Welk zaagblad voor dikke eiken planken

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Mijn constructiezaagblad van de cirkelzaag was versleten en daarom heb ik mij een nieuw blad aangeschaft. Ik gebruik het vooral voor dikke eiken planken (40mm) en wagonplanken (35mm).
In de winkel raadden ze mij een heel duur blad met 60 tanden aan omdat ik zo een beter resultaat zou hebben.
Nu gaat het met het nieuwe blad veel slechter dan met het oude constructieblad (heel weinig tanden, merk dewalt).
Het zagen gaat stroef en ik heb overal brandstrepen.

Welk blad raden jullie mij aan? Ik overweeg om terug nieuwe goedkope constructiebladen te kopen.

Alvast bedankt.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ga je die planken schulpen, dus over de lengte richting zagen? want dan moet je wel minder tanden op je zaagblad gebruiken.
Vooral bij die dikte, dan word het blad veel te heet (vandaar die brandstrepen)
Heb zelf al eens dikke eiken planken van 75mm geschulpt, had er toen een blad op liggen met 24 tanden geloof ik. Ging perfect, naderhand even met de schaaf eroverheen...
Had toen zelf van die goedkope bladen van ecotools. Nu nog steeds trouwens...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Wat een waardeloos advies van de winkel! Dik en hard hout geeft veel meer weerstand, net als overlangs zagen. Dan moet je dus een grover blad gebruiken.

Nu hebben veel mensen het idee dat 'grof' ook betekent dat het zaagresultaat dat zal zijn, maar het tegendeel is waar: er is meer ruimte tussen de tanden voor het afvoeren van restmateriaal en je kunt met een grof blad wat meer toeren gebruiken — het zaagbeeld is vaak zo goed dat je niet hoeft na te bewerken voor verlijmen.

Ik heb het ook allemaal door schade en schande moeten leren (vroeger niet opgelet bij mijn vader in de werkplaats…), maar heb in mijn CMS-TS55 nu standaard een grof blad & dat werkt in 95% van de gevallen perfect.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mijn (beperkte) ervaring leert ook dat een blad met weinig tanden geen 'slechtere' zaagsnede oplevert bij afkorten van dik (40mm) eiken.
Zoals je merkt integendeel zelfs, want zo'n blad met veel tanden moet je heel wat trager door het hout heen duwen, waardoor het blad en dus ook het hout enorm verhit, met brandsporen als gevolg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Ja het lijkt mij ook geen goed advies tenzij we over zeer grote diameters spreken. Ik zou een schulpblad nemen met weinig tanden bij een diameter van 250 20 tanden. Vlak tand. Succes
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
Wat belangrijk is de spaanhoek en de holte, schulpbladen hebben deze hoek meestal rond de 10 graden en een diepere holte om de hoeveelheid materiaal af te voeren. En dus minder tanden om de hoeveelheid weerstand te verminderen.
Ik gebruik al jaren de DeWalt XR bladen met 24T voor het schulpwerk, veel eiken en hardhout soorten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.