Advies gevraagd inzake tv meubel: Scharnier wordt omhoog geduwd bij openen deurtje

Mobilewood

Nieuw lid
31 mei 2016
5
0
Hi allen

Graag zou ik advies willen inzake het volgende. Mijn deurtje van mijn zelfgemaakte tv meubel gaat van boven naar beneden open.
Echter als ik de deur open wordt het scharnierstuk dat aan de binnenzijde van het meubel is vastgeschroefd omhoog geduwd.
Wat kan ik het best doen? Deurtje is gemaakt van MDF (de hele kast 18mm). Deurtje zelf is 80 breed en 50cm hoog en ik heb potscharnieren gebruikt.

- Valscharen zo hoog mogelijk plaatsen?
- Andere valscharen aanschaffen of met een ouderwets kettingkje werken?
- Andere scharnieren kopen? Zo ja welke?

Alles tips zijn welkom. Zie bijgevoegd een afbeelding van de situatie.

Groet,

mobilewood
 

Bijlagen

  • IMG_20160817_111748.jpg
    IMG_20160817_111748.jpg
    44,2 KB · Weergaven: 347

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Nieuwe scharnieren is waarschijnlijk niet de oplossing.

Zo te zien heb je de krachtenbalans bij open deur niet in evenwicht, en dit komt doordat je de valscharen op de verkeerde plek hebt zitten (wellicht zijn ze te kort, dat kan ik obv je foto's niet goed inschatten)

Idealiter wordt de deur in het midden (boven/onder) tegengehouden door de valschaar, waardoor het gewicht van de deur in evenwicht is. Dan komen er (nagenoeg) geen verticale krachten op je scharnieren te staan. Momenteel zit de valschaar te dicht bij het scharnier aan de deurzijde, waardoor de deur voorover wil kantelen, met de valschaar als draaipunt.

Groetjes,

Tom
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Valschaar moet net als Tom al zei minimaal op het midden van de hoogte van je deur komen, ik denk dat je een langere schaar moet hebben of een trekkende gasveer, echter die kan ik nergens vinden. Alles wat ik aan gasveren tegenkom zijn duwers en daar heb je in dit geval niks aan.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Het zal aan mij liggen maar ik snap je probleem niet helemaal..
Echter ik heb laatst ook zitten knoeien met de zelfde soort scharnieren.
Mijn probleem was dat als ik de arm op de klep schroefde in een stand van ongeveer 45 graden, en als ik dan de klep dicht deed dan kon de klep niet volledig dicht omdat het schuif ge deelte tegen de bovenkant aan kwam. Dit heb ik uiteindelijk opgelost door de arm in te korten. Mijn scharnier zit overigens tegen de bovenzijde. Maar dat heeft met de lengte van het beslag te maken. Ik heb de arm vast geschroefd aan de klep toen het schuif gedeelte naar beneden zat. en van daar uit wat gespeelt met de lengte van de arm.

Ik hoop dat je het een beetje snapt :rolleyes:
Hier 2 foto's,zegt altijd meer dan woorden
2016-08-17 20.04.19.jpg 2016-08-17 20.04.30.jpg
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik heb het idee dat de gebruikte scharnieren niet geschikt zijn om op deze manier te gebruiken. Het lijken ook niet al te stevige scharnieren. De speling wordt door het gewicht van de deur omhoog gedrukt, waarbij de klepscharnier als kantelpunt werkt.

De scharnieren moeten echt voor horizontale montage geschikt zijn, bij vertikale montage heb je geen last.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Beide scharnieren zijn prima,bij mij werkt het ook super. Je moet de arm vast schroeven als de klep open is en het schuif gedeelte naar beneden zit,zoals op mijn eerste foto. Mocht de klep niet dicht gaan dan zal je het scharnier meer naar boven moeten zetten. Of langere kopen of arm inkorten

Succes er mee,ik hoop dat het lukt!
 

Mobilewood

Nieuw lid
31 mei 2016
5
0
Welke scharnieren heb je gebruikt?

Rposdijk, jouw scharnieren lijken van betere kwaliteit, dan speelt het probleem natuurlijk minder.

Dank Trilwilli en RPosdijk, ik vraag mij af welke scharnieren jij hebt gebruikt RPosdijk en wat precies het verschil zou zijn t.o.v die van mij?
Lijken wel blum scharnieren die je hebt gebruikt. Ik hoor het graag!

Groet Mobilewood
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
De inboorscharnieren zijn de Blum clip top blumotion. Deze dempt bij het sluiten,in dit geval doet het dus niets.
En die andere kan ik niet terug vinden waar ik die besteld hebt,is inmiddels 3 jaar geleden...

Maak anders is een foto als je de arm vast geschroefd hebt met de klep open.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als ik die gefineerde en ook massieve wandmeubels zie met bijv een ruimte voor een bargedeelte met flessen, vaak een spiegel achterin en verlichting dan zie ik altijd klepscharniereen en nooit van die keukenscharnieren.
Zie dit filmpje als voorbeeld; http://www.kisch.nl/Meubelbeslag/Scharnieren/Klepscharnieren/Klepscharnier-KIMANA/
Kan er iemand mij uitleggen waarom iedereen dan inboorscharnieren neemt terwijl ik als tip klepscharnieren geef.
Klopt mijn advies in deze dan niet?
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Toen het in de jaren 70 modieus was hadden we thuis een wandmeubel met een ingebouwde bar. De klep van de bar was met pianoscharnieren bevestigd en aan beide zijden waren uithouders bevestigd. De arm zat scharnierend aan een knietje op de klep bevestigd. Het andere eind van de arm kon verticaal in een geleider schuiven. Het enige verschil in het gebruik was dat de klep iets hoger zat dan het binnendeel van de bar. Bij de constructie met de inboorscharnieren liggen de klep en de binnenkant in één vlak.
Wat mij niet geheel duidelijk is wat omhoog wordt gedrukt. Als het scharnier met schroefjes en al uit het MDF wordt getrokken kun je met een boutje door het MDF gaan en het met een moertje en ringetje in een potgat vastzetten. Het zit aan de onderkant dus dat zie je niet. Het ziet er naar uit dat de uitzetter met een schroefje af te stellen is. Gaat dat niet te stroef?
Als de scharnierdelen ten opzichte van elkaar kunnen bewegen kun je een ander model scharnier plaatsen die dat niet heeft.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Als ik die gefineerde en ook massieve wandmeubels zie met bijv een ruimte voor een bargedeelte met flessen, vaak een spiegel achterin en verlichting dan zie ik altijd klepscharniereen en nooit van die keukenscharnieren.
Zie dit filmpje als voorbeeld; http://www.kisch.nl/Meubelbeslag/Scharnieren/Klepscharnieren/Klepscharnier-KIMANA/
Kan er iemand mij uitleggen waarom iedereen dan inboorscharnieren neemt terwijl ik als tip klepscharnieren geef.
Klopt mijn advies in deze dan niet?

Beste Willem, in principe heb je wel gelijk. In mijn geval heb ik voor inboor gekozen om dat deze verder scharnieren dan 90 graden. De klep rust nu op de grond,voor als de kinderen erop gaan leunen. En ik had deze scharnieren nog liggen,dus dat scheelt weer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.