Eiken gordingen tot meubeltjes, welke tools?

de waard 71

Nieuw lid
17 aug 2016
14
0
Hi,
Even voorstellen, omdat dit mijn eerste post is: ben 44, getrouwd, 2 kids en HTS werktuigbouwer van opleiding en heb een fulltime kantoorbaan. Ik werk altijd graag met hout en was blij toen ik dit forum ontdekte!

De afgelopen 6 jr. heb ik heel veel verbouwd aan ons huis en heb een aardige werkplaats met veel gereedschap. Nu heb ik best veel eiken gordingsbalken (ca. 20x20cm, lengtes van 1-8m) uit de dakconstructie gesloopt, ideaal meubelhout, denk ik, omdat het ca. 100 jr. droogtijd heeft gehad ��. Ik dacht hier misschien een tv meubel, een badkamermeubel en wat boekenplanken van te maken.

Grote vraag: welk "speelgoed" heb ik hiervoor nodig? Ik denk een handmetaaldetector voor de spijkers (conrad), een zaagtafel, een vlak/vandiktebank, evtl. stofafzuiging en lamellofrees en een paar lange "lijmklemmen". 1) Gaat het hiermee lukken of is een dominofrees ook noodzakelijk voor het maken van de houtverbindingen (kastjes)? 2) Is de Scheppach HM2 een geschikte kandidaat? 3) En is een gebruikte dewalt of makita lamellofrees goed, of kan ik beter een nieuwe goedkope nemen? 4) Hoe ga ik planken zagen uit balken van ca. 20cm dikte? Heb wel een Scheppach zaagtafel met een 305mm blad... 1x omdraaien en rest met de hand?
Genoeg vragen voor nu...

Verheug me al op jullie deskundige reacties!
Grtn
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Welkom op het forum!

Ik denk dat je daar (het zagen van planken) het beste een lintzaag voor kunt gebruiken. Overigens een zeer handig apparaat voor heel veel houtbewerkingen.

Fons
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zou een lintzaag en een vlakvandiktebankje aanschaffen. Dan heb je vlot werkbaar hout.
Een domino of lamello is handig, maar zeker niet noodzakelijk. Deuvels of handmatigen verbindingen werkt ook prima, maar kost meer tijd.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Welkom op het forum.

Dikke balken tot planken zagen doe je meestal met een lintzaag. Met de kettingzaag kan ook, maar dat is een stuk grover werken en geeft meer zaagverlies. Met een handzaag kan ook, dat is hard werken.

Een Scheppach vlakvandiktebank moet hier mooie planken van kunnen maken, geen probleem.

Laat eventueel maar weg bij een stofafzuiging, dat is bittere noodzaak.

Goedkope lamellofrezen moet je van weg blijven, de Dewalt en Makita, zijn net als de blauwe Bosch en de Trend prima alternatieven voor de originele Lamello. Voor panelen prima, voor andere verbindingen is de Domino veelzijdiger, maar ook duurder.

Kijk wel of je in de toekomst meer meubelen wil maken, het hebben van mooi hout is leuk, maar al die machines zijn een forse investering. Die wil je dus vaker gebruiken wil het te rechtvaardigen zijn.

De zaagtafel heb je al, dus wellicht het overwegen waard om de balken te laten herzagen, dan is de vlakvandiktebank de enige echt noodzakelijke grote machine die je nodig hebt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb de lamellofrees van deWalt en die doet het prima kan ik je zeggen.
As je een nette tweedehandse vindt kan je die kopen natuurlijk.

Als je die balken op je zaagtafel doet stel 'm dan net uit het midden en dan nog een keer de balk vanaf de andere kant doorhalen en dan pas omdraaien, dan heb je meer ruimte in de snede.
Die balken doe je het best met een goede tweedehandse lintzaag en een paar zaaglinten van Tuffsaws.
Dat gaat veel gemakkelijker.
Ian van Tuffsaws kan je prima vertellen welk lint je nodig hebt zodra je een lintzaag hebt., in ieder geval eentje voor resawing.
Dan heb je natuurlijk wel een beetje lintzaag nodig, iets met een wieldiameter van 40 a 50 mm of meer met gietijzeren blad want die balken wegen wel wat.
Er staat genoeg info op het forum hier over , even opzoeken dus.

Je kan om te beginnen ook goed vlakken met een reischaaf van 60 cm of meer, voor een euro of 20 staan ze op mp.
Wil je echt veel meubelmaken dan kan je denken aan een vlak-vandiktebank.
Toevallig van de week ook al een keer een metaaldetector aangeraden en inderdaad bij Conrad
Die van Zircon kreeg in Amerika op Amazon heel veel goede reviews dus ik heb 'm toen besteld en hij doet het echt goed.
Bestel wel meteen de batterij erbij.
https://www.conrad.nl/nl/zircon-m40-detectieapparaat-814691.html
 
Laatst bewerkt:

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Hou er ook rekening mee dat dergelijke oude eik harder wordt door zijn leeftijd.
Op zich geen groot probleem maar toch iets om in et achterhoofd te houden :)

Herzagen doe je idd best met een lintzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kan je die balken niet eerst klieven? Op gewenste lengte zagen en dan met kliefhamer of wiggen splijten. Je machines zullen je dankbaar zijn want het hout gaat waarschijnlijk keihard zijn en die grote afmetingen zijn niet zo eenvoudig te hanteren. Als een balk gaat wringen op de zaag heb je een probleem.
Normaal gezien zou klieven zonder veel moeite moeten gaan, tenzij er dikke knoesten zitten, maar die kan je best er uit zagen.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Welkom op het forum!

Mocht je inderdaad interesse hebben in een vlakbank:
Ik heb nog een Inca vlakbank model 343.132 staan (zonder tafel, zonder motor, met botte messen) die je mag overnemen, bij interesse PB.

Nogmaals welkom op het forum!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.