Hulp nodig voor afvalhout project

pasteels

Nieuw lid
15 aug 2016
6
0
Hallo iedereen,

ik ben Elien en ik studeer interieurvormgeving. Afgelopen schooljaar kregen we de opdracht een meubel van afvalhout te maken.
De stoel die ik hiervoor ontworpen heb is geselecteerd voor de OVAM ecodesign publieksprijs! Ik vind het nog steeds raar dat ze mijn ontwerp geselecteerd hebben, maar het is natuurlijk een mooie kans. Mijn 'project' bestaat enkel nog maar uit het prototype dat er nu is maar ik zou hier graag mee verder gaan en dan zou deze publieksprijs me verder kunnen helpen.

De bedoeling is nu dus dat ik zoveel mogelijk stemmen verzamel... Ik zie hoe anderen hun stemmen de lucht in schieten maar ik ben wat stil gevallen dus zou ik jullie hulp willen vragen. Ik hoop dat er nog genoeg mensen mijn project steunen en ik ben jullie hier natuurlijk ook enorm dankbaar voor.
smile.gif

http://ecodesignlink.com/nl/publieksprijs-2016/pointe
(je kan éénmaal stemmen per emailadres)

Heel erg bedankt!!
Groetjes Elien
(PS: als iemand nog wat feedback wilt geven op dit ontwerp mag dat altijd)
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Elien, mijn stem heb je, trouwens slim van je om het hier op het forum te zetten. Het is een mooi apart ontwerp met zes stoelpoten in plaats van de normale vier, zijn de twee extra poten qua zit comfort, ook nog een functionele toevoeging (stevigheid)?

Groet Pel.

5660.jpg
 

pasteels

Nieuw lid
15 aug 2016
6
0
Alvast heel erg bedankt voor je stem! :) Deze extra poten hebben zeker een extra functie, het systeem is vergelijkbaar met de Tip Ton chair.
Op de foto is het moeilijk zichtbaar maar de voorste twee poten zijn iets korter waardoor je zo van houding kan veranderen wat ook beter voor je rug is.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Grappige stoel om te zien, de tekst "een stoel heeft 4 poten" gaat niet meer op :)
Mijn stem heb je ook.
De rug leuning lijkt mij alleen niet zo prettig doordat je tegen die randen aan zit, kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben.
 

pasteels

Nieuw lid
15 aug 2016
6
0
Heel erg bedankt hiervoor! De rugleuning is inderdaad nog een werkpunt. Deze is licht afgerond om zo de vorm van de rug aan te nemen.
Het prototype heeft ook een tijdje op school gestaan en toen iemand er erg wild mee deed is er een plankje los gekomen.
Dit mag natuurlijk niet meer gebeuren dus daar zoek ik nog een oplossing voor, alle tips hiervoor zijn welkom. :)DSC06295.jpg
 
P

Pel

Guest
Inderdaad pen en gat verbinding, of tegen deze verbinding met nog een lat er tegenaan schroeven als je de ligger onder het zit gedeelte door had laten lopen.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ha ik dacht dat is een stoel voor wat stevigere mensen. Maar dit terzijde. Toen ik de achterkant van de stoel zag had ik meteen mijn twijfels. Het antwoord is al gegeven langer maken dan kan je veel meer kanten op mbt de bevestiging. Mijn stem heb je.
 

pasteels

Nieuw lid
15 aug 2016
6
0
stekkestim: Inderdaad, met dit idee zat ik tijdens het ontwerpen ook in mijn hoofd. Maar dit kon ik niet realiseren omdat ik het prototype samen met mijn vader heb gemaakt.
Hij kan wel met hout werken maar dit uitvoeren was iets te hoog gegrepen, maar met professionele hulp zou dit dan wel lukken.
Op school verwachten ze namelijk dat je je ontwerp zelf uitvoert maar als ik hier verder mee ga staat dit natuurlijk los van mijn school. ;)
Pel: Zou een lat er tegenaan schroeven wel lukken indien het achterste deel afgerond is?
Ik apprecieer de hulp wel :)
 
P

Pel

Guest
De lat houd dan de verbindingen van de rug beter vast, nu hebben de rugplankjes geen verhoud.

Groet Pel.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Op zich is het niet zo moeilijk, voor het prototype had het gat door en door mogen zijn, dan heb je aan een boormachine met houtboor en decoupeerzaag al genoeg (er van uit gaande dat het daar toegang tot hebt natuurlijk).
Even quick en dirty, Teken het gat dat je wil afop een plankje , boor 4 gaten (10mm ofzo, hangt wat af van de zaagje in je decoupeerzaag), binnenzijde van de hoek, decoupeerzaag door het gat en zagen maar. Dan heb je een mooi vierkant gat waar de rugleuning in valt.
 

pasteels

Nieuw lid
15 aug 2016
6
0
Ik beschik helaas niet over een decoupeerzaag, dat zou ik natuurlijk wel kunnen kopen of lenen van iemand om een nieuw prototype te maken.
Tijdens de productie van het huidige prototype zat ik ook wat in tijdsnood, dus leek dit me te tijdrovend.
Het zitvlak en de rugleuning zitten wel in een hoek van 100°, hoe maak je dan zo'n gat onder deze hoek?
Of heb je hiervoor ander gereedschap nodig?
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Een decoupeerzaagje kan je net zoals een cikelzaag instellen op een bepaalde hoek. Zo zou je de voorkant en de achterkant dus kunnen zagen in een hoek van 100° en de zijkanten gewoon op 90° In de hoekjes moet je dan wel even opletten dat je de decoupeerzaag (Voorzichtig!!) lichtjes vooroverkantelt om de zaagsnede te laten aansluiten op die hoek van 100°
Een veiligere manier is met een fijne handzaag de afwerking van 90° (voorwaartse beweging van decoupeerzaag) naar 100° doen, maar welke daar het best voor geschikt is kan iemand met meer ervaring met handgereedschap best zeggen.

Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel.
 

pasteels

Nieuw lid
15 aug 2016
6
0
Ik wist niet dat dat mogelijk was, ik heb wel veel van houtverbindingen etc gezien maar van hoe en wat zagen weet ik weinig.
Heel erg bedankt voor de hulp :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hou er wel rekening mee dat over het algemeen alleen de wat duurdere decoupeerzagen een beetje precies zagen.
Voor het geval dat je iets wil kopen.
Als je in het zoekveld decoupeerzaag intypt dan vindt je wel info.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.