hout recht zagen machinaal

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
wie heeft voor mij de gouden tip, om het volgende probleem op te lossen.

heb gisteren muliplex plaatjes laten zagen, en bij het in elkaar passen bleek alles niet haaks gezaagd te zijn het verliep allemaal een paar mm nu wil ik dit zelf allemaal haaks gaan zagen, op mij tafel cirkelzaag. maar heb even een blackout hoe ik dit probleem kan tackelen.

Hans
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hans,

Elk plaatje heeft als het een rechthoek moest zijn 2 lange en 2 korte zijden.

Neem één van de lange zijden als referentie.

Je legt de referentiezijde tegen je zaaggeleiding en zaagt zo de overliggende zijde evenwijdig.

Nu heb je twee zijden die evenwijdig zijn en kan je deze gebruiken om de korte zijden haaks af te korten.

Vraag maar indien niet duidelijk.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Hoi Geert,

we gaan het morgen eens proberen, het is nu een rechthoek en omdat het wat scheef is ga ik het terug brengen naar een vierkant. de maten zijn nu +/-460 en x 463 en wil proberen het terug te zagen naar 450 x 450.

maar moet je eerlijk zeggen, zie nu nog even niet precies hoe je het bedoelt, maar ik ga het precies doen zoals jij zegt met wat proef stukjes.


Hans
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
weet niet wat ik fout doe, maar het blijft scheef gaan

ga vandaag maar even iets anders doen dan houtbewerking en morgen nogmaals een poging om wat scheef is recht te krijgen

Hans
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik zou ook eens kijken of je langsgeleiding wel parallel loopt aan je zaagblad. Als dat het geval is, check dan de afkortgeleiding. Een van beide zal wel niet haaks staan.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
hoi haasjetik,

ik zal morgen eens de geleiding gaan controleren, maar ik denk dat je een heel sterkpunt heb.

bedankt,

hans
 

WR1944

Oud hout
In eerste instantie moet de langsgeleider van de tafel evenwijdig aan je zaagblad zijn. Dit kan je controleren door een rei langs het zaagblad te leggen en de maat tot de geleider te meten aan het begin en einde van de groef. Vooropgesteld dat je zaagblad spelingsvrij is natuurlijk. Als er verschil is zal je de zaag en alles wat er aan vast zit moeten zien te verstellen tot het evenwijdig is.
Dan moet de slede in de groef haaks op het zaagblad staan, te controleren met een goede blokhaak. Als dit niet klopt moet je de slede verstellen.
Als eindcontrole op haaksheid kan je met de 4-zaagsnede techniek testen. Neem een stuk restmultiplex van 30 tot 40 cm vierkant met een rechte zijde. Zet een merk langs die zijde. Met de rechte zijde in de slede zaag enkele cm af. Draai de plaat 90° rechtsom en zaag weer een paar cm af. Ga door tot je als laatste een strook van de gemerkte zijde heb afgezaagd. Meet met een schuifmaat het verschil in breedte aan de einden van de strook. Dit verschil is het viervoudige van de afwijking over de lengte van de zijde. Zit het breedste deel aan de kant waar je begon met zagen dan moet je de slede iets tegen de klok in verstellen. Zit het breedste deel aan de andere kant dan natuurlijk met de klok mee corrigeren. Net zolang tot het echt haaks is.
In de praktijk is het simpeler dan ik het opschrijf.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het overkomt mij ook wel eens dat een gezaagd deel aan het begin het het eind niet dezelfde maat hebben. Kan haast niet komen van een afwijkende langs geleider, want de afstand waar de zaag zaagt tov de geleider is een vaste afstand, dus moet het gezaagde deel ook overal even breed zijn. Je kunt ook geen schuine delen zagen door je langsgeleider schuin te zetten. Hetzelfde, als je je zaagblad scheef zou staan, er is altijd een minimum maat tussen de zaag en de geleider.
In mijn geval is het vaak toch, dat de rechte kant die ik langs de geleider duw, niet recht is, maar b.v. hol, en je toch het hout tegen de geleider aan blijft duwen, dan zaag je een bocht.
Felder monteert de langsgeleider standaard een klein beetje wijkend naar buiten, om vastlopen te voorkomen. Bij Festool zitten de zaagbladen bij de precisio 50 en 70 een graad scheef in de tafel om dezelfde reden. Een formaatzaag, een handzaag met geleide rail, of een zg sled op de zaagtafel maakt het een stuk eenvoudiger om rechte snedes te maken.
Ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen.

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Jaap,

Zie ook de tip van WR1944. Zo controleer je idd de haaksheid van je afkortgeleider. Je zaag is je vaste punt.

De afstelling van je langsgeleider doe je door aan de voorkant de geleider van de langsgeleider (daar waar je schaal is gemonteerd) iets naar binnen/buiten te draaien. Hierdoor zal het eindpunt van je langsgeleider iets naar binnen/buiten bewegen.

Het probleem van niet haakse platen zit vaak in de afstelling van je roltafel / afkortgeleider.

Het verstellen van de roltafel is iets wat ik heb overgelaten aan de monteur van Felder... :lol:
Bij mij had ik een onnauwkeurigheid van ongeveer 1 mm op een lengte van 122 cm, voor mij voldoende nauwkeurig.

Er is nog ergens een filmpje op internet, ik zal eens zoeken en een linkje plaatsen.

gr, Wim
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Houtbewerker zei:
Het probleem van niet haakse platen zit vaak in de afstelling van je roltafel / afkortgeleider.
...............................
Heren, dat zal hier zeker het geval zijn omdat je de roltafel /afkortgeleider zelf moet installeren bij de TK1256 van Metabo.
Je schuift die aan de zijkant in/onder het zaagblad en zet hem vast daarna moet je de zaak
fijn afstellen. Ben je wel even mee bezig, maar het gaat.
Gewoon een stuk plaat met een rechte kant op de dwarsgeleider en over het zaagtafelblad door de cirkelzaag duwen.
Vervolgens met je haak meten of de gezaagde hoek 90 graden is.
Meer is het toch niet?
Wat betreft genoemde zaagmachine, de langsgeleider kan je afstellen.
Het is niet nodig als je zaagsnede er recht en "gelijkmatig" uitziet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.