De nar

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dat vind ik vreemd; je probeert een exacte kopie te maken van een voorbeeld op het net en toch komt er iets puur persoonlijks uit.

Frans; zo zie je maar dat iedereen op z'n eigen wijze de wereld inkijkt.
Mijn ervaring van vroeger is dat alleen als je die persoon wordt die je probeert te maken dat je dan aardig in de buurt van een kopie komt maar dat lukte mij ook niet vaak.
Ik had dan wel dat ik in mezelf als die persoon begon te praten en het karakter ging zien, je voelt als het ware de basishouding van de persoon waar hij/zij mee in de wereld staat.
De persoon echt zien is jezelf eigenlijk vergeten en in de huid van de ander kruipen zodat je hem/haar gaat worden en voelen.
Een goede acteur/actrice doet dat eigenlijk ook, die leeft zich ook helemaal in en wordt dan ook geloofwaardig want dan wordt het echt.
Mensen als Dustin Hofman en Robert deNiro zijn daar echt heel goed in.
Maar goed dit raakt een beetje offtopic eigenlijk.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Dopeling, je hebt gelijk; ik was begonnen met schuren tot grit 400 maar merk dat lindehout ondanks de fijne grit een wit waas krijgt, bovendien verliest het werk karakter doordat alle afgerond wordt. Je komt niet onder schuren uit maar ik probeer het zo minimaal mogelijk te gebruiken.
Willem; wat ik niet eerder heb ervaren is dat je zo intensief met je werkstuk bezig bent dat het met elke snede die je maakt meer begint te leven.
Ik vind het wel erg moeilijk om de expressie die Norbury weet te maken te kopiëren; wat die man weet te maken krijgt steeds meer mijn bewondering.
Groet,
Frans
 
Hoi Frans,

Ik ben in het bezit van het boek Facial figures van Ian Norbury. Als je die leest (engels) begrijp je waar hij de wijsheid vandaan haalt. Het is vooral kennis over hoe ons gezicht "werkt "als we lachen, huilen of boos zijn. De kennis van welke spieren waar zitten en hoe die werken is erg belangrijk.
De uitleg hoe hij begint en de stappen die hij dan maakt lijken dan op eens logisch.

Een echte aanrader, ook zijn er veel filmfragmenten op youtube te vinden waar je veel kennis uit kunt halen.

Gr Edwin
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Willem; wat ik niet eerder heb ervaren is dat je zo intensief met je werkstuk bezig bent dat het met elke snede die je maakt meer begint te leven.

@Frans; dan heb je precies het goede object uitgekozen, schijnbaar intrigeert je dit en wordt je er helemaal door in beslag genomen, beter kan niet zou je bijna denken.
En het klinkt bijna idioot maar voor sommigen helpt het ook nog als ze gaan praten tegen dat wat ze maken, dan wordt de verbinding/connectie nog intenser.
Of het werkstuk praat tegen hun via het onderbewustzijn maar hier vertel ik niet meer anders gaan ze hier nog denken dat ik niet goed bij me hoofd ben.
Wat dopeling zegt sluit ik me bij aan; hoe meer je schuurt hoe gladder en dan moet je oppassen dat je het leven/het karakter er niet uit schuurt.
Ook hier geldt weer de balans tussen perfekt en tevreden zijn.
Succes
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Hij weer een update. Ik hoop dat ik komende week de nar af zal hebben; ik ben onderhand toe aan iets anders. Ik heb nog inlands eiken liggen en wil daarvan een woonspirit maken ( even iets wat relatief iets gemakkelijker is, tenzij ik problemen ga krijgen met de warrige nerf van het inlands eiken).
Facial figures ga ik bestellen Edwin; ik bestel vaak via amazon.de ( de Duitse amazon; daar zitten vaak tweedehands boeken bij voor weinig geld. Ze worden dan wel vaak vanuit Engeland opgestuurd en moet je 2-3 weken geduld hebben voordat het bezorgd wordt).
Willem; het was inderdaad het ideale object; ik ga in de toekomst vast meer narren maken.
Groet en een fijn weekend,
Frans

IMG_1091.jpg
IMG_1092.jpg
IMG_1093.jpg
 
P

Pel

Guest
Hij is bijzonder mooi geworden Frans, ik vind dat hij heel goed gelukt is.

Groet Pel.
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Mooi! Hij begint er al echt op te lijken!
Maar wat zijn die gaatjes (donkere stipjes) op dat belletje eigenlijk?
Op eerdere foto's zit dat er nog niet op.
 
D

Dulcimer

Guest
Hoi Birgit,
Die gaatjes moeten de klinkgaten voor de belletjes voorstellen; of ik dat goed heb gedaan is de vraag, ik kan de video niet meer terugvinden van Ian Norbury waarin hij uitlegt hoe hij dat heeft gedaan. Overigens interessant om op you tube te kijken naar video's van Ian Norbury en James Norbury; erg leerzaam.
De nar heeft ondertussen een eerste laag ruby politoer gekregen met als gevolg dat de nerf erg ging opzetten door de 97% alcohol waarin je de schellen schellak oplost. Ik heb dus moeten schuren, veel schuren. Vanavond heb ik een nieuwe laag schellak opgezet na al dat schuren en de eerste laag blanke schellak.
De nar wordt bij lange na niet perfect maar toch de moeite waard om te bekijken. Daarnaast heb ik met het maken ervan weer veel bijgeleerd.
Edwin: Ik neem de nar mee naar de open dag hout op 2 oktober naast het Trojaanse paard ( de dulcimers laat ik thuis; dat wordt teveel).
Groet,
Frans
 
P

Pel

Guest
@Frans, ik zou het belletje met een fijn zaagje inzagen dus van gaatje naar gaatje open zagen, dat is met origenele belletjes ook.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Pel,
dank voor je advies, mijn dochter ( dulcimer-junior) heeft van die belletjes en neemt binnenkort een mee zodat ik kan bekijken hoe ze er uit zien. De nar is ondertussen af; het kan altijd beter maar ik moet ergens en grens trekken. Morgen zal ik foto's plaatsen van het eindresultaat. Ondertussen heb ik alle gutsen, messen en burijnen weer gewet voor het volgende project; een woodspirit in eiken.
Wat wetten betreft; ik ben definitief afgestapt van Japanse waterstenen; ze zijn niet slecht, nemen snel af, maar slijten erg snel; om de haverklap moeten ze gevlakt worden.
Ik gebruik voortaan Arkansas stenen, Belgische brok en als laatste afwerking de Koch polijstschijf die ik op de boormachine zet.
Groet,
Frans
 
P

Pel

Guest
Zo wet ik al vele jaren mijn gutsen en beitels Frans, ik heb laatst een Washita wetsteen gekocht bij Duco Tools, ik moet zeggen dat die veel beter is dan de Arkansas steen die ik bij Baptist gekocht heb. Nu lees ik dat de Arkansas stenen van de laatste decennia omdat het gebergte uitgeput raakt van mindere kwaliteit is, wat ik me wel kan voorstellen. De Japanse watersteen gebruik ik ook maar zelden, maar de Belgische blauwe gebruik ik weer wel, ik heb hem bij mij op de werkbank liggen een beetje water met een verstuivertje erop en even afwetten.

http://www.ducotools.eu/wordpress/wp-content/uploads/2016/04/oliewetstenen.pdf

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Dank je Willem, het kan best zijn dat ik de nar over een tijdje van de muur afhaal en toch noch een laatste bewerking laat ondergaan; we zullen zien. Ik wil de nar meenemen naar de open dag hout en dan wil ik ook met iets moois komen met als doel anderen enthousiast te krijgen voor houtsnijden ( onze kant van houtwerking dreigt uit te sterven; zo las ik ook onlangs in woodcarving; dat mag naar het mij aangaat niet gebeuren).
Pel, ik ken Duco tools en heb daar al eerder leuke dingen( zagen, slick e.d.) gekocht. Ik had ook al begrepen dat de Arkansas stenen niet meer zijn wat zij vroeger waren. Nou ben ik zwaar benieuwd naar jou bevindingen omtrent Washita stenen versus Arkansas.
Sorry overigens, ik had beloofd foto's te plaatsen van het eindresultaat van de nar maar ik moest druiven plukken wat meer tijd kostte dan ik dacht. Foto's volgen binnenkort( de nar hangt nu boven de computer waar ik nu op kijk).
Groet,
Frans
 
P

Pel

Guest
@Frans, op de foto zie links de Arkansas wetsteen die heeft kleine putjes, om die eruit te krijgen zou ik hem moeten vlakken. Aan de rechterkant de Washita wetsteen, hier is ondanks zijn leeftijd (ouderdom?) geen enkel putje in te zien. De Washita wetsteen bevalt mij veel beter als de Arkansas wetsteen, ik moet hem eigenlijk ook nog vlakken, hij is door het jaren lang gebruik nogal hol, maar voor een guts maakt dat niets uit.

Linkst de Arkansas Rechts de Washita wetsteen.
Links Arkansas wetsteen rechts Washita wetsteen.jpg

De Arkansas wetsteen, hier zie je op de donkere plekjes kleine putjes, m.i. van inferieure kwaliteit.
Arkansas wetsteen links met putjes.jpg

De Washita wetsteen, deze is mooi glad en geen enkel putje, dit is m.i. kwalitatief een zeer goede wetsteen, is mijn ervaring, ik heb hem nu ongeveer een half jaar in gebruik.
Wetsteen rechts Washitasteen.jpg

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Pel ,
is dat een soft Arkansas of een witte hard Arkansas? Ik herken er namelijk geen witte hard Arkansas in.

groeten ,
Ornament
 
P

Pel

Guest
@Ornament, ik heb hem bij Baptist als harde Arkansas steen gekocht, in het begin was het ook een fijne steen om af te wetten, het is is ook harde Arkansas maar door de kleine putjes is het geen fijne steen. Als ik hem weer helemaal vlak en de putjes eruit schuur dan zal het wel weer een tijdje goed gaan maar ik ben bang dat het euvel na verloop van tijd er weer zal zijn?

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Ik heb het nog nooit gezien, pel.
Maar ja, natuursteen is nu eenmaal niet homogeen. In coticule is er ook heel wat kwaliteitsverschil. Ik heb er al ééntje gehad die na een tijdje begon te schilferen.

groeten ,
Ornament
 
P

Pel

Guest
Het is een natuur product, en je kunt er geluk mee hebben of pech, maar het is alom bekend dat de stenen van de laatste decennia van mindere kwaliteit zijn. Natuurlijk zullen ze zo lang mogelijk blijven delven omdat het erg lucratief is. Als je de steen koopt kun je er niets aan zien, maar bij gebruik kom je er achter dat de kwaliteit ver achter loopt als wat je van een goede Arkansas wetsteen moet kunnen verwachten. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de steen inmiddels een jaar of 10 heb, maar dan nog, zo'n steen moet m.i. een leven lang mee kunnen gaan.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.