsmaatregelen zullen uiteindelijk niet meer werken of net niet voldoende blijken.
    je hebt maar een lijf; wees daar zuinig op!

ik ben geen botenbouwer....maar ik ben eens een twee componenten spray tegengekomen geheten : POLY-UREA

nou weet ik niet wat er in epoxy zit dat jouw allergie triggert maar polyurea is misschien anders?

Het bedrijf waar ik dat zag maakte van piepschuimen blokken grote Koi-vijvers die zo in de grond geplaatst konden worden.
    Als bijverdienste deden ze bijvoorbeeld pickup trucks laadbakken spuiten en ook houten tuinmeubelen.

Ik heb een plaat laten spuiten om te zien wat dat doet in huis qua kleur omdat ik mijn luidsprekers daar misschien mee wou laten afwerken. Uiteindelijk niet mee doorgegaan vanwege de zwarte kleur.

Als je dat aan de buitenkant van en boot spuit is die de komende 100 jaar waterdicht ;-)

check youtube of google maar eens op pulyurea of hotspray

http://www.prokol.nl/nl/polyurea-hotspray/

PU - polyurethaanlijm. Lijm op basis van isocyanaten en alcoholen. Ook isocyanaten zijn erg reactief en kunnen tot allergische reacties aanleiding geven. Gelukkig is er over het algemeen geen kruisreactie tussen PU allergie en epoxy allergie ;-)

Je zou ook eens naar klassieke lijmen als ureum-formaldehyde, of resorcinol kunnen kijken.

Tussen alle reacties mis ik een goed alternatief, beter dan polyester (zeker als je een boot wil bouwen) en bijna zo goed als epoxy maar zonder de allergie nadelen

Vinylester
    Met een hamer past alles...

Forum Rechten