Van boom tot meubel(s)

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Vooraf, ik ben geen regelmatig houtbewerker, en ik ben tot mijn spijt een nog onregelmatiger forumdeelnemer. Het kan daarom zijn dat ik soms tijden niks van me laat horen en dan weer een poos heel veel. (vooraf mijn excuses hiervoor)

Dit gezegd hebbende wil ik jullie graag deelgenoot maken van mijn avontuur in houtland.
Het idee kwam zo rond de verhuizing 2 jaar gelden toen we ons realiseerde dat we die aftandse IKEA meubels, (welke al ronde na ronde al dienst hadden gedaan bij diverse familieleden) van ellende uit elkaar vielen en ook nog eens totaal niet bij elkaar paste (expedit tvmeubel, lak-tafel, Billie-boekenkast en ga zomaar door.
We zijn hierop eens rond gaan kijken in folders en op Google. Onze smaak kwam wonder boven wonder aardig overeen en de ideeën kregen langzaam vorm. globale schetsen werden gemaakt, zodat we een idee zouden krijgen hoeveel hout we dan wel niet nodig hadden. Waarop een periode van sparen begon. Het plan wat we hadden was om een flinke partij hout bij een houthandel te halen zodat ik dat tot meubels kon maken. De goedkoopste houthandel vroeg 1100 euro per m3 van twijfelachtige kwaliteit en later bleek dat het om nat hout ging.

Een stagebegeleider opperde het idee om anders een paar stammen tot planken te laten verzagen. Het idee stond me wel aan en na wat ''research'' bleek dat dit hout relatief goedkoop gedroogd kon worden in een houtdrogerij vlakbij. Een stage later kreeg ik een aantal eiken stammen als zijnde stage vergoeding:

Sommige lagen al even plat:
20151104_144856_001.jpg
IMG-20151102-WA0010.jpg

Terwijl andere nog om moesten:

boom om 1.jpgboom om 1.5.jpg
boom om 2.jpg

Wordt vervolgt
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Enige tijd ging erover heen aangezien transport geregeld moest worden, helaas resulteerde dit in de diefstal van circa 7 stammen welke aan de hand van de grote hoeveelheid zaagsel op locatie waarschijnlijk tot kachelhout gezaagd zijn.

De volgende stap was het verzagen van de stammen tot planken:
stammen 1.jpg
Helaas zijn hier ook sporen van diefstal te zien, men is s'nachts over het hek heen geklommen om daar een aantal schijven van de dikste boom af te zagen..

image-2016-05-31 (1).jpg
verzagen 2.jpg
verzagen 3.jpg

Het resultaat van een dag hard werken: (met koorts)
planken 1.jpg
planken 2.jpg
planken 3.jpg

En het resultaat van alles bij de droger:
image-2016-05-31 (2).jpg
image-2016-05-31 (3).jpg

Wordt vervolgt
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Na 8 weken bij de droger was het dan zover, het hout kon opgehaald worden. Het is apart hoe snel sommige herinneringen lijken te vervagen,
dit moment bezorgde een behoorlijk *slik, was het echt zoveel??* momentje
IMG-20160618-WA0000.jpg
IMG-20160618-WA0017.jpg
Dit is overigens zonder de tafelbladen(deze moesten langer gedroogd worden.)

Vervolgends aan de gang gegaan met het maken van een werk tafel:
20160627_110543.jpg
de tafel meet 244 x 60 en is gemaakt van mdf met lamello's, schroeven en veel lijm. De opstelling is tijdelijk aangezien het om de garage van mijn tante gaat.
De radiaal armzaag is van mijn vader, en hoewel hij dacht dat hij goed was zijn er inmiddels 4 lagers vervangen, en is er in het motorhuis het een en ander opnieuw bedraad.

Overigens om een indruk te wekken hoe groot het is als de vlakbank staat opgebouwd:
Screenshot_20160817-083235.jpg

wordt vervolgt
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Zonde van de ingesteldheid van anderen... Chapeau voor die van jou! Wordt een leuk proces met veel voldoening eens je gebruik kan gaan maken van je eigen creaties :)
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
De start van het eerste meubel het eerste meubel wat gemaakt moet worden is het tv meubel.
De huidige opstelling van een paar boodschappen kratten is nou eenmaal niet je van het:
huidige situatie 1.jpg

Het meubel dat er voor in de plaats moet komen ziet er als volgt uit:
TV Meubel Trimetrisch.jpg
Er missen in deze tekening nog enkele onderdelen zoals de deurtjes en de kroonlijst, maar zo krijgen jullie in ieder geval een idee van wat het moet worden

Dit is het punt waar ik nu ben, ik heb het hout voor het blad en de frame's van de voor en zijkanten gezaagd, en deze ben ik nu aan het schaven.
20160816_172543.jpg
20160816_161723.jpg
20160805_193908.jpg
20160805_193015.jpg

Een probleem wat ik niet uit mijn vlakbank gesteld krijg is dat de planken over de lengte een fractie bol geschaaft raken. De afwijking is bij 1,5 a 2m zown 2 a 3 milimeter. hierop heb ik besloten om een liniaal voor mijn bovenfrees aan te schaffen en de planken recht te frezen. Deze is helaas nog onderweg dus hierop moet ik nog even geduld hebben.

Conclusie tot nog toe,
Elke stap die ik maak gaat gepaard met uitdagingen en problemen, dit zorgt er voor dat ik minder vaart kan maken dan ik had gehoopt en er een behoorlijk steile leercurve is. Wel denk ik dat als ik strax het eerste meubel af heb en alle stappen doorlopen zijn de volgende meubels sneller zullen gaan.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bol schaven? Staan je bladen in één lijn en de beitels juist gesteld?
Eerste controleren met een rei, bijvoorbeeld die van je bovenfrees.
Tweede is vrij simpel te controleren: bij een lopende machine VOORZICHTIG een geschaafde rechte lat vanaf het achterblad over de as duwen. Er moet dan een heel minimaal krulletje afgenomen worden. Dit moet ook links en rechts even veel zijn, dat kan je horen bij het van links naar rechts schuiven van de lat.

En: goed bezig
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Wat is het fijn zo'n mooi project te mogen volgen.
Dan jeuken m'n handen en kijk ik uit naar september als de avondschool terug start :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zie op de foto's twee planken met een langwerpige blauw/zwarte vlek. Wat zei de zager daarvan?

Die kleur in eiken is een teken dat er ijzer in de buurt zit. Wees dus voorzichtig met die plank bij het schaven/zagen, zodat je geen dure messen kapot maakt....
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik zou de vlakbank toch eens uitlijnen Woody, het is zo dat je iedere machine moet leren kennen, maar zo'n grote afwijkingen is toch al te veel. ik meen dat Tuoh hier op het forum eens beschreven heeft hoe je die het beste in een lijn krijgt?

Groet Pel.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
@RonaldL, @Pel,

De vlakbank moet inderdaad nodig afgesteld worden, ik heb de messen vervangen en deze vanaf het uitvoerblad af afgesteld (doormiddel van een lineaal en een velletje papier) alleen, en dit is een zwak van mij, heb ik 0 geduld als ik enthousiast ben over iets, ik geloof daarom direct dat er wat mis zou kunnen zijn met de afstelling van het een of het ander.
Momenteel merk ik met het vandikte schaven ook een afwijking in de dikte van links naar rechts (circa 0.3 a 0.5 mm. strax als de lineaal voor de frees er is eens kijken of ik er nog wat uit kan halen.
@Juriaan,
Daar was de zager niet geheel blij mee, er zaten in een 3tal stammen een paar verdwaalde spijkers, over het totaal van de stammen heeft hij een lint kapot getrokken (paar tanden er af) en 4 bot geloof ik, maar goed dit heeft hij voor een heel redelijk bedrag in rekening gebracht (20 voor het kapotte lint en 7,5 per bot lint)
De blauwige stukken zaag ik er met de eerste afkort ronde voor het schaven er tussenuit om de beitels te sparen.
 
P

Pel

Guest
Ja, ik kwam laatst tijdens het zagen een granaat scherf tegen, ik hoorde de zaag janken, terwijl ik het altijd nakijk op spijkers, schroeven en dergelijke. @Woody, ik ken dat ongeduld zo was ik vroeger ook, gewoon de tijd niet nemen om het in orde te maken, doe ik de volgende keer wel! Maar het werkt wel honderd keer makkelijker als je zuiver haaks schaaft, of zaagt, inmiddels neem ik daar wel de tijd voor en maak ik het in orde. Het heeft vele voordelen je ergert je niet meer, je hoeft niet meer na te denken, van o ja, ik moet er 2 mm vanaf of bij tellen, en je hebt meer eer van je werk. Zo heb ik een gruwelijke hekel aan bot gereedschap, daar neem ik nu de tijd voor om het te slijpen en af te wetten, en dat werkt zo fijn, als je dan weer zaagt of die beitel gebruikt. Overigens is er niets mis mee als je anthousiast bent.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
+1 Voor wat Pel zegt! Zit zelf nog in een transitie van sloddervos naar hopelijk wat degelijker.. Misschien heb je het nodig om even aan te klooien voordat je er echt mee bezig gaat, maar met het risico dat je het plezier verliest doordat het nu niet lukt.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Wat gaaf dat je dit vanaf begin tot eind zo doet, dan kun je tenminste zeggen dat je die boom voor het meubel zelf hebt omgezaagd! :p

Ik ben het ook helemaal met Pel eens. Toch herken ik mezelf wel in hetgeen dat jij zegt, maar doordat ik al een aantal keer 'gemakzuchtig' ben geweest was het eindresultaat niet zoals ik wilde. En dan doe je het de volgende keer wel. Nu haal ik zelfs plezier uit het scherp maken van het gereedschap en de tijd nemen voor het afstellen van de machines.

Wel geloof ik dat je er heel veel mee moet werken om een beetje verliefd op elkaar te worden, dan leer je elkaar vanzelf goed kennen haha. Succes met je project en ik ga het volgen!!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@woody; ik gebruik af en toe een metaal scanner die tot op de cm verborgen metaaldelen traceert.
En alle soorten dus niet alleen ijzer.
Wellicht is dat wat voor je?
Ik heb daardoor al een paar keer zowel de messen van m'n vlak-vandiktebank alswel m'n zaaglinten gespaard.
Deze had heel veel goede reacties op Amazon en voor nog geen 40 euro heb je 'm bij Conrad (vergeet niet een batterij erbij te doen)
https://www.conrad.nl/nl/zircon-m40-detectieapparaat-814691.html
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
@woody; ik gebruik af en toe een metaal scanner die tot op de cm verborgen metaaldelen traceert.
En alle soorten dus niet alleen ijzer.
Wellicht is dat wat voor je?
Ik heb daardoor al een paar keer zowel de messen van m'n vlak-vandiktebank alswel m'n zaaglinten gespaard.
Deze had heel veel goede reacties op Amazon en voor nog geen 40 euro heb je 'm bij Conrad (vergeet niet een batterij erbij te doen)
https://www.conrad.nl/nl/zircon-m40-detectieapparaat-814691.html
Toevallig een film net gemakt over ijzer.

 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Ernst, je video's hebben iets ontzettend rustgevend's over zich, echt een genot om naar te kijken / luisteren.

Met betrekking tot mijn eigen meubel avontuur,
Ik heb een poosje niks kunnen doen door een aantal dingen die steeds tussendoor kwamen (kapotte radiator van de auto, verhuizing bij vrienden ect ect) en voor je het weet je hobby-tijd elders besteed.
De afgelopen dagen heb ik gelukkig wel weer het een en ander kunnen doen:

De eerste stap na de laatste schaaf ronde was het recht frezen van de planken:
20161006_111654.jpg
Ik moest even uit dokteren hoe ik de planken het best vast kon zetten op de tafel, uiteindelijk voor een paar kleine stukjes dunne dubbelzijdige tape gekozen, dit gaf genoeg weerstand zodat ze onder de liniaal niet konden verschuiven. De liniaal zelf heb ik wel vast geklemd op de tafel met de bijbehorende lijmtangen.

Toen de planken eenmaal aan een zijde keurig recht waren heb ik besloten om eerst met de verstek verlijm frees aan de gang te gaan:
20160308_144710.jpg
En daarvoor een bijbehorende aanslag gemaakt:
IMG-20161007-WA0020.jpg

En in MDF een proefstukje gemaakt om een gevoel te krijgen voor het afstellen van de frees:
IMG-20161007-WA0016.jpg
Na een paar pogingen was ik aardig tevreden:
20161007_161609.jpg
En het resultaat in Eiken:
IMG-20161007-WA0039.jpg

Nadat de planken op breedte gezaagd en geschaafd waren, ben ik begonnen met het afmaken van mijn freesmal:

Hiervoor heb ik in autocad een tweetal mallen getekend welke ik heb uit heb laten laseren:
20160907_173431.jpg
Samen met een zelfgemaakte bankschroef / klem ziet het geheel er als volgt uit:
20160907_173041.jpg20161010_181347.jpg
Met het bijbehorende resultaat:
20161010_181408.jpg

Morgen wil ik de 2e mal afstellen en alle gaten voor het frame frezen (16 stuks) en een begin maken aan de pennen.

Met vriendelijke groet,
woody
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Mooi verslag, zo ben benieuwd naar de komende vorderingen.

Vind je mal om de gaten te frezen mooi en praktisch uitegevoerd. Heb je in de transparante plaat wat speling aan de ene kant om het aan klemmen op te vangen?

Groetjes,

Ewoud
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

ewoudk, Sorry voor de late reactie ik zie nu pas dat je gereageerd had.
Ja tussen de verzinking en de schroef zit iets speling, net genoeg om het verschil tussen opspannen en ontspannen op te vangen.

Inmiddels heb ik ook weer het een en ander aan vorderingen gemaakt in de afgelopen weken:

De 2e freesmal was zo ingesteld en dat maakte het frezen van de gaten een eitje.
20161011_121858.jpg
20161011_140057.jpg

De volgende stap was het zagen van de pennen:
20161028_144131.jpg
20161028_144000.jpg

De menagering van de pennen heb ik met de hand gedaan, dit ging voor mijn gevoel makkelijker, sneller en veiliger dan de afkortzaag weer anders in te stellen om vervolgends het hout rechtopstaand te zagen.

20161028_183523.jpg
20161101_130815.jpg

Enkele details:
20161101_134440.jpg
20161101_134451.jpg

En zo staat het meubel er nu bij:
20161101_150538.jpg

De volgende stap op het lijste is het blad, Hier heb ik het hout al voor geschaafd en op ruwe breedte gezaagd. Zodra de nieuwe aandrijf riem voor de vlakvandiktebank binnen is kan ik hem op maat schaven en gaan uitdokteren hoe ik de verstekken daarvoor ga zagen.

Met vriendelijke groet,
woody

p.s. Wat is voor het blad verstandiger,
1 - Alles met een zwevende veer uitvoeren,
of
2- Voor de lange zijde een zwevende veer en voor en voor de kopse kanten een vaste pen?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.